Skall till banken på tisdag.
Skall låna 1540 000 (varav 231 000 topplån).
Utöver detta skall jag låna 80 000 extra på ett "billån" jag redan har i banken.

På telefon har jag fått 3,35% på rörligt (0,30 i bonus)och 5%(!) på topplån och "billånet". Amorteringstid för billån blir 10 år & topplån 15 år.

Jag har per telefon fått 4,85% i tooplån på en annan bank och 3,20 i botten.

Vad tror ni jag kan få ner räntorna till?
Det mest viktiga känns nu topplånet + billånet just nu.
 
Skrev fel, det viktigaste är natiurligtvis bottenlånet...
 
Utan större ansträngning (två telefonsamtal) har vi fått 2,85 rörligt och 0,5 i rabatt på utannonserade räntor på Handelsbanken. Lokala Färs&Frosta Sparbank låg obetydligt högre.

Värt och kolla runt, konkurrensen är stor idag!
 
OK!
Vet du vad de utannonserade räntorna på topplån är då? Jag tycker det känns högt med 5, skulle vilja ha ner det till 4,5...

 
Vi har 3.0 i bottenlån och 4.0 på topplån (206000) på Handelsbanken i Helsingborg...
Fick det efter att ha hotat att gå till SBAB ;o)
 
Tack! Nu har jag iaf ngt att gå efter!

Skall ringa imorgon och börja pruta!
 
Vi fick 2,8% rörligt idag,2,95% på en 1-åring.....
 
Kan ni inte berätta vilka banker ni får dessa räntesatser i?
 
Som sagt gäller det Handelsbanken för vår del. I stort sett alla de större bankerna, med undantag av föreningssparbanken har gett liknande erbjudande, men legat några tiondels procent över och dessutom haft större avgifter. Generellt tittar bankerna mycket på vilka marginaler man har i ekonomin. En attraktiv kund med stora marginaler ger stora möjligheter till prutning!

Ett tips är att verkligen sitta ner med bankmannen(kvinnan) och gå igenom er ekonomi. Ringer man bara och ber om ränteuppgifter engagerar de sällan sig nog att ge utfästelser om rabatter. Som en tumregel skall man med hygglig ekonomi kunna komma ner i närheten eller under SBAB:s räntor i vilken bank som helst.
 
fredstu skrev:
Vi fick 2,8% rörligt idag,2,95% på en 1-åring.....
Handelsbanken
 
Jag fick på SEB

3,20% rörligt och
4,5% topplån
4,5% billån ( + ny höjning av det)

Sådär, hade hoppats på bättre, samtidigt är vi nöjda med 85/15 i botten/topp, samt att vi fick låna lite till renovering. Har även 15års amortering på topplånet. Eftersom vi verkligen har nada i kontantinsats osv. så hamnar man ju lite i ett beroendeläge. Men jag la allt rörligt. Än är inte sista ordet sagt.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.