Tanken var att min Automower 305 (inköpt 2014) skulle få göra premiär ute i vårsolen, men så blev inte fallet eftersom laddstationen blinkade ilsket rött direkt efter att den fått ström. Enligt manualen beror detta på "avbrott i laddstationens antenn", som ju är belägen på undersidan av plattan. Har även provat med en identisk strömadapter utan resultat, så i och med det antar jag att det är kort eller antennslinga? Frågan är bara hur jag tar reda på vilken av dem det är? Vore surt att behöva köpa in både och om det visar sig att det bara är en av dem (antennkabeln ser hel ut för ögat).

Vore intressant att höra vad ni som haft samma problem fått göra för åtgärd :)
 
Vänd på laddaren och ev. öppna plattan. Där finner du en kabel som bildar antenn. Kolla att den är oskadad och utan avbrott. Åtgärda om så är nödvändigt.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Observera att om du har myror under/vid laddstationen så kan de gå lös på grejorna. Håll ett öga på det.
 
  • Gilla
Magnus21 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vänd på laddaren och ev. öppna plattan. Där finner du en kabel som bildar antenn. Kolla att den är oskadad och utan avbrott. Åtgärda om så är nödvändigt.
Japp, har kollat den & den ser som sagt hel ut för ögat, men för att få det bekräftat behöver jag ohm mäta den & då antar jag att jag måste knipsa av den?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Japp, har kollat den & den ser som sagt hel ut för ögat, men för att få det bekräftat behöver jag ohm mäta den & då antar jag att jag måste knipsa av den?
Är där inga synliga skador så gissar jag på att kabeln är OK. Har du även öppnat laddstationen så du kommer åt resten av grejorna? Antennkabeln fortsätter in till ett kontaktdon som sedan ansluts till kretskortet.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Japp jag har lyft på kåpan & kollat den kontakt som går direkt in till kretskortet, men det ser OK ut även där. Tänkte att det kanske kommit in fukt först som ställt till det men allt verkar torrt & fint.
 
OK, för säkerhets skull så gör en ohmmätning av antennenkabeln. Kanske kan kabeln vara defekt utan att det syns på isoleringen.
 
E etompau skrev:
OK, för säkerhets skull så gör en ohmmätning av antennenkabeln. Kanske kan kabeln vara defekt utan att det syns på isoleringen.
Ja det får nog bli så, men antar att jag väl måste klippa den för att kunna mäta? För det funkar väl inte att mäta på metallblecken i själva kontakten?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Ja det får nog bli så, men antar att jag väl måste klippa den för att kunna mäta? För det funkar väl inte att mäta på metallblecken i själva kontakten?
Jo det ska det göra. Det är att föredra då du samtidigt får kontrollerat att kontakten är OK.
 
E etompau skrev:
Jo det ska det göra. Det är att föredra då du samtidigt får kontrollerat att kontakten är OK.
OK. Nu kommer en dum fråga men vad betecknar en hel kabel på multimetern? Ska värdet vara högt eller lågt?
 

Bästa svaret

offlarjon offlarjon skrev:
OK. Nu kommer en dum fråga men vad betecknar en hel kabel på multimetern? Ska värdet vara högt eller lågt?
Lågt. Kanske ska du se ett värde på 0,5-1 ohm på din mätare.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lågt. Kanske ska du se ett värde på 0,5-1 ohm på din mätare.
Ok jag gör ett försök . Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
divander och 1 till
  • Laddar…
Jag hade avbrott på två ställen på min antennkabel och det var i princip omöjligt att se med blotta ögat.
Bara att skruva isär laddstationen, sätt multimetern på summer och "ring" antennkabeln på det vita kontakdonet.
Får du ingen signal så får man börja klämma o känna på kabeln tills man hittar avbrottet.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Jag hade avbrott på två ställen på min antennkabel och det var i princip omöjligt att se med blotta ögat.
Bara att skruva isär laddstationen, sätt multimetern på summer och "ring" antennkabeln på det vita kontakdonet.
Får du ingen signal så får man börja klämma o känna på kabeln tills man hittar avbrottet.
OK. Misstänker att jag har något liknande eftersom kabeln känns betydligt mjukare mitt på själva kablagelängden, men litar inte helt på min multimeter dock eftersom den ger ifrån sig lite märkliga värden (även vid mätning av annat kablage som är garanterat hela). Är denna antennkabel av något speciellt slag eller kan jag testa med vilken som helst? Tänkte att man kanske kunde testa med en vanlig begränsningskabel & peta i den på samma plats (i kontakten) där antennkablaget går in idag?
 
Jag skrev faktiskt exakt samma fråga i Automower 305/308 tråden.

Det är en aluminiumkabel till antennen. Jag "tror" inte det funkar så bra att köra med typ vanlig 0,5mm2 koppartråd, men i ärlighetens namn så vet jag inte för jag har inte testat själv.

Just nu funkar min klippare som den ska så jag har inte brytt mig om att laborera nått mer med det, men skulle den lägga av så ska jag nog prova att sätta dit lite kopparkabel och se om det fungerar.
Tror dock det finns någon anledning till varför HQ valt just alu där, så har inte så höga förhoppningar. Men visst, det är ju ganska enkelt o testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.