Tjenare.
Har en läckande 32mm PEM mellan hus och garage (ca 20m). Det ligger två kopplingar på denna sträckan så misstänker att det läcker ifrån någon av dem.
Nu är inte jag jättesugen på att gräva upp halva tomten för att åtgärda det här. Så jag funderar på om man kan få in en 25mm eller 20mm PEM i den befitnliga.

Kommer vattenmängd/tryck räcka tror ni? Vi har kommunalt vatten, kommer kopplar direkt från inkommande i huset. Garaget komme få ett litet badrum. Men det kommer även bli en utkastare från garaget för typ högtryckstvätt.

Tacksam för svar, Ha de gött
Több
 
Det beror på hur skarvkopplingarna ser ut, de kan vara trängre än slangen eller innehålla någon klack som bromsar. Varför är det två skarvar på en så kort sträcka som 20m?

PEM 32 har normalt 3mm vägg så innemåttet på slangen blir 32-3-3=24mm. Det är alltså inte möjligt med PEM 25 men 20 kan gå.

Med kommunaltvatten borde tryck och flöde räcka. Du kan ju alltid lägga ut en PEM 20 på marken till garaget och testa om trycket räcker.
 
T toolman77 skrev:
Det beror på hur skarvkopplingarna ser ut, de kan vara trängre än slangen eller innehålla någon klack som bromsar. Varför är det två skarvar på en så kort sträcka som 20m?

PEM 32 har normalt 3mm vägg så innemåttet på slangen blir 32-3-3=24mm. Det är alltså inte möjligt med PEM 25 men 20 kan gå.

Med kommunaltvatten borde tryck och flöde räcka. Du kan ju alltid lägga ut en PEM 20 på marken till garaget och testa om trycket räcker.
De två skarvarna beror på total sinnesförvirring och stress när vi skulle gjuta plattor. Gjöt för både hus och garage i samma veva. Så då slängde jag in två stumpar så jag fick med det i gjutningen.

Då blir det nog att testa 20mm. Hoppas man får den igenom kopplingarna.
Tack för svar!
 
  • Gilla
Arne Eckerstig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.