J JeLö skrev:
Där är öppen förbindelse mellan källare och våningsplan. Väldigt få dörrar som är stängda i vårt hus.

Ska testa det så snart jag får tid över. Vet att det egentligen sattes en friskluftsventil för lite, då jag inte kunde komma på var jag skulle placera den 5:e. Har möjlighet att komplettera med spaltventiler i vardagsrummet om det skulle behövas.

Edit, glömde ju svara på tidigare fråga. Nej, har ingen konstig tilluft så som markkyla. Endast friskluftsventiler.

Det verkar ju tydligt att luftväxlingen inte är så bra i entréplanet. Samt att det troligen är dina väggar där som är källan.
 
C
J JeLö skrev:
Hur har jag lyckats få högre radonhalt i sovrummet? Enda som jag ändrat förutom den mekaniska frånluften är att under första mätningen var friskluften helt stängd i sovrummet intill, och under andra mätningen har den varit fullt öppen.
Det låter som en betydande skillnad. Antag att du har två rum med tilluftsventiler och sedan frånluft i kök/badrum. Om ventilen är helt stängd i ett av rummen går hela flödet genom det andra (där du mätte radonhalt). Om du vid annat tillfälle har ventilerna öppna i båda rummen kommer flödet att fördelas mellan rummen så att båda får ventilation (förutsatt att du inte stör flödet på annat sätt såsom att lämna dörren till det ena rummet öppen medan du stänger dörren till det andra).
 
J
Kanske ska uppdatera här lite.
Märkte sen att det blåste ganska friskt från friskluftsventilerna i källaren, medans det knappt kom någon luft från ventilerna på entreplan. Precis som någon nämnde tidigare med stigande varmluft.

Hade en ventilationsfirma att titta på det då jag kände att tid och ork inte räckte till för att laborera mer själv. Var de mest utkastade pengarna hitintills på detta huset.
Anlitade dom för att få hjälp att ställa ventilerna, så att jag fick bättre flöde på entreplan. Först tjatade killen bara om att sälja ftx till mig. Sa att det gick bra om dom kunde installera det utan att jag sen behövde renovera hela kåken.
Då började han istället tjata om vilket flöde boverket säger man ska ha på frånluften, att min fläkt precis inte klarar av det på full effekt.
Dock tvivlar jag på om mätningarna han gjorde var korrekta, då han inte verkade ha så bra koll på vad han gjorde.
Så han tyckte jag skulle testa installera en mycket större fläkt, och komplettera med en frånluftsventil i köket.

Testade då att öppna frånluftsventilen på entreplan, samt friskluftsventilerna på fullt. I källaren ställde jag ner alla ventiler.
Känner man med handen eller hänger ett papper för upplever jag det som att det är jämnare flöde i alla ventiler. Dock inte gjort någon mätning, varken av flöde eller radon, än.
 
  • Gilla
Lugga
  • Laddar…
Hej

Aktiverar denna lite :)
Har en liknande utmaning i vårt hus, dock endast markradon.

Hur gick det till slut efter din justering av ventilerna? Har du mätt radonhalt på nytt? Någon skillnad?

/M
 
J
Fortfarande radon på entréplan :confused:
Har inte hunnit ta tag i det mer, mer än att testat olika hastigheter på fläkten och olika lägen på donen. Blir marginell skillnad även om jag gör stora ändringar. Ökar jag jag flödet mer nu blir det snabbt kallt i hela huset.

Ska nu under våren/sommaren riva upp en liten bit av golvet, för jag börjar misstänka att man lagt rester från lättbetong för att fylla upp/isolera med mellan betongvalvet och golvet.
Nästa misstanke är att jag har för stort undertryck så jag får in luft från vinden, och där är inte blåbetongen putsad.
 
M Maaang skrev:
Hej

Aktiverar denna lite :)
Har en liknande utmaning i vårt hus, dock endast markradon.

Hur gick det till slut efter din justering av ventilerna? Har du mätt radonhalt på nytt? Någon skillnad?

/M
Har du markradon och frånluftsventilation? I sådant fall hjälper det inte att göra något med ventilationen (ex. öka flöde) eftersom undertrycket gör att du drar in markradon i vilket fall som helst.

FTX kan förbättra situationen eftersom du får mindre undertryck. Annars får man titta på lösningar under plattan, radonsug/fläkt för att skapa bättre "radonförhållanden" så att koncentrationen minskar i randzonen mellan mark och platta.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Har du markradon och frånluftsventilation? I sådant fall hjälper det inte att göra något med ventilationen (ex. öka flöde) eftersom undertrycket gör att du drar in markradon i vilket fall som helst.

