Hej halå alla glada här =)

Har haft en takfirma som bytt mitt tak. Nu efter avslutat jobb vill dom ha mycket mer betalt än offerten, känns inte ok eftersom dom inte sagt nått under byggets gång att det tillkommer kostnader.

Bifogar offerten som är underskriven av firman och mig.

Jag tycker att allt ingår, men dom vill ha betalt för tex byte/komplettering av råspont samt att dom missat byta råsponten som står i offerten som jag vill ha avdrag för.

Vad anser ni? Kan firman kräva ytterligare 40000:- eller försöker dom på en fuling?

//Daniel
 
  • En bild på en undertecknad offert för takbyte med specificerade kostnader och ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för takbyte undertecknad av en takfirma och kund med synliga textdelar som diskuterar priset och villkoren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som offerten är skriven skulle jag tolkat det som att allt ingår. Vad är det de vill ha 40kkr för? Har de specificerat det?
 
Hur ser det bifogade dokumentet ut?
 
D Daniel 109 skrev:
Som offerten är skriven skulle jag tolkat det som att allt ingår. Vad är det de vill ha 40kkr för? Har de specificerat det?
Byte/kompletering av råspont. Bristfällig regling under entretak som är förstärkt. Sedan kupa på skorsten. Tycker att allt det är inskrivet att det ska ingå :oops:
 
D d_j skrev:
Byte/kompletering av råspont. Bristfällig regling under entretak som är förstärkt. Sedan kupa på skorsten. Tycker att allt det är inskrivet att det ska ingå :oops:
Det beror nog på om du godkänt att de ska byta på fler ställen än bilaga 5 säger..
 
karra karra skrev:
Det beror nog på om du godkänt att de ska byta på fler ställen än bilaga 5 säger..
karra karra skrev:
Det beror nog på om du godkänt att de ska byta på fler ställen än bilaga 5 säger..
Bilaga 5?
Dom har inte sagt nått under arbetet att det tillkommer extra jobb/kostnader. Förutom underspikning på farstu och ett fönster som jag ville ha gjort samtidigt eftersom dom har material och stegar/ställning att tillgå.
Så hur tänker du?
 
P Poxeman skrev:
Hur ser det bifogade dokumentet ut?
Det är bild 2.
 
  • Gilla
Mikand67
  • Laddar…
OK, men du har alltså gjort tillägg ang. underspikning vid farstun? Och montering av ett fönster?

Som jag tolkar offerten så ingår byte av ev. murken råspont (detta brukar annars vara friskrivet, så att ex. max 4 kvm ingår).

Det står i offerten att hyra av ställning tillkommer på 4 000. Om vi sedan tänker oss att fönstermontaget tar två gubbar en dag (borde inte ta så lång tid, men worst case), Så har du ca 10 000 där. Underspikningen är svårt att uttala sig om, men antag 10 000 där också. OK det återstår en del upp till 40 000.
 
Har du möjlighet att specificera ytterligare vad som är beställt som extraarbete samt ladda upp fakturan? Det brukar bli färre spekulationer och mera korrekta svar då.
 
D d_j skrev:
Jag tycker att allt ingår, men dom vill ha betalt för tex byte/komplettering av råspont samt att dom missat byta råsponten som står i offerten som jag vill ha avdrag för.

Vad anser ni? Kan firman kräva ytterligare 40000:- eller försöker dom på en fuling?
Du får nog förtydliga lite, vill de ha extra betalt för råspont, men de har inte bytt den överhuvudtaget enligt vad som skulle ingå?
Vad är fakturasumman på, är det 155700 +40000?
 
Det framgår tydligt att eventuellt underarbete i går. Dit ska givetvis räknas ev råspont som behöver bytas utöver den råspont som särskilt avtalats.
 
  • Gilla
Jimve och 1 till
  • Laddar…
Plåtbeslag för skorsten ska också ingå. Det måste ju inte vara en kupa, men som slutkund har man inte anledning att tro annat.

jag skulle föreslå att du betalar för extra reglar under entretaket och stryker resten av kostnaderna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Låter som de tar betalt för lite extrajobb men tar extra betalt med råge! Bestrid bestämt men vänligt.
 
  • Gilla
d_j
  • Laddar…
Om de inte påpekat tillägg under byggets gång och du inte beställt det, så har de inget att komma med. Du har ju fått fastprisavtal ..
 
  • Gilla
d_j
  • Laddar…
D Dan_j skrev:
Bilaga 5?
Dom har inte sagt nått under arbetet att det tillkommer extra jobb/kostnader. Förutom underspikning på farstu och ett fönster som jag ville ha gjort samtidigt eftersom dom har material och stegar/ställning att tillgå.
Så hur tänker du?
Menade bifogat dokument, hade läst en del dokument igår där det hänvisades till bilagor. My bad, var lite trött i skallen.

Ja du.. Nu förstår jag inte alls hur de fått så höga extrakostnader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.