Hej,
Ursäkta upprepade ämnen om samma sak samt en mindre roman nedan men skulle vilja ha era åsikter/erfarenheter kring nedan tänk med fönsterisolering.
Jag har tänkt att montera fönstren inifrån med gamla foder kvar på utsidan som mothåll. Klistra på svällist som är vattentät (men inte lufttät?) så långt ut som möjligt mot yttre delen av fönsterkarmen och sedan bottningarnas med latexfog på insidan.
Räcker detta eller ska jag sätta svällisten en bit in och sedan ytterligare isolering/tätning utifrån när jag byter foder senare?
Huset är gammalt och förmodligen inte så tätt i övrigt så tillräckligt bra är gott nog för mig vad det nu innebär.

Räcker det med svällist utåt samt bottningslist med latexfog inåt?
 
När drevband används så är det viktigt att man skär till hörnen rätt så drevbandet fyller ut ordentligt i hörn.
Vad är det för material i fönster och väggar?
 
Tack för svar! Träreglar och fönster med Alu-utsida.

jag har på inrådan av byggfirman tänkt att dra en lång remsa på båda sidorna samt överkant och sen en remsa på träregeln i nederkant. Det jag funderat lite på är om det behövs nåt mer där jag kommer ha distanser/klossar under fönstret för om jag tejpar över dom blir det ju en liten glipa kring dom?
Inne tänker jag bottningslisten och latexfog så det blir nog vindtätt in ändå men just på utsidan av fönstret vill jag ju gärna att det ska bli helrött med.
 
Du kan använda lite kraftigare skruv och skruvskallar som distanser så tar det mindre plats.
ALU utsidan är tänkt att vara ventilerad mellan trä och aluminium vilket det förblir om du använder drevband på trä.
Det bästa är att fråga byggfirman du haft kontakt med då de vet hur ditt hus är byggt i övrigt fungerar det att göra som du tänkt.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Huset är 43 år gammalt och byggfirman är KBygg så de är inte sammankopplade med varandra. Dock så har de gett ett bra intryck med tips och råd som verkar bra. Dock så var förslaget bottningslist utsida med latexfog vilket många inte tycker att det ska vara så därav mina frågor här.

men, Drevband utåt så nära karmens ytterkant som möjligt och sedan bottningslist med latexfog på insidan bör räcka Mao?
 
  • Gilla
patbol
  • Laddar…
Svällist och bottningslist är en ganska ovanlig metod för drevning av äldre trähus. Vanligast är att dreva med Isovers glasullsremsa.

Svällist behöver inte vara fel och har väl en del fördelar, men det kräver att den har något att bottna mot. I äldre hus är det inte säkert att det finns fina reglar utan det kan vara rätt stora gropar, speciellt under och över. I ditt fall är huset inte så jättegammalt så det fungerar nog med svällist om de nya fönstren stämmer bra med fönsteröppningen.


 
Tack för svar. Trodde att Svällisten skulle täcka ojämnheterna på ett bra sätt?
Har kollat på björns video ovan, han har extra skydd längst ner men det står inget om det vad jag kan se i traryd/sP monteringsanvisning. Behövs det? Plåten ska väl fånga upp det som kommer där?
Sen kommer jag sätta fönstret i nivå med innervägg om det har nån betydelse.
 
Fogskum?
 
Det är skummat idag men att jag ska ge mig på det känns inget bra när det verkar finnas risk för att karmen ger med sig vid överanvändning.

svällist, drev, fogband känns lite mer kontrollerat.
 
Om du ska foga runt fönstret i ett trähus så fogas de på insidan eller tejpas ihop med diffusionsspärr/ångspärr/ångbroms.
Det jag menade med att fråga byggföretaget du haft kontakt med är att de lär ha koll på hur ditt hus är konstruerat då de sett huset och de lär därmed kunna ge bra råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.