FTX kan förbättra situationen eftersom du får mindre undertryck. Annars får man titta på lösningar under plattan, radonsug/fläkt för att skapa bättre "radonförhållanden" så att koncentrationen minskar i randzonen mellan mark och platta.
Ok.
Vi planerar åtgärder såsom tätning av genomföringar/brunnar och springor nu under våren och försöka trimma in/balansera ventilationen. Vi har frånluft från badrum samt en takintegrerad köksfläkt som kan ställas in för periodisk frånluft. Dock har vi, samma som @JeLö beskriver, öppet till källare med friskluftsintag så tilluften blir en mix av luft från källare och övre våningsplan.

Klart att det ”enkla” svaret är FTX eller radonsug. Båda kostsamma ingrepp. Radonsug anser vi ha sina klara nackdelar med ful och opraktisk dragning av rör i vårt fall.

Att undertryck automatiskt skulle göra att det inte sänker radonhalten i inomhusluften köper jag inte rakt av utan det borde väl även ha en hel del med det faktiska luftutbytet samt varifrån man plockar tilluften? Att man behöver balansera ventilationen av flera olika anledningar säger ju sig självt.
 
M Maaang skrev:
Ok.
Vi planerar åtgärder såsom tätning av genomföringar/brunnar och springor nu under våren och försöka trimma in/balansera ventilationen. Vi har frånluft från badrum samt en takintegrerad köksfläkt som kan ställas in för periodisk frånluft. Dock har vi, samma som @JeLö beskriver, öppet till källare med friskluftsintag så tilluften blir en mix av luft från källare och övre våningsplan.

Klart att det ”enkla” svaret är FTX eller radonsug. Båda kostsamma ingrepp. Radonsug anser vi ha sina klara nackdelar med ful och opraktisk dragning av rör i vårt fall.

Att undertryck automatiskt skulle göra att det inte sänker radonhalten i inomhusluften köper jag inte rakt av utan det borde väl även ha en hel del med det faktiska luftutbytet samt varifrån man plockar tilluften? Att man behöver balansera ventilationen av flera olika anledningar säger ju sig självt.
Luftutbytet spelar roll om du har radon i byggmaterialet. Men har du markradon och frånluftsventilation hjälper det inte att du ökar luftombytet eftersom den radonhaltiga luften då sugs in i större mängd. Dock kan tätningar av springor/brunnar och ev. nya tilluftsventiler förändra hur mycket luft som dras in från mark. Så det låter väl som en vettig plan att börja där.

Jag vet att både FTX och radonsug är stora åtgärder som inte alltid är praktiskt möjliga att genomföra av olika skäl.

Hur ligger radonvärdet i nuläget?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Luftutbytet spelar roll om du har radon i byggmaterialet. Men har du markradon och frånluftsventilation hjälper det inte att du ökar luftombytet eftersom den radonhaltiga luften då sugs in i större mängd. Dock kan tätningar av springor/brunnar och ev. nya tilluftsventiler förändra hur mycket luft som dras in från mark. Så det låter väl som en vettig plan att börja där.

Jag vet att både FTX och radonsug är stora åtgärder som inte alltid är praktiskt möjliga att genomföra av olika skäl.

Hur ligger radonvärdet i nuläget?
Tack för input, alltid bra att bolla.
Vardagsrum entréplan: 270 +/-40 (bq/m3)
Gillestuga källare: 340 +/-50 (bq/m3)

Får jag fråga vad din expertis/erfarenhet är? De som varit på plats för undersökning och offerering har båda haft som förslag att öka ventilationen genom fler friskluftsventiler på entréplan.

Att radonhaltig luft sugs in i större mängd är ju nödvändigtvis inte troligt då vi tar upp fler friskluftsventiler på entréplan. Eller menar du att det är radonhaltig luft även på ca 1,5m ovnanför marken?

Är medveten om att ventilation är en vetenskap för sig som i teorin ser "enkel" ut, men i verkligheten blir det mer komplext med olika parametrar som spelar in. Kan mycket väl bli så som du säger, blir intressant att se när vi utfört åtgärder.
 
M Maaang skrev:
Tack för input, alltid bra att bolla.
Vardagsrum entréplan: 270 +/-40 (bq/m3)
Gillestuga källare: 340 +/-50 (bq/m3)

Får jag fråga vad din expertis/erfarenhet är? De som varit på plats för undersökning och offerering har båda haft som förslag att öka ventilationen genom fler friskluftsventiler på entréplan.

