Vi har skissat tidigare på ett hus i ett plan men kostnaden skenade iväg ngt vansinnigt så nu börjar vi om, tänker oss ett modernt ladhus men med lite "platta" lador i entréplanet som får bryta av fasaden lite.
När man kikat för länge på en ritning så känns den "klar" men just värdefull input här från forumet är alltid välkommet och värdefullt.
vi bygger utanför detaljplan och har inga begränsn ingar i BYA eller höjd (inom "normala" gränser så klart :)
Så nu har vi en planlösning på 116 + 72, mot baksidan finns det sjöutsikt som vi vill ta till vara på och "indraget" vid köket är till för att skapa en naturlig uteplats under tak. Jag vill ha uteplatsen integrerad i huset och inte "påhängd" efteråt som det lätt blir.

Så frågan blir ju: Vad kan göras smartare och bättre och hur vad tycker ni om de "extra ladorna" - funkar dom?
Arkitektritning av ett modernt enplanshus med integrerad uteplats och indrag vid köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av enplanshus med detaljerad planlösning, inklusive mått, tre sovrum, allrum och integrerad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av modernt ladhus med platta anslutningar och planerad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett modernt ladhus med integrerad uteplats och "platta" lador som accent på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett modernt ladhus med integrerad uteplats och platta lador som bryter av fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ett par saker.

Matplatsens avstånd till köket ser jag som ett bekymmer. Vi har det så idag och det är rätt tröttsamt att springa fram och tillbaka en längre sträcka för att duka/duka av, hämta mer dricka osv.
Jag hade bytt plats på vardagsrum och kök så att kök och matplats angränsar till varandra.
Är det tänkt att skafferiet ska gå in under trappan? Om inte så är det påtok för smalt.

En annan sak är entrén. Finns ingen plats för avhängning alls? Den "boxen" som är mellan wc och ytterväggen hade jag avsatt åt entrén istället.

Gäst wcn är brutalt liten. Jag tycker vår gästtoa på 0.9x1.3 är nästintill obrukbart liten men denna var ju ännu mindre!

Tvättstugan är nästa punkt, ganska stor golvyta men för smala passager för att kunna nyttja ytorna. Hade det varit bredare vid groventren hade man kunnat ha en garderobsvägg där.

Den lilla "nischen" som är på ovanvåningen vid sovrummen är onödig, dra in väggen de 10-20cm istället så att det blir en rak korridor.


Så de huvudsakliga förändringarna jag hade gjort är som sagt att byta plats på kök och vardagsrum, flyttat upp väggen lite till förmån för större tvättstuga men även för att kunna göra gästwcn större. Sedan hade jag breddat entré vinkeln lite så att man kunnat göra en garderobsvägg i tvättstugan också. :)
 
Tack för dina synpunkter @Jarlsgård !

Matplatsens avstånd till köket ser jag som ett bekymmer. Vi har det så idag och det är rätt tröttsamt att springa fram och tillbaka en längre sträcka för att duka/duka av, hämta mer dricka osv.
Jag hade bytt plats på vardagsrum och kök så att kök och matplats angränsar till varandra.
Är det tänkt att skafferiet ska gå in under trappan? Om inte så är det påtok för smalt.

ja precis, de är tänkt att vara ett platsbyggt skafferi under trappen. Placeringen av köket är gjord för att ha "kontakt" med gårdsplanen framför huset. Förstår vad du menar med att det kan uppfattas långt att gå. Sak fundera på den.

En annan sak är entrén. Finns ingen plats för avhängning alls? Den "boxen" som är mellan wc och ytterväggen hade jag avsatt åt entrén istället.
Vet inte om jag förstår vad du menar men en hatthylla är tänkt mellan WC och yttervägg och garderoder under trappen för avhängning.

Gäst wcn är brutalt liten. Jag tycker vår gästtoa på 0.9x1.3 är nästintill obrukbart liten men denna var ju ännu mindre!
Jo, den är liten.. jag ville verkligen få in en gäst toa, men den kanske är på tok för liten..

Tvättstugan är nästa punkt, ganska stor golvyta men för smala passager för att kunna nyttja ytorna. Hade det varit bredare vid groventren hade man kunnat ha en garderobsvägg där.
Förstår vad du menar men har inte kunnat hitta ngn bra lösning för utrymmet

Den lilla "nischen" som är på ovanvåningen vid sovrummen är onödig, dra in väggen de 10-20cm istället så att det blir en rak korridor.

Bra poäng! Noterat!


