O
Ska få ett par svartvinbärsbuskar av en kompis. Det är vuxna buskar. När är bäst att flytta dem? Om jag tar dem nu, riskerar man att bli utan bär i år då? Bättre att vänta till i höst?
 
BirgitS
Vi flyttade bärbuskar som vi fick av mina föräldrar på våren. Antagligen blev det inte så mycket bär första sommaren men om du flyttar dem först i höst så blir det inga alls denna sommar.

Beroende på hur stor del av rotsystemet som ni lyckas gräva upp så kan det vara nödvändigt att beskära buskarna så att rotsystemet och grenarna matchar varandra.
 
Vid den här tiden så har dom börjat att sätta skott för löv och frukt. det år att flytta nu med, men ska vara en ganska stor jordklump med, så det följer med mycket smårötter, det är dom som drar vatten, jord på nya stället ska packas hårt runt klumpen och mycket vatten ska dom ha, både morgon och kväll i ca 3 veckor , annars så är det lätt med vinbär. klipp en skapligt kvist och stoppa ner i en bunke med vatten så rotar den och kan sättas, går även att bara trycka ner i jorden och se till att det är blött på foten ,
 
Gräv ett dike runt busken något halvår innan flytten. Då beskärs rötterna rejält och det växer ut mer smårötter nära mitten som följer med när man flyttar den sedan.
Det är smårötterna som suger vatten så ju fler man får med, desto bättre.
Sen är det viktigaste att vattna, ofta mer än man tror även om det regnar (beroende på regnmängd såklart).
 
När jag utökar vinbär så böjer jag en av det stora längst ner till under jord och ankrar den så den inte lyfter, det tar en säsong så är det massor med rötter på den, klipper av den samt med en stor jordkoka på och sätter den där jag vill ha den på ca 20 cm djup, packar till och vattnar mycket, har aldrig misslyckats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.