D Daniel 109 skrev:
Järnvitriol försämrar väl snarare träskyddet.
Nej, det är det man kallar silverbets (blanding av järnvitriol och kopparvitriol). Finns mycket i norr på längor/fäbodar.
Även de står väldigt länge utan att ruttna upp - som flertalet akrylatmålade ytor gör.
 
Q Qunaki skrev:
Nej, det är det man kallar silverbets (blanding av järnvitriol och kopparvitriol). Finns mycket i norr på längor/fäbodar.
Även de står väldigt länge utan att ruttna upp - som flertalet akrylatmålade ytor gör.
Det är nog många gånger inte samma träkvalitet heller...
Jämförelser blir ofta fel. "Mitt hus byggt 1902 står minsann kvar fast den är målad med (valfri gammal typ av färg)". Idag möglar ju råsponten på ett par år (vilket man ser, på fasaden slipper man se eftersom färgen är ivägen.

En fasad av långsamväxt kärnvirke håller garanterat bra eller bättre med akrylatfärg också. Nu tror jag inte denna kombo går att hitta iofs.
 
Visst gör långsamt-växande virke sitt till, men det var ju till fönster man valde ut virket (vilket inte görs idag).
Men till längor tog man nog det sämsta, och de står kvar ännu (med silverbets).

Fanns ett program för några år sedan som visade ett gammalt allmänt hus (typ folkets hus), det var byggt 1690.
I början av 80-talet målade man det med "modern färg". Innan det hann bli 300år gammalt fick man byta fasaden - sjukt.
Så "gammal typ av färg" är nog ändå att föredra, även i miljöaspekt på längre sikt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Är mest nyfiken på "miljöaspekten" i detta med målarfärg, både långvarigt på omgivningen och min direkta miljö.

Tycker mig minnas att asbest var ett fenomenalt material fram tills att det inte var det............
 
Oldboy Oldboy skrev:
Alternativet är att studera verkliga husfasader. Problemet med det är att då skulle man i princip behöva kontrollera samtliga Sveriges småhusfasader eftersom förutsättningarna är så olika.
Nåja, alla husfasader är väl en rejäl överdrift!
Det går utmärkt att ta fram fakta genom analys av stickprov.
Så gör man i alla andra sammanhang, så det borde fungera för fasadfärg också.
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
Vad kan det vara för färgtillverkare på Biltemas färg Träfasad V Pro har målat gavlarna
på förrådet med denna färg och det ser väl ok ut efter ett par år,men jag hade färg över
som nu har stått i ett par år frostfritt i förråd nu ser det mer ut som slamfärg när jag målar
med den helt matt yta,nån som varit med om liknande fattar inte vad det kan bero på, till
att titta på ser färgen ok ut i burken det är väl ca hälften kvar 5l burk.
 
S Snickaren46 skrev:
men jag hade färg över
som nu har stått i ett par år frostfritt i förråd nu ser det mer ut som slamfärg när jag målar
med den helt matt yta
Du har inte "glömt" att röra upp färgen?
Alla tyngre, fasta partiklar och beståndsdelar har väl sjunkit till botten på två år, och bildat en hård kaka i botten på burken.
 
Nej den är väl omrörd finns inte nån bottensats alls, så mycket har jag målat att jag aldrig missar att röra om färgen före
oavsett om burken är ny eller gammal,var på Biltema idag och frågade om dom kunde gå tillbaks och fråga deras färgleverantör
men det var helt omöjligt färgen kom kanske från Kina var vad svar jag fick.Men jag har slutat och handla nåt där för man blir ju bara förbannad på allt skit dom säljer,har även liknade färg från Beckers som har stått i 7-8 år och som fungerar lika bra idag som när den var ny,så visst kan det vara nåt Kina skit dom har köpt som allt annat.
 
Man får vad man betalar för...
Du köpte inte färg, du köpte ett pris.
 
När det gäller färgen som redan sitter på gavlarna är det absolut inget fel på efter 6 år,men att inte färgen håller sig
i burken verkar ju konstigt,men även Beckers menar att 2-3 år mer än så skall man inte förvara färg gäller väl kanske
öppnad burk,men som jag sa hade jag Beckers färg också som var ännu äldre och var som ny,men ofta är det
ju så att man får vad man betalar för,men man lär ju sig av misstagen så därför är ju Typ Biltema,Byggmax plus en hel del
andra uträknade för min del, man lever ju bara en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.