Hej!

Jag har skaffat och fått en tvättmaskin installerad.
Det visade sig tyvärr att maskinen inte kommer intill väggen p.g.a. aquastop-klumpen.
Installatören tyckte att jag borde öka en förlängningsslang och montera den innan aquastopen, för att lösa problemet. Har ni någon annan idé? Finns det någon "rörvinkel" eller liknande man kan köpa, så att man kan vinkla slangen åt sidan istället för nedåt t.ex?

Som ni hör, så behöver jag hjälp, för jag har inte koll!

Bifogar ett foto på problemet.

Stort tack på förhand
//Patrik
 
  • Tvättmaskinsslang med aquastop kopplad till kran, hindrar maskinen från att stå intill väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu syns det inte exakt hur själva kranen ser ut. men en sådana här vinkel finns och borde fungera. Dock blir vinkel 90 grader och aquastopen hamnar vågrät. Metallvinkel på 90 grader med hona och hane gänganslutning för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det blir snyggt eller inte kan man ju diskutera.
 
Jamen vad bra, då var jag inte helt ute och cyklade. Det var nämligen precis min tanke.
Finns det någon nackdel med att aquastopen hamnar åt sidan, mer än rent estetiskt?
 
Vet inte om aquastopen är känslig på hur den monteras. Har ingen sådan själv. Det jag kan komma på som eventuellt skulle kunna vara en nackdel är att alltihopa blir lite med känsligt för "brytningar" då det kommer att sticka åt sidan. Men fäster man upp slangen efter aquastopen så borde det inte vara några bekymmer, med reservation för att men kan montera aquastopen horisontellt.
 
Läs installationsmanualen för maskinen. På vissa diskmaskiner vet jag att stoppen skall monteras vågrätt (så det kanske blir mer rätt med vinkel).

Alternativt så borde man kunna sätta en kort stump PEX slang. Typ sådana som finns för anslutning av ex. en duschkabin. En sådan slang skall vara lika säker som ett rör.
 
A
kolla manualen detta är ingen aquastop som alla andra då denna inte är elektrisk utan mekanisk
påminner mer om en slangbrottsventil, dvs om flödet blir för stort så stänger den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.