Så de huvudsakliga förändringarna jag hade gjort är som sagt att byta plats på kök och vardagsrum, flyttat upp väggen lite till förmån för större tvättstuga men även för att kunna göra gästwcn större. Sedan hade jag breddat entré vinkeln lite så att man kunnat göra en garderobsvägg i tvättstugan också. :)
 
  • Gilla
iggy
  • Laddar…
Vad jag menade i hallen var att det är en "nisch" i tvättstugan mellan wcn och ytterväggen. Om du ändrat så den nischen istället är ut i entrén så får du möjlighet till avhängning där som gör att du får loss mer golvyta precis innanför ytterdörren (y)

Ett sätt att kunna göra så du får möjlighet till garderober i tvättstugan är att linjer väggarna mellan vinklarna. Det skulle ihop resultera i att det tas lite yta ifrån köket. Angående köksön så måste du inte ha 120cm på båda sidorna om ön även om det är snyggt rent estetiskt!
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Gjorde en ny variant av entréplan där jag flyttade på köket, lite ovant men det kan funka!
Planritning av en entréplan med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och hall, med mått och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
Det där såg mycket bättre ut(y)

Det enda jag hade ändrat på nu är det minimala lilla vrån som blev vid tvätt/kök. Antar att det är ett skafferi? Men jag hade nog personligen haft det i ett 80 högskåp istället. Så tar man bort det lilla rummet, får in ytterligare lite förvaring i tvättstugan och sedan haft en helvägg med högskåp i köket mot tvättstugan :)

Jag hade även passat på att göra köksön större. Den hade utan bekymmer kunnat förlängas 40-60cm och djupet hade man kunnat öka på till 120-140cm på den. En riktigt rejäl pjäs som känns stor när man arbetar vid den men som inte nödvändigtvis ser speciellt stor ut i köket :)
 
Redigerat:
BirgitS
Grundformen på bottenvåningen är rätt likt det som brukar kallas H-hus och då brukar man han entrén i mitten med den privata delen åt ena hållet och den allmänna delen åt andra hållet.

Om man flyttar entré och gästtoa till där vardagsrummet är i senaste ritningen så kan man ha köket i längst ner till vänster så får det återigen kontakt med gårdsplanen.

Sen bör det noga kollas upp om det stora badrummet där nere uppfyller alla tillgänglighetskrav, det är inte bara att där ska finnas en rullstolscirkel utan det behövs också ett visst avstånd mellan handfatet och väggen mittemot för att det verkligen ska gå att vrida en rullstol 90 grader där (alltså man ska ju inte behöva ha rullstolen sidledes längs handfatet när man ska tvätta händerna).
 
Även om detta inte alls är min typ av hus, gillar jag det riktigt bra efter ändringarna.

Dörrar/utgångar under tak (y)
Fönstret vid diskbänken (y)
Sovrummet långt från köket (y)
 
Hur tycker ni det estetiskt ser ut utifrån, funkar "ladorna" som påhäng? Jag gillar ju utseendet men smaken är olika.
 
J Jarlsgård skrev:
Det där såg mycket bättre ut(y)

Det enda jag hade ändrat på nu är det minimala lilla vrån som blev vid tvätt/kök. Antar att det är ett skafferi? Men jag hade nog personligen haft det i ett 80 högskåp istället. Så tar man bort det lilla rummet, får in ytterligare lite förvaring i tvättstugan och sedan haft en helvägg med högskåp i köket mot tvättstugan :)

Jag hade även passat på att göra köksön större. Den hade utan bekymmer kunnat förlängas 40-60cm och djupet hade man kunnat öka på till 120-140cm på den. En riktigt rejäl pjäs som känns stor när man arbetar vid den men som inte nödvändigtvis ser speciellt stor ut i köket :)
Ja det är ett skafferi, det är ett krav så den får vara kvar ;-)
Funderade också på en större köksö men jag tror det finns ordentligt med arbetsyta ändå.
 
P Panelmannen skrev:
Ja det är ett skafferi, det är ett krav så den får vara kvar ;-)
Funderade också på en större köksö men jag tror det finns ordentligt med arbetsyta ändå.
Det är såklart en smaksak! Jag har fått dille på bänkyta, troligen pga att vi har obefintligt här idag. Så huset jag själv skissar på för tillfället har 4.8m arbetsyta (häll och hoar borträknade) och med bardiskssidan uppgår det till 9.1m med 60cm djup.. Nu börjar jag känna mig nöjd:crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Det är såklart en smaksak! Jag har fått dille på bänkyta, troligen pga att vi har obefintligt här idag. Så huset jag själv skissar på för tillfället har 4.8m arbetsyta (häll och hoar borträknade) och med bardiskssidan uppgår det till 9.1m med 60cm djup.. Nu börjar jag känna mig nöjd:crysmile:
haha, ja det låter nästan överdrivet mycket!
 
  • Haha
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.