Att radonhaltig luft sugs in i större mängd är ju nödvändigtvis inte troligt då vi tar upp fler friskluftsventiler på entréplan. Eller menar du att det är radonhaltig luft även på ca 1,5m ovnanför marken?

Är medveten om att ventilation är en vetenskap för sig som i teorin ser "enkel" ut, men i verkligheten blir det mer komplext med olika parametrar som spelar in. Kan mycket väl bli så som du säger, blir intressant att se när vi utfört åtgärder.
Nej, syftar inte på någon radonhaltig luft ovan mark, utan endast den som kommer in underifrån.

Jag skrev ett större arbete om detta i min energiingenjörsutbildning. Hjälpte en fastighetsägare som hade problem med markradon och frånluftsventilerade bostäder. Så jag rotade runt rätt mycket i både forskning och praktiska fall. Men jag har inte jobbat med detta sedan.

De åtgärder som de som varit på plats har föreslagit är helt klart rimliga åtgärder att föreslå om man inte ska göra ett större ingrepp på fastigheten. Det är lättare för luften att vandra i ventiler än genom plattan generellt, sedan går det inte till fullo att styra var luften går in eftersom att det finns yttre faktorer som påverkar, exempelvis vindriktning och vindstyrka.

I korta drag, lite slutsatser från mitt arbete var att tätning av sprickor och brunnar är enkelt att göra och bör därför vara en åtgärd, men att det är svårt att dels få det helt lufttätt över tid samt att man inte ser alla springor. Radonsug var generellt sett den bästa lösningen för att få ner radonvärden.

Nu har inte du så höga radonvärden så förhoppningsvis kan du få ned dem med enklare åtgärder. Uppdatera gärna med hur det går, lycka till!
 
Markradon brukar gå att få ner bra, vad har du för dränering runt huset
 
Du kanske redan har en mätare annars har elgiganten halva priset på airthings wave plus nu
 
S super70 skrev:
Du kanske redan har en mätare annars har elgiganten halva priset på airthings wave plus nu
Tack så mycket för tipset! Det blev en Airthings Wave Plus. Får ge den några månader innan det går att dra några slutsatser (också fel säsong för radonmätning). Men mycket intressant att kunna följa både radon, CO2 och TVOC.

Någon som har ngn erfarenhet av denna mätares noggrannhet av radonmätningen? Toleranser finns angivna i manualen men alltid intressant med praktiska case/test.

/M
 
  • Gilla
super70
  • Laddar…
Jag köpte också en Airthings Wave Plus i helgen utan att ha gjort mer efterforskning än att läsa några omdömen på Amazon och kollat på ett par Youtube-klipp. En del påstår att den har samma mätenhet för radon som "professionella" radonmätare. Radon varierar ju mycket över tid och beroende på säsong, på vintern så är halten radon normalt högre.

Jag har ett hus som är byggt 1960 på mark som enligt uppgift (radonkartor) ska ha väldigt låga radonhalter, Jag fick iaf en mindre chock när min mätare drog iväg upp till 470 bq/m3 direkt efter start. Jag hade placerat mätaren på en täljstenskamin i källaren som är försedd med ett värmemagasin i någon slags sten. Jag vet inte om det påverkade mätningen, men när jag flyttade mätaren 70-80 cm till ett bord mitt i rummet så började värdet snabbt att falla ned mot ca: 100 bq/m3. Jag har testat att återigen placera mätaren på kaminen och då började mätvärdet att vandra uppåt, men inte alls lika mycket som första gången. Mätaren ska ju "kalibrera" sig under 7 dagar, så de höga värdena kan ju ha med det att göra. Jag antar att radonvärdet är ett 7-dagars medelvärde vilket kan förklara att mätaren verkar lite nervös i början.
 
Jag har själv endast ett pannrum/mancave under huset och har otroliga pendlingar av värdet där, hade 2000 typ förra onsdagen och 70 onsdagen innan, funderade på om det kunde komma via avloppet för expansionsventilen vp som ibland torkar ut (går till pumpgropar sedan tank).
Eller kan det bli mer markradon nu när det blivit varmare ute?
Rummet har idag ingen ventilation men öppnar jag fönstret ut till ett förrum som är självventilerat minskat värdet.
Ska väl försöka ventilera rummet men intressant varför det pendlar så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.