Nu har en bergsborr dykt upp min tomtgräns, eller nästan i alla fall (tre-fyra meter in på grannens tomt). Vad jag förstår får borrhålen inte ligga tätare än 25 m från varandra, vilket innebär att jag själv nu inte kan borra för bergvärme på den sidan huset. När grannen nedanför mig gjorde likadant krävdes mitt tillstånd, men tydligen inte denna gång. Krävs det normalt inte eller gör grannen fel?

Tycker såklart att detta är lite irriterande eftersom jag nu får problem att hitta en bra borrplats.

mvh
A

P.s. Jag kommer dubbel-posta detta inlägg i Värme, vatten, ventilations forumet också.
 
Det kan skilja sig mellan olika kommuner huruvida det är tillståndsplikt eller ej för att borra efter bergvärme.
Då ditt samtycke krävdes för att den andra grannen skulle få borra verkar det dock som att det råder tillståndsplikt i din kommun. I så fall har den aktuelle grannen helt klart gjort fel och brutit mot lagstiftningen!
Jag tycker att du omgående ska kontakta ditt miljökontor (eller vad det heter i din kommun) och göra dem uppmärksamma på vad som pågår.
 
Stopp.
Börja inte bråka med kommunen.
Snacka först med grannen, om du börjar med kommunen kan det bli rättssak av det hela. Du kommer bara få strul. Kolla däremot om du kan få problem med de 20 meter som är en rekommendation mellan borrhålen.
 
Prata med grannen. Kanske kan du borra 25 meter längs med tomtgränsen....
Anmäler du börjar väl världskriget. Inte värt det. Jag skulle personligen nog hellre ta en dyrare elräkning men det är jag. Lite konflikträdd kanske.
 
En kreativ lösning på problemet kanske är att be borrgubbarna vinkla hålet en aning i riktning in under din grannes hus. Då är problemet löst. Fast jag vet inte om man kan vinkla efter påbörjad borrning....antagligen inte.
 
om d mer än 4.5 meter ifrån tomtgränsen har du inget att säga till om ,då behöver inte grannen fråga dig...
 
Bob_the_builder
Det där gäller inte generellt. I vissa kommuner kanske, men ofta är det längre (10 meter här tex). Man kan inte jämställa det med "bygglovsavståndet", just eftersom borrhålets placering riskerar att påverka grannens möjlighet till borrning. Det är värt att kolla upp vad som gäller i just din kommun, Andreas.
 
Stort tack för alla råd. Jag ringde miljöförvaltningen och frågade lite generellt vad som gäller. Det visade sig att det inte är några problem varken nu eller den dag jag ev. vill borra. Grannen skulle tydligen egentligen ha någon form av tillåtelse/överenskommelse med mig. Självklart vill jag inte/tänker inte anmäla utan blev mest orolig eftersom vi börjat fundera i bergsvärmebanor.

A.

P.s. Jag bor i Stockholms kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.