Hej,

Renoveringsdags! Kommer att peppra forumet med frågor i olika kvalitet. Bakgrund:

Totalsanerar hus. Bonnson. Händig. Byggvana (trä). Liten/ingen erfarenhet av sten, betong och markarbeten. Har givetvis köpt tegel/betonghus med stort renoveringsbehov.


Huset har källare, två våningar och vind som kommer att inredas. Källaren är torr. Nu ligger cementgolv flytande på isolering och papp.

Här (Tyskland) förekommer uppreglade betongbjälklag. Vad jag kan komma ihåg har den lösningen inget vidare rykte i Sverige. Jag är ändå frestad att försöka eftersom jag är mycket hellre jobbar med trä än betong,

Jag ser följande fördelar:
- Kan lägga in själv.
- Relativt låg kostnad
- Inget ingjutet
- Kan spika eller skruva trägolv
- Mer plats för isolering
- Ingen / kort torktid
- Möjlighet till billigare elinstallation

Räknar med en total bygghöjd på runt 90mm. Enligt nyrenoverade grannar så är råbetongen relativt ojämn.

Källartak kan isoleras underifrån.
Golvvärme ska in. Tänker glespanel på kortlingar eller ovanpå (alltför) låga reglar?
Sneglar på massiva trägolv i sov-och vardagsrum. Lamellgolv i kök och hall. Badrumsgolv planeras separat.

Hur kan jag hantera ojämnheterna? Golvspackel eller bruk under reglarna (brunnet ock torkat innan reglarna läggs)? Kilar?

För kök och hall (parkett / lamellbrädor): Golvspån, gles eller regla tätt?

Syllpapp och kork under reglarna?

Ge upp och låta gjuta nytt cementundergolv?
 
Kanske ska förtydliga att problemet är bygghöjden. Frågan är alltså om jag kan skippa vanliga klossar och lägga direkt mot betong med bara papp, kork och någon form av smart utjämning?
 
(Vore bra om man kunde redigera inlägg)

...för att kunna använda kanske ned mot 45x45 beroende på ojämnheter och om jag lägger golvspån eller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.