Tobzter
Då är de dags att renovera balkongen som är rutten.
Längd 8m ca
Djup 1.8m
Tanken är att sätta balkskor i befintliga stommen i huset. Eller ska man skruva en 195x45 i husgrunden å sedan balkskor?
Skruvreglar tänkte jag 145x45 ?
Fri längd på dom bli ca 1.7 m ?
Och sedan en 225x45 i framkant på 3 stolpar?
Hand som håller balkskor mot en skadad och rutten balkongbjälke, potentiellt inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träkonstruktion vid husvägg inför renovering av en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en skadad och rutten balkongkonstruktion med synlig skada på husets sidovägg, stödjande stolpar och träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Spika på ny panel på huset där det fattas, måla panelen, fäst sedan en minst 145X45 på hussidan där du fäster balkskorna.

Varför?
Mycket mindre risk för fuktskador på husväggen, som det ser ut nu kan vattnet krypa in mot huskonstruktionen.
Dessutom är det enklare att bygga och starkare konstruktion :cool:
 
Tobzter
Aha trodde de skulle bli starkare om ja fäster direkt i "huset" . Men då slänger ja på ny panel först å sedan skruvar en bärlina panelen?
 
Mats-S
Blir bra :)
Det blir starkare eftersom du kan fästa plankan på ett bättre sätt där det passar med vad som finns i husets konstruktion. Antar att det ligger en träsyll där plankan kommer, då blir det bra med rejäla franska på typ cc60. Plankan utjämnar sedan belastningen så du får ingen svag punkt, samma bärning överallt :)

Och som sagt, ingen risk för vatten ... på mitt sommarhus var det någon tidigare ägare (= släkting :) som på 60-talet byggt en balkong på övervåningen med balkar rakt in i huset. När jag skulle fixa den och bröt upp panelen var hela syllen på en sträcka av 2 meter totalt murken ... 2 veckors slit med att byta den syllen ... inte roligt :cry:
 
Själv är jag av motsatt uppfattning att man hänger inte den bärande konstruktionen i klädseln efter som denna är en förbrukningsvara man får räkna med att byta då och då. Inga bärlinor i fasadklädsel, inga stolpar på trall, etc.

Problemet med att man behöver se till att vatten inte kan rinna takt in i konstruktionen kvarstår förstås. Det löses typiskt med distanser, plåt etc. På Träguidens hemsida finns lite exempel.
 
  • Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Observera att en balkong måste dimensioneras efter en nästan dubbelt så hög så kallad nyttig last som en altan. Vill du ha 45x220 C 24 i framkant krävs minst fyra stolpar. Jag skulle överväga limträ istället. Med 90x225 räcker det med 3 stolpar med 90x450 2 stolpar. 90x450 kan ersättas av 190x360 t.ex. Tänk på att balkongen behöver stabiliseras i sidled. Enklast sker det med en diagoal på balkongens undersida.
 
Mats-S
*
Bernieberg Bernieberg skrev:
Själv är jag av motsatt uppfattning att man hänger inte den bärande konstruktionen i klädseln efter som denna är en förbrukningsvara man får räkna med att byta då och då. Inga bärlinor i fasadklädsel, inga stolpar på trall, etc.
Bärande konstruktionen hänger inte i klädseln, den ska hänga i syllen, men franskan går igenom huspanelen.

Förbrukningsvara???
Är det en panel av bra kvalitet som i det här fallet befinner sig väl över marken så är det definitivt ingen förbrukningsvara. Mitt hus är 40 år, verandan fäst utanför klädseln i syllen. Har aldrig bytt vare sig panel eller bärlinan mot panelen. Jag kan garanter TS som nu sätter upp ny panel, att köper han juste kvalitet och målar den ordentligt (även kanter) så kommer han ha livstidsgaranti på den panelen :)

Det enda riktiga om man nu vill ha fritt spelrum, är då att sätta plintar för den innersta bärlinan, och ta ett visst överhäng på spikreglarna där. Den sämsta lösningen är att riskera att få in vatten i husets konstruktion ...
 
Tobzter
Va säger ni om 145x45 som skruvreglar ?
 
Mats-S
J justusandersson skrev:
Tänk på att balkongen behöver stabiliseras i sidled. Enklast sker det med en diagoal på balkongens undersida.
Bör inte behövas om man fäster den ordentligt mot huset som jag beskrev. Trädäcket blir då stumt mot huset, huset samt ALLA tusentals skruvar (2 på varje bräda/spikregel) tar upp alla diagonala krafter i det här fallet. Men visst, vill man ha hängslen och livrem så på med några diagonaler på undersidan :)
 
Mats-S
Tobzter Tobzter skrev:
Va säger ni om 145x45 som skruvreglar ?
cc60, då är det lugnt. Välj ut dom bästa plankorna på brädgården, inga jättekvistar eller korkskruvar ;-)
 
Tobzter
Strålande då är de bara handla å bygga vidare :)
Tack som vanligt för alla goda råd på vägen i detta härliga forum
 
När man inte kan använda skivmaterial eller spontade brädor, utan bara trallvirke med mellanrum, får man en konstruktion som inte är stabil i sidled. Det kan bli fråga om rätt stora krafter från vind en bit upp i luften.

45x145 C 24 fungerar som skruvreglar om de ligger på c/c 600 mm.
 
Mats-S John Smith skrev:
*


Bärande konstruktionen hänger inte i klädseln, den ska hänga i syllen, men franskan går igenom huspanelen.

Förbrukningsvara???
Är det en panel av bra kvalitet som i det här fallet befinner sig väl över marken så är det definitivt ingen förbrukningsvara. Mitt hus är 40 år, verandan fäst utanför klädseln i syllen. Har aldrig bytt vare sig panel eller bärlinan mot panelen. Jag kan garanter TS som nu sätter upp ny panel, att köper han juste kvalitet och målar den ordentligt (även kanter) så kommer han ha livstidsgaranti på den panelen :)

Det enda riktiga om man nu vill ha fritt spelrum, är då att sätta plintar för den innersta bärlinan, och ta ett visst överhäng på spikreglarna där. Den sämsta lösningen är att riskera att få in vatten i husets konstruktion ...
Om du garanterar livstids garanti på träpanel så är det förstås inget problem. Den borde du sälja till fler.

Jag håller med om att det är en dålig lösning att få in vatten i husets konstruktion, det var därför jag påpekade att man behöver bygga så att det inte händer även utan att förlita sig på panelen.
 
Tobzter
Någon som har nå tips för att fimpa dom gamla reglarna jäms med syllen . Fogsvans ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Någon som har nå tips för att fimpa dom gamla reglarna jäms med syllen . Fogsvans ?
Jag hade testat tigersåg med långt blad om du har en sådan. Trycker du mot syllen så kan du böja bladet lätta så att du sågar jämns med. Om inte så går det bra med fogsvans också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.