Hej forumet!

Vi har ett gammalt torp från 1850-talet där vi tänkte byta ut kyl och spis då de är fasligt gamla, små och oeffektiva. Hittade en begagnad spis men så kommer ju dessa problem med anslutningarna. Nuvarande spis har fast anslutning med 4 ledare. Kommer fyra ledare i anslutningskabeln (svart, blå, brun och gul/grön) som kopplats ihop med (svart, svart, brun och gul/grön) från spisen (se bild 1). Så långt allt fint då den nya (begagnade) spisen även den har 4 ledare, om än andra färger (svart, svart, brun och grön/gul). (se bild 2) Finns det något sätt för mig att själv ta reda på vilka de olika ledarna är för att sen koppla in den nya spisen själv? Finns ett kopplingsschema bak på nya spisen (se bild 3) som jag dock inte helt förstår, men som jag antar att det finns många kunniga här som kan informera mig om hur det ska kopplas, ifall jag bara vet matningen. Dock så hittar jag ingen information om detta på gamla spisen (se bild 4) så hur vet jag ifall det är jord, nolla och 2 faser eller jord och 3 faser som kommer nu? Går detta att mäta och vilket vektyg behöver jag för detta i så fall? Alternativt, går detta att se ifall jag öppnar höljet på elecentralen (se bild 5) som sitter precis bredvid spisen och kollar hur anslutningskabeln går ut därifrån? Var med hjälp av en kompis som är elektriker inne i elcentralen förra året för att fixa ett glapp där så vet hur jag bryter inkommande strömmen och kan ta bort höljet, vill dock inte pilla mer än så på kablar och anslutningar utan tänker mest ifall det hjälper för att se på något sätt. Så vad tror ni, är detta något jag kan lösa själv eller behöver jag ringa ut en elektriker? Har absolut inga problem med att ringa dit någon som hjälper mig, kanske kan vara bra för att kolla över lite fler saker då det verkar vara lite halvtaskiga hemmakopplingar sen tidigare (se bild 6) och problemet vi hade i somras, men tänker mest att det är onödigt ifall jag lätt kan lösa det själv. Vad kostar det ungefär att få ut en elektriker för ett sånt jobb i så fall?

Anslutningsdosa för en spis med fyra kopplade ledare i färgerna svart, blå, brun och gul/grön i ett gammalt torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningskabel för spis med svart, blå, brun och gul/grön ledare i handen framför vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsschema för spis med beteckningar för faser och jord, modell och tekniska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit, äldre spis av märket Electrolux i ett kök med spisknoppar och en förvaringslåda längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal elcentral med etiketter för "KÖK El värme 380V." och "El. spis 380V. Ljus.", tre fasuttag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på anslutningskabeln med 4 ledare i ett vägguttag markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är högst troligt att din gamla och nya spis är likadana, båda 400 V, tre faser och skyddsjord. På din nya spis anges det med spänningen 400 V och symbolen "3~" till vänster. Om du kan hitta en liknande skylt på din gamla så kan du koppla in den nya likadant. Det spelar ingen roll på vilken fasklämma brun, svart och grå läggs. Viktigt är att grän/gul hamnar rätt.

En visuell kontroll och mätning är ju dock inte fel. Det kan fortfarande vara fel i dosan, t.ex att den matas med två faser och nolla istället för tre faser. Eftersom du frågar hur man mäter så antar jag att du inte har något mätinstrument, och heller inte bör använda det mot 400 V om du inte har lite vana med att mäta. Så det är alltså läge att kalla in din kompis igen.
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
Tack för svar!
Hittar tyvärr ingen skylt på den gamla då jag inte riktigt kommer åt ordentligt bakom förräns jag kopplat ur sladdarna ur vägen, vilket jag inte riktigt vill göra ännu. Den enda skylt jag kan hitta baktill är en knappt tydbar fettig skylt där jag tror det bara står modell. Kanske finns någon annnan skylt under något hölje, men kommer som sagt inte åt bättre ännu.

