Vad blinkade orange?
Koppla in en dator till uttag nummer 1 och starta en webbläsare och se vad som händer.
 
En nätverksenhet med en gul lampa lysande i port 1 och en grön lampa i port 5, indikerande status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1: an lyser gult.. vi har inget internet abb. Pga enligt gästabudstaden inget fiber indraget....
 
Du kommer inte till någon portal när du öppnar webläsaren när datorn är inkopplad?
 
Tycker det verkar som medieomvandlaren har kontakt med fiberswitch centralt enligt inklippt beskrivning.
Ta kontakt med din fiber leverantör på nytt och informera status på det som lyser grönt.
 
Fast enligt Gästabudstaden har vi inget installerat.....På deras hemsida, koll min adress står det ej anslutet till stadsnätet. Kontakta oss för inkoppling.....Endast 20.000kronor för att koppla in:mad::mad::mad:
 
De har nog gjort ett misstag med adressen vid installation. Enligt beskrivningen har ni kontakt.
 
Men grejerna sitter ju där! Det är nog ett administrativt problem.
Fibern kanske inte varit aktiverad med tjänsteabonnemang någon gång och så man ”tappat bort” utrustningen?
Det ät inte så att man bytt adresser i området?

Det kan tänkas att man kommer in på en tjänsteportal utan abonnemang, för att kunna välja abonnemang ;)
Prova www.gastabudstaden.se

Att i lyser grönt betyder att internetanslutningen fungerar fysiskt till andra änden av fibern.
Att 1 lyser eller blinkar gult är bra. Det betyder 1000Mbit/s på porten.
Diagram förklarar LED-indikatorers betydelse på nätverksutrustning: Power, System Status, Battery Charging, och Port Link Status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack alla som hjälpt mig här, angående fiber! Det visar sig att när fastigheten bytte namn o eftersom fibrer aldrig använts vart det aldrig uppdaterat eller vad man nu säger.. Haft fiber inkopplat från 23/7-2012!!Tack återigen alla inblandade, ingen nämnd, ingen glömd!!
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Nu skall man bara hitta rätt leverantör av internet o tv.....Tips?
 
Tänkte väl att det var en typisk "fastigheten har fel adress hos fiberbolagen"-grej. Tror jag varit med om det i 3 fall av 4 när det varit strul med fiberanslutningar. Hos mig är det så vitt jag vet fortfarande fel (vi är ihopblandade med grannhuset), men eftersom allt fungerar nu så rör vi det inte.

Jag förordar Bahnhof. Dels av ideologiska skäl och dels för att deras tjänster fungerar bättre än bra, åtminstone för mig.
 
  • Gilla
huvudtystnad och 1 till
  • Laddar…
G
Bahnhof är aldrig fel, av samma anledning som tensiden skriver.

T Thomasjennyolsson skrev:
Nu skall man bara hitta rätt leverantör av internet o tv.....Tips?
tensiden tensiden skrev:
Tänkte väl att det var en typisk "fastigheten har fel adress hos fiberbolagen"-grej. Tror jag varit med om det i 3 fall av 4 när det varit strul med fiberanslutningar. Hos mig är det så vitt jag vet fortfarande fel (vi är ihopblandade med grannhuset), men eftersom allt fungerar nu så rör vi det inte.

Jag förordar Bahnhof. Dels av ideologiska skäl och dels för att deras tjänster fungerar bättre än bra, åtminstone för mig.
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Kolla vilka som levererar och vad de kostar beroende av vilken hastighet du behöver. Sedan kan det finnas olika erbjudanden som påverkar prisbilden och även i kombination med var du har mobilabonnemang.
Vi har i vår familj flera mobilabonnemang, internet via fiber, mobilt bredband, Spotify, etc, och samlas de hos en operatör kan man få "mängdrabatt".
 
  • Gilla
Thomasjennyolsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tänkte väl att det var en typisk "fastigheten har fel adress hos fiberbolagen"-grej. Tror jag varit med om det i 3 fall av 4 när det varit strul med fiberanslutningar. Hos mig är det så vitt jag vet fortfarande fel (vi är ihopblandade med grannhuset), men eftersom allt fungerar nu så rör vi det inte.

Jag förordar Bahnhof. Dels av ideologiska skäl och dels för att deras tjänster fungerar bättre än bra, åtminstone för mig.
Kan tillägga förresten att när fiberinkopplingen strulade järnet här, så var det milsvida skillnad på support från Bahnhof (löste problemet på under fem minuter och var väldigt trevliga) och AllTele (svåra att nå, skickade bara ärendet vidare, "vi kan inte göra så mycket mer just nu"-svar).

Blev dock lite mer fart på AllTele efter att jag hälsade att jag ringer Bahnhof efter att vi avslutat samtalet och att de skall få en ny kund.
 
  • Gilla
Thomasjennyolsson
  • Laddar…
Sappa är väl de som ligger bäst till! Får se har några önskemål för dem att lösa.... Pausa abonnemang under tiden man ej är i stugan, typ 5-6 månader utspritt över hela året..
 
T Thomasjennyolsson skrev:
Nu skall man bara hitta rätt leverantör av internet o tv.....Tips?
Bahnhof.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.