Hej alla glada!

Jag och min partner håller på att leta hus just nu och smådrömmer om att bygga nytt. När jag kollat runt lite på nätet har jag upptäckt att de hus som säljs som fritidshus ofta har finare design, bättre planlösningar och ibland även till en billigare peng.

Så mina frågor blir då, varför bygger inte fler nya fritidshus? Vad är det egentligen som skiljer fritidshus från permanentboende? Kan man bygga ett fritidshus med ändamål att ha det som permanentboende? Vad finns det för för- och nackdelar med ett fritidshus som permanentboende?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Kan nog inte svara på alla funderingar, men ge lite klokhet utifrån när vi tittat på nybyggnation av fjällstuga.

Ett tips är att via hemnet kika på nyproducerade hus/stugor. Det är svårt att få känsla för rymd ibland på en planlösning, vi tyckte att vi fick bättre känsla på hemnet.

Kontakta hustillverkare, byggföretag arkitekter och ställ era frågor. Många utgifter handlar om marken, ifall ni vill ha många valmöjligheter. Tror egentligen att standarden är lika hög.
 
Shibowie Shibowie skrev:
Hej alla glada!

Jag och min partner håller på att leta hus just nu och smådrömmer om att bygga nytt. När jag kollat runt lite på nätet har jag upptäckt att de hus som säljs som fritidshus ofta har finare design, bättre planlösningar och ibland även till en billigare peng.

Så mina frågor blir då, varför bygger inte fler nya fritidshus? Vad är det egentligen som skiljer fritidshus från permanentboende? Kan man bygga ett fritidshus med ändamål att ha det som permanentboende? Vad finns det för för- och nackdelar med ett fritidshus som permanentboende?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Det som skiljer sig åt när du bygger fritidshus jämfört med hus för permanentboende är att du inte behöver ta hänsyn till handikappregler och regler för energihushållning vid fritidshusbygget. Det blir därför ofta billigare och kan ge större möjligheter att "ta ut svängarna".

Här kan du läsa mer:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-sommarstuga-sa-billigt-mojligt
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Det finns absolut inget som hindrar att man bygger ett fritidshus och sedan bosätter sig där vad jag vet. Möjligen får man inte bygglov för ett fritidshus i ett område planlagt för permanentboende men har man väl fått bygglov för ett fritidshus så kan man bosätta sig där. Finns ju massvis med exempel där folk har gjort sitt fritidshus till permanentboende. Bor själv i ett hus som varit periodvis fritidshus och periodvis permanentboende.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det finns absolut inget som hindrar att man bygger ett fritidshus och sedan bosätter sig där vad jag vet. Möjligen får man inte bygglov för ett fritidshus i ett område planlagt för permanentboende men har man väl fått bygglov för ett fritidshus så kan man bosätta sig där. Finns ju massvis med exempel där folk har gjort sitt fritidshus till permanentboende. Bor själv i ett hus som varit periodvis fritidshus och periodvis permanentboende.
Du får bygga ett fritidshus mitt i ett villakvarter om du vill. Finns inget i lagen som hindrar det. Rent formellt så får man inte bo permanent i ett fritidshus. Skulle man göra det så blir det formellt ett tillsynsärende, men jag känner inte till att det inträffat (förutom vid arrendetomter där själva arrendeavtalet sätter reglerna).

Och skulle det bli ett tillsynsärende så är frågan vad är permanent, är det 100 dagar om året, 200, 300, 350? Känner inte till om detta är prövat i lag.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Du får bygga ett fritidshus mitt i ett villakvarter om du vill. Finns inget i lagen som hindrar det. Rent formellt så får man inte bo permanent i ett fritidshus.
Det kanske inte finns någonting i lagen som hindrar att man bygger ett fritidshus i ett villaområde. Men man kan få problem att få bygglov för det. Och angående den andra delen så hävdar jag bestämt att man visst får bo i ett fritidshus så länge vi pratar lagar. Det finns områden med kolonistugor där man enligt föreningens stadgar inte får bo permanent. Men det är inte lagar vi pratar då.
 
