I
Hej!

Jag tänkte höra om någon har svar på nedanstående.
Vi har köpt ett nyproducerat hus, men ej fått tillträde ännu. Vi hade möjlighet att göra vissa tillval (t.ex. braskamin, dörrar, uppgradera vitvaror, annat klinker m.m.) som vi sedan gjorde en tilläggsbeställning på. Enligt dokumenten är tilläggsbeställningen ett tilläggsavtal till entreprenadavtalet.
När vi nu ska ta lån så säger en bank (ej samma som gav oss lånelöfte) att det enda tillvalet de låter oss ta lån på (dvs som får ingå i köpeskillingen) är braskaminen.

Vi ska be banken förtydliga varför det är så här, men undrar ändå om det är någon här som vet om detta är praxis, och varför just braskaminen?
Finns det något regelverk som styr detta eller är det upp till respektive bank att diktera sina egna villkor?
Är det irrelevant att det står i tilläggsbeställningen att den hör till entreprenadavtalet?

Rent ekonomiskt löser det sig nog men vi hade inte väntat oss att dörrar, vitvaror etc i huset inte skulle ingå i köpeskillingen.
 
Regler av den typen förekommer hos vissa banker, och resonemanget brukar vara att vissa tillägg inte nödvändigtvis höjer värdet.
 
När vi köpte nyproducerad bostadsrätt ingick inte våra tillval i bostadslånet. Anledningen var precis som HenrikP skriver ovan.
 
Lånets storlek baseras ju på husets värde, inte byggkostnaden. Tillägg som inte höjer värdet ökar således inte möjligheten att låna.
 
I
Tack för alla svar! Ni är samstämmiga och det låter logiskt.
Det jag ändå funderar på är vad som anses höja värdet? Braskamin ingick ju uppenbarligen i det. Vi har även t.ex. valt till massiva innerdörrar istället för de vanliga vilket jag kan tycka är något bestående och av högre värde, till skillnad från en dyrare frys som kanske byts ut om 10 år. Det fanns även möjlighet att välja till laddstation för elbil (något vi dock inte valde).
Är det godtyckligt vad som höjer värdet eller hur ska man tänka?
 
Men står du välkammad, snällt med mössan i hand och ödmjukt tilltalar bankmannen så kanske du kan få ett privatlån, utöver bolånet, så du har råd med tillägg/tillval som är krångliga att byta/lägga till i efterhand?
 
S
I ilyw skrev:
Tack för alla svar! Ni är samstämmiga och det låter logiskt.
Det jag ändå funderar på är vad som anses höja värdet? Braskamin ingick ju uppenbarligen i det. Vi har även t.ex. valt till massiva innerdörrar istället för de vanliga vilket jag kan tycka är något bestående och av högre värde, till skillnad från en dyrare frys som kanske byts ut om 10 år. Det fanns även möjlighet att välja till laddstation för elbil (något vi dock inte valde).
Är det godtyckligt vad som höjer värdet eller hur ska man tänka?
braskamin är givet, tror vi alla är samstämmiga om att det är värdehöjande.

att ha en frys är ett krav, att ha en bättre frys, nej, inget som skulle påverka värdet när jag letar hus iallafall.

Tror det är ”ganska godtyckligt” att man frågar mäklare vad som är
Värdehöjande och inte, men det är ju bara att flytta godtyckligheten till mäklaren isåfall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.