min granne har en tall som hon vill ha bort! hon frågade mej om jag ville ta bort den men jag har inget motorsågskort så jag får väl inte göra det om jag har fattat rätt. om jag skulle göra det vad händer om det skulle bli en olycka (förstöra egendom eller skada mej själv) gäller försäkringar då?
 
Svårt att säga helt kategoriskt vad som skulle hända, men det är definitivt en risk att försäkringsbolag skulle krångla samt att grannen skulle kunna utkrävas arbetsgivaransvar vid en olycka.

Men det är såpass få fall där det har blivit tvist efteråt så det är omöjligt att säga.

/Andreas
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Vill du följa alla "regler" så kan du inte göra det.
Eller om det inte är ett problemträd så gör du det bara och ser till att du inte gör illa dig själv eller någon egendom.

/ATW
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Väcker denna tråd till liv igen. Är väl lite OT iofs. Söker på nätet men hittar ingen bra info

Vad gäller om man som ideell förening åtar sig ett uppdrag att rensa sly för ett företag mot ersättning? Krävs det att de som ev. kör röjsåg och motorsåg har motorsågskörkort? Vem är ansvarig om olyckan är framme?
 
A
F frede skrev:
Väcker denna tråd till liv igen. Är väl lite OT iofs. Söker på nätet men hittar ingen bra info

Vad gäller om man som ideell förening åtar sig ett uppdrag att rensa sly för ett företag mot ersättning? Krävs det att de som ev. kör röjsåg och motorsåg har motorsågskörkort? Vem är ansvarig om olyckan är framme?
Det blir ett arbetsgivarförhållande.. mellan fällaren och föreningen.. Eller företaget som jobbet utförs åt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.