Hej, går och funderar på att lägga nytt tak. Eftersom jag kommer att ha tid i sommar funderar jag på att göra det själv (förutom plåtslagarjobben.)
Är det ens att tänka på att själv göra allt även om jag hyr ställning, spikpistol, hiss till pannorna?!

Taket är ca 100 kvm och knappt någon lutning.

Någon som själv gjort jobbet och vill avråda mig eller gör tummen upp?

Ett enfamiljshus med brun takbeläggning och svagt lutande tak, inkluderar skorsten och takfönster.
 
M Micke_TH skrev:
Hej, går och funderar på att lägga nytt tak. Eftersom jag kommer att ha tid i sommar funderar jag på att göra det själv (förutom plåtslagarjobben.)
Är det ens att tänka på att själv göra allt även om jag hyr ställning, spikpistol, hiss till pannorna?!

Taket är ca 100 kvm och knappt någon lutning.

Någon som själv gjort jobbet och vill avråda mig eller gör tummen upp?

[bild]
Det fixar du
 
  • Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
surris
Det är nog bara du som kan avgöra om du har kunskapen för det. Men att byta tak är inte det svåraste som finns. Så jag ger (y)
 
  • Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Var uppe för att göra en liten, och helt oprofessionell, inspektion av taket. Bifogar bilder nedan.
Vill gärna höra era tankar kring takets skick, om det nu låter sig göras utifrån dessa bilder. Att taket behövs bytas ut är kanske klart men frågan är hur akut det är?!

Taket har legat sedan 1976 och enbart pannor med sprickor har bytts ut med åren. Takpappen känns väldigt torr men det syns inga sprickor. Det ligger rätt mycket smuts, typ löv och damm, på pappen. Det finns inga synliga fukt eller mögelskador på vinden och vid en besiktning för ca 2 år sedan var allt okej.

/micke

Närbild av ett gammalt tak med betongpannor och takpapp, synliga smuts och löv men inga tydliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild av äldre tak med slitet taktegel, mossa och löv, och en synlig takpapp delvis täckt av smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av tak med äldre takpapp och en takpanna, synlig träregel och ackumulerade löv och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på äldre takpapp och takpanna med smuts och lövavlagringar, indikerar möjlig åldring och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Absolut ett GDS jobb om tummarna sitter hyggligt rätt monterade.
 
Ditt tak ser ut att vara okej och klara sig ett tag till.
Men har du tid i sommar så kör på.
Riv pannor och läkt och sopa av pappen ordentligt.
Sen lägger du på en duk (Gore-tex typ) ovanpå gamla pappen.
Ska du byta hängrännor också så ordna det efter att du bara rivit av den nedre raden pannor.

//AA
 
M Micke_TH skrev:
Var uppe för att göra en liten, och helt oprofessionell, inspektion av taket. Bifogar bilder nedan.
Vill gärna höra era tankar kring takets skick
Härlig utmaning - hoppas det går bra för dig. Mitt tak ser typ likadant ut och gissa vem som samlar sig för jobbet?! :) Ha de!
 
  • Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.