A Avemo skrev:
Det kanske inte finns någonting i lagen som hindrar att man bygger ett fritidshus i ett villaområde. Men man kan få problem att få bygglov för det. Och angående den andra delen så hävdar jag bestämt att man visst får bo i ett fritidshus så länge vi pratar lagar. Det finns områden med kolonistugor där man enligt föreningens stadgar inte får bo permanent. Men det är inte lagar vi pratar då.
Om det inte finns något i lagen som hindrar att man får bygglov kan inte kommunen neka det. Och ur bygglovssynpunkt kan ett bostadshus vara för permanentboende eller fritidsboende och kommunen kan INTE bestämma vad du väljer att bygga av dessa 2 sorters bostadshus.

Men om vi pratar lagar så får man egentligen inte bo permanent i ett fritidshus (därav skillnaden mellan permanentboende och fritidsboende). Om det mot förmodan skulle komma upp klagomål så är det ett tillsynsärende inte ett bygglovsärende), ungefär som om jag skulle hyra ut mitt garage för boende (vilket ses som mycket allvarligare). Garaget får stå där enligt bygglov, men inte användas till vad som helst.

Sen får du hävda vad du vill om lagar ;)

(Jag är så tvärsäker eftersom jag nyligen varit på vidareutbildning som kontrollansvarig där just detta diskuterades med bland annat jurist från Boverket närvarande.)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men om vi pratar lagar så får man egentligen inte bo permanent i ett fritidshus (därav skillnaden mellan permanentboende och fritidsboende).
Vilka lagar då? Det finns många områden som med kommunens goda minne eller aktiva strävan omvandlas från fritidshusområde till permanentbostäder. Detta utan att taxeringskoden för fastigheterna ändras.
 
A Avemo skrev:
Vilka lagar då? Det finns många områden som med kommunens goda minne eller aktiva strävan omvandlas från fritidshusområde till permanentbostäder. Detta utan att taxeringskoden för fastigheterna ändras.
Finns inga taxeringskoder att ändra....
 
Fritidshus kan även vara permanentbostad. Fick du svagt kaffe på kursen ?
 
A Autodidak1 skrev:
Finns inga taxeringskoder att ändra.
Kanske inte. Men det var lagar jag frågade om. Det var du som skrev att man inte får bo permanent i ett fritidshus. Om du som nyutbildad kontrollansvarig är tvärsäker på det kan det väl inte vara en stor sak att hänvisa till vilken lag du avser?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fritidshus kan även vara permanentbostad. Fick du svagt kaffe på kursen ?
Ja, fritidshus kan vara permanetbostad (att du är skriven där och har din dygnsvila där) finns hur många exempel som helst på det. Men det ändrar egentligen inte den legala situationen, fritidshuset används till något annat än vad bygglovet avser (icke permanentboende), men det är med stor sannolikhet tillåtet enligt lagen trots det ändå (konstigt nog).

Det beror på att bygglov krävs vid ändrad användning (en generell regel) men inte vid mindre ändringar av användning. Och att bo lite mer i fritidshuset än tidigare är sannolikt en så liten ändring att det inte kräver bygglov. Så det är den tolkningen som gör att ingen försöker hindra boendet i fritidshus, förutom kommuner som kan ge dålig service för att motverka det

Vi fick mycket och bra kaffe på kursen(y), juridik och praktisk tolkning av den kan vara svår att skilja på ibland.

Diskussionen kom upp just för att belysa "problemet" med att man kan välja på att söka bygglov för fritidshus mitt i stan utan att kommunen i praktiken kan göra något åt det. Ingen från Boverket eller någon annan såg något problem med fritidshusboendet i övrigt.