En smutsig och suddig tillverkarskylt på en gammal apparat, texten är delvis oläslig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej jag har ingen vana från att mäta alls mer än med en sån där penna för att se ifall det är aktivt eller inte, vilket ju inte är att mäta. Läste bara ett inlägg i ett annat forum där en användare skrev om hur en skulle göra och tänkte att det kanske skulle kunna gå att göra själv, men är helt med dig, bättre att ta ut en elektriker. Får bli att ringa någon då polaren bor lååångt bort och bara var på besök förra året.

Skärmbild av ett foruminlägg med instruktioner för elektrisk koppling och spänningstester för spis installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att uttyda "Made on Norway" vilket är oroväckande då Norge inte har 400 V i bostäder. Så det kan vara så att din dosa faktiskt matas med två faser, nolla och skyddsjord. Då krävs det lite omkoppling i elcentralen för att det ska fungera bra med din nya spis.

Den mätprocedur du har där är ju rätt, men jag tänkte främst på din personliga säkerhet vid mätningen. Är du inte van, kanske använder fel mätområde, fel ingångar på instrumentet och halkar med mätspetsarna så kan det bli en ljusbåge.

Då är det säkrare ifall du bryter strömmen (genom att skruva ut mätarsäkringarna) och lättar på huven till elcentralen. Då kan vi få svar. Men det kan vara svårt att följa och börjar du rota bland sladdarna så kanske du råkar ut för en ny glappkontakt.
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
Tack igen för ett utförligt svar.

Du har helt rätt i att jag inte bör göra den mätproceduren då det du nämner har jag ingen aning om utan måste i så fall först läsa mig till.

Ska ut till stugan imorgon så då kan jag öppna huven till elcentralen och se ifall vi kanske kan se något där. Spisen är precis bredvid centralen så har vi tur kanske det går att följa lätt och se hur det är kopplat, för som du säger, vill inte in och rota för mycket då det finns risk för att jag sabbar något.
 
Om du nu ändå ska koppla in en "ny" spis så sätt dit en spisdosa på väggen och en stickpropp på spissladden. Är dessutom proppskåpet nära så byt kabel till en EKLK 5x2,5m2
1. Det förenklar för framtiden.
2. Den dosan du har nu kan vara lömsk med glappkontakt och brand som följd.
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
J jimros skrev:
EKLK
Nej! Byt till EXLQ. Finns på Clas Olson till bra pris!
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
Det går tyvärr inte att montera ett perilexuttag där eftersom det saknas en ledare. Ett perilexuttag ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord. Kabeln mellan elcentral och uttag måste i så fall bytas, vilket kanske är en enkel operation då elcentralen satt nära? Men om du tar in en elfirma, se upp för oväntade extrakostnader ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska kolla på ifall det är värt att sätta dit ett uttag för framtiden, speciellt om den dosan som finns är vansklig. Men som du säger Bo så vill jag verkligen inte att det ska skena iväg i pris. Hittade en billig begagnad spis och tänkte göra detta utan för höga kostnader. Men får väl ta ut en elektriker verkar det som och sen se vad han/hon säger om det. Regn idag så blev ingen tur ut till stugan, men imorgon ska jag dit igen så ska kolla hur det är kopplat då och återkommer med fler bilder.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett perilexuttag ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord. i
FInns inget om att ett perilex MÅSTE var fullkopplat med 3 faser + noll + jord , varför ska det vara så svårt att tillstå att det är fullt godkänt med 4 ledare i ett perilex, utan ska kategoriskt framhållas om förbud för det med endast 400V i uttaget, Så till TS det går utmärkt att sätta ett perilex till kabeln som bara har 4 ledare från centralen. Det som begränsar dig är att du måste ha en spis för endast 400V , Det är inte fel att ha fullt 3 faser + noll + jord om man byter till en häll + ugn, dom är för 230 V i framtiden
 
