Hej!
Nu var det ett tag sedan man var inne på forumet...

Jag har inte sökt på forumet (viss risk finnes för dubbelinlägg), men det var så att SITA ringde mig igår.
Enligt en ny lag måste ett saneringsintyg finnas innan man skär ner den gamla som jag då tänkt att göra.

Intyget/saneringen är ju då förenlig med en nätt summa om 1800 riksdaler!

Åker man till skroten med nedskuren tank kräver tydligen skortpersonalen saneringsintyget för att man ska få slänga skrotet.

Kanske ingen big-deal egentligen, men jag tänkte höra med er om hur ni gjort/hört?
 
Jag behövde inget intyg när jag slängde min tank på återviningscentralen. Dock ångrar jag att jag slängde all plåt.Hade blivit en fin vedlucka "inkast" >:(
 
Charlie skrev:
Hmm, vad intygar saneringsintyget??

Ring till nån skrotfirma istället, plåten från en oljetank skuren i lagom stora bitar lär vara värd ett par hundralappar.
Hej!
Nja, jag formulerade mig nog dåligt, för 1800 spänn får man alltså intyget och saneringen. På intyget står säkert att företaget i fråga utfört en korrekt sanering och att ingen diesel runnit rakt ut i grundvattnet, eller nåt sånt...

Ja, jag tänkte nog undvika saneringen och göra likt Torparn, det finns mycket skoj man kan göra med rejäl plåt...
 
Och vad blir straffet om man inte har intyg på att tanken sanerats och sedan lämnar bort plåten till en bonne?

Om man vid egensaneringen dokumenterar med bilder mm, där man bland annat förtydligar att brunnar är täckta mm, så kan väll inget hända?
 
Hej!

Har för mig att han jag pratade med i telefon pratade nåt om SWEDAC-cert. Har du ett sådant kanske det går ;) , annars är det säkert så att man kan "åka dit" om man gör det själv, som vanligt...

Skulle gissa att viss problematik ligger i att det oftast finns X antal hundra liter diesel kvar i tanken, det är väl detta de vill ta hand om. Mina 220l som var kvar är dock uppsugna och sålda ;D
 
jo men har du intyg från en med Swedac cert som säger att tanken är tom och rengjord. och att tömning+rengörning gick till på rätt sätt, vilken firma du lämnat bottenslammet för destruktion mm??

Swedac stämpeln/cert måste oxo vara utfördat för just besiktning/tömning tankar, dvs du kan inte anlita din lokala kyl firma som har cert för hantering av köldmedier för att skriva certifikat.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.