PS. Har själv byggt fritidshus dit vi flyttar om ca 3-4 år :D
 
  • Gilla
Milah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kanske inte. Men det var lagar jag frågade om. Det var du som skrev att man inte får bo permanent i ett fritidshus. Om du som nyutbildad kontrollansvarig är tvärsäker på det kan det väl inte vara en stor sak att hänvisa till vilken lag du avser?
Se svaret till @Jonatan79 Om du hittar någon lag som motsäger det jag skrivit där så får du gärna utbilda mig, det är inte ironiskt menat, det är det som man lär sig av.

Sen är jag alldeles för gammal för att vara nyutbildad KA, har jobbat med fastigheter i snart 40 år och varit Kvalitetsansvarig i många år då det systemet fanns och sedan KA då nya systemet inrättades.

Men det jag tycker det intressantaste och roligaste som finns är gråzonerna inom lagarna, där finns möjligheterna också (y)

Det är till och med så att du måste skriva dig där du har din vanliga dygnsvila enligt folkbokföringslagen (även om det är ett fritidshus).
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Om vi tar fasta på detta påstående.
A Autodidak1 skrev:
Men om vi pratar lagar så får man egentligen inte bo permanent i ett fritidshus (därav skillnaden mellan permanentboende och fritidsboende). Om det mot förmodan skulle komma upp klagomål så är det ett tillsynsärende inte ett bygglovsärende)
1. Vilken myndighet är det som skulle starta detta tillsynsärende?
2. Vilken skulle påföljden bli?
3. Var kan man läsa mer om det?
4. Antag att jag vill flytta in i ett fritidshus och vill göra rätt för mig. Hur skall jag ändra huset från fritidshus till permanentboende?

A Autodidak1 skrev:
Men det jag tycker det intressantaste och roligaste som finns är gråzonerna inom lagarna, där finns möjligheterna också
Är då detta en gråzon? Jag tycker också att det kan vara kul att börja gräva i gråzoner. Men det stöter i detta fall på så många praktiska problem att jag har svårt att se det som något annat än att den som gräver en stund i gråzonen med ett visst mått av illvilja kan få det till att vara otillåtet att bo i ett fritidshus. Men de praktiska aspekterna runt det hela är sådana att det vore omöjligt för någon att tilldömas någon påföljd av det.
 
A Avemo skrev:
Om vi tar fasta på detta påstående.

1. Vilken myndighet är det som skulle starta detta tillsynsärende?
2. Vilken skulle påföljden bli?
3. Var kan man läsa mer om det?
4. Antag att jag vill flytta in i ett fritidshus och vill göra rätt för mig. Hur skall jag ändra huset från fritidshus till permanentboende?


Är då detta en gråzon? Jag tycker också att det kan vara kul att börja gräva i gråzoner. Men det stöter i detta fall på så många praktiska problem att jag har svårt att se det som något annat än att den som gräver en stund i gråzonen med ett visst mått av illvilja kan få det till att vara otillåtet att bo i ett fritidshus. Men de praktiska aspekterna runt det hela är sådana att det vore omöjligt för någon att tilldömas någon påföljd av det.
1.Tillsynsärenden om man bryter mot bygglov är kommunen.
2. Om man använde byggnad på fel sätt så kan man få förbud (oftast mot vite/löpande vite). Men som jag sagt flera gånger så är det inte ett problem med fritidshus där man bor permanent.
3. Läs alla lagar och regler PBL, BBR mm.
4. Sök bygglov.

Men du kanske har missat att jag flera gånger skrivit att man kan göra detta utan påföljd?

Som i många fall så måste massor med olika paragrafer vägas emot varandra och då är rättspraxis att man får bo permanent i fritidshus.

Diskussionen som vi hade med bland annat jurist från Boverket handlade om den teoretiska möjligheten att kringå villkoren med till exempel tillgänglighet genom att söka bygglov för fritidshus i stället för permanentboende och problemen att hindra det juridiskt (omöjligt troligen).

Om du nu tycker att det jag säger inte stämmer överens med lagarna så får du gärna berätta vad som är fel i resonemanget och vilka lagar som jag tolkat fel (inte tyckande, utan juridik)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.