J jonaserik skrev:
FInns inget om att ett perilex MÅSTE var fullkopplat med 3 faser + noll + jord , varför ska det vara så svårt att tillstå att det är fullt godkänt med 4 ledare i ett perilex, utan ska kategoriskt framhållas om förbud för det med endast 400V i uttaget, Så till TS det går utmärkt att sätta ett perilex till kabeln som bara har 4 ledare från centralen. Det som begränsar dig är att du måste ha en spis för endast 400V , Det är inte fel att ha fullt 3 faser + noll + jord om man byter till en häll + ugn, dom är för 230 V i framtiden
Nu får du väl kamma dig, rekommenderar du på fullaste allvar att sätta upp ett perilex utan nolla?
Låt vara att det förekommit genom historien, men om någon pluggar in en modern 230V-spis full med elektronik i ett uttag utan nolla kommer elektroniken att ge upp omedelbart pga fenomenet "flytande nolla"!
Uttag ska vara fullkopplade och innehålla den funktionalitet som förväntas, i fallet tre faser utan noll till spis är det enda alternativet fast anslutning, tyvärr. Det finns kontaktdon för tre faser utan nolla men de är dels sällsynta, dels svåra att få plats med bakom en spis.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu får du väl kamma dig, rekommenderar du på fullaste allvar att sätta upp ett perilex utan nolla?
Det är inte att sätta upp ett uttag utan nolla , det är att det inte är förbjudet som det är frågan
Fotografen Fotografen skrev:
, i fallet tre faser utan noll till spis är det enda alternativet fast anslutning, tyvärr.
Skitsnack och det ska du inte framhålla något om. det går utmärkt att ha ett perilex till 3 faser + jord, vet inte vad du sysslat med under åren, men det finns radhusområden med hundratals hus som enbart har 400V i infällt perilex, har dessa företag då gått över gränsen och installerat olagligt på något vis, Sen LÄS det jag skrev en gång till så kanske du tänker till lite
 
Nu är det som jag ser det inte viktigast att haka upp sig på om det är explicit förbjudet eller inte. Man kommer ganska långt med att konstatera att det på flera sätt är olämpligt att sätta dit ett perilexuttag utan nolla. Kopplar man in en spis som kräver nolla i ett uttag som saknar detta så riskerar den att gå sönder. Av den orsaken är det olämpligt att montera ett perilexuttag där det saknas nolla.

Spisen är fast ansluten nu. Den enklaste åtgärden är att ansluta den nya spisen fast också. Det är både enklare och bättre än att sätta dit ett perilexuttag som saknar nolla.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är inte att sätta upp ett uttag utan nolla , det är att det inte är förbjudet som det är frågan

Skitsnack och det ska du inte framhålla något om. det går utmärkt att ha ett perilex till 3 faser + jord, vet inte vad du sysslat med under åren, men det finns radhusområden med hundratals hus som enbart har 400V i infällt perilex, har dessa företag då gått över gränsen och installerat olagligt på något vis, Sen LÄS det jag skrev en gång till så kanske du tänker till lite
Det är du som snackar skit.

Det jag å det bestämdaste vill framhålla är att ett perilexuttag uppsatt nådens år -20 SKA innehålla nolla, oavsett om det skulle vara "tillåtet/icke-förbjudet" eller inte.
Att det genom historien kommit upp uttag utan nolla är inte en anledning att göra så idag.
Det är inte lämpligt.
Man gör inte så.
Jag förstår inte anledningen, speciellt inte i ett nybygge som du refererar till.
Snålhet?
Uttag ska vara fullkopplade och innehålla den funktionalitet som förväntas, speciellt i en privat bostad där saker förväntas hanteras av människor utan elkompetens.
Jag har fö arbetat som elektriker, med goda vitsord. Dvs jag har fått lön för att bla montera perilexuttag.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag å det bestämdaste vill framhålla är att ett perilexuttag uppsatt nådens år -20 SKA innehålla nolla, oavsett om det skulle vara "tillåtet/icke-förbjudet" eller inte.
NU var det inte frågan om nådens år utan vad som finns nu i huset och då finns inget som förbjuder 3 faser + jord i ett uttag och ansluta en ren 400V spis. Varför läser du inte det jag skrev bokstav för bokstav, ATT det inte är förbjudet men är lämpligt att ha allt i uttaget. NU är det en liten stuga med spis för 400V och att då koppla in en sådan med perilex går utmärkt. Så det med att snacka skit får stå för di uppfattning, jag vet att det jag skrev inte tänjer på några olagligheter eller annat i EL-sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.