Vi har egentligen bara sol efter två på tomten men ett litet hörn har sol fram till 2. Där ska det nu bli en liten altan för att avnjuta förmiddagskaffet.

Storleken blir ca 3,6x3,6 meter så att den kan byggas av 3,6meters virke med minimalt med kapningar. Reglarna hamnar direkt på plattor utan bärlinor för att hålla nere höjden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Här är hörnet, på den grusade delen har det tidigare stått ett växthus
Nylagt grusparti med utlagda reglar runt ett stort träd i en trädgård, med trädgårdsmöbler och vita lyktor hängande i trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en massa överbliven marksten av en granne men blev lite övermodig sista vändan.
Du handikappad med en skottkärra fylld med överbliven marksten redo för att användas i ett altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markduk stenar och reglar är utlagda. Eftersom jag vill hålla nere höjden blir det bara 45x95 som reglar så det blir en många stenar för att få det stabilt.
Pågående arbete med en altanbyggnation runt ett träd, 45x95 reglar och marksten syns på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna är kilade med syllpapp, träklossar och en del plast schims. Några står på fötter. Marken lutade med än jag trodde. Eftersom altanen är så liten och en stor del träcks av ett träd så kommer det inte bli så mycket spring att eventuiella sättnigna blir jobbiga, hoppas jag. Börjar det låta allt för mycket får jag lossa en bräda och lägga under mer helt enkelt.
Träreglar utlagda för altanbygge runt ett träd, med markstenar och markduk synliga på grusad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det nästan klart. En massa pill med att gå till en snygg sarg runt trädet återstår. Inte helt enkelt, hade svårt att bestämma om sargen skulle vara symmetrisk eller följa trädet. Till slut blev det två olika sidor lite av en slump och lite av design.
En nästan färdigbyggd träaltan med en stor utskärning runt stammen på ett bladlöst träd, omgivet av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu återstår att göra spaljén runt. Som både blir vindskydd och döljer grannens kompost.

Edit: lagt in bilder från mobilen och skriver på datorn
 
Redigerat:
  • Gilla
ElisabetElisabet och 15 till
  • Laddar…
Så här blev inramningen
Trädeck med inramning runt ett träd, trekantiga träbitar nästan lika stora.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träinramning runt trädstam på trädäck, med en nästan likformig triangulär utskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte exakt samma storlek på den trekantiga biten men nära nog..
 
  • Gilla
Urban R och 24 till
  • Laddar…
Dina hörnen på altanen var inte så roliga dock hehe
 
  • Gilla
gusadr
  • Laddar…
Snyggt! Erhålls någon teknisk skillnad med att ha en fot i stället för att palla under (bild 4)?
 
Hur blir kanterna? Det såg ut som plankorna hade olika längd. Jag fick tipset att lägga en kant som döljer ändarna på plankorna, som en inramning, när jag byggde altan. Dvs upp i höjd med trädäcket.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
B Barbamamman skrev:
Hur blir kanterna? Det såg ut som plankorna hade olika längd. Jag fick tipset att lägga en kant som döljer ändarna på plankorna, som en inramning, när jag byggde altan. Dvs upp i höjd med trädäcket.
Han har ju inte sågat ut för frisen runt på de första bilderna. Man ser ju hur snyggt det blir på de senare bilderna.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Är visst snabbare på att fota än att bygga. Det blir en fris runt båda kanterna och en offerbräda som ska täta mot marken. Har inte bestämt om den ska figursågas efter markens kontur eller grävas ner.

Trädäck under konstruktion med fris och planerad offerbräda intill gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SueSue och 10 till
  • Laddar…
S SoleboErik skrev:
Snyggt! Erhålls någon teknisk skillnad med att ha en fot i stället för att palla under (bild 4)?
Kilar går snabbare men kändes lite instabilt när det blev mer än ett par centimeter så då fick det bli en fot istället.
 
T toolman77 skrev:
Här är hörnet, på den grusade delen har det tidigare stått ett växthus
[bild]

Fick en massa överbliven marksten av en granne men blev lite övermodig sista vändan.
[bild]

Markduk stenar och reglar är utlagda. Eftersom jag vill hålla nere höjden blir det bara 45x95 som reglar så det blir en många stenar för att få det stabilt.
[bild]

Reglarna är kilade med syllpapp, träklossar och en del plast schims. Några står på fötter. Marken lutade med än jag trodde. Eftersom altanen är så liten och en stor del träcks av ett träd så kommer det inte bli så mycket spring att eventuiella sättnigna blir jobbiga, hoppas jag. Börjar det låta allt för mycket får jag lossa en bräda och lägga under mer helt enkelt.
[bild]

Här är det nästan klart. En massa pill med att gå till en snygg sarg runt trädet återstår. Inte helt enkelt, hade svårt att bestämma om sargen skulle vara symmetrisk eller följa trädet. Till slut blev det två olika sidor lite av en slump och lite av design.
[bild]


Nu återstår att göra spaljén runt. Som både blir vindskydd och döljer grannens kompost.

Edit: lagt in bilder från mobilen och skriver på datorn
Den här inramningen är mindre pretentiös! Den slutliga är väldigt elegant!
Som ett gesällprov!
 
Snyggt bygge!!!
 
Snyggt!
 
Snyggt!
 
Jag gillar träd, så du får en extra tumme upp för att ni sparde trädet fast ni knappt får plats
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Vad gör du när trädet blir törstigt, lyfter bort altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.