Hej! Rivit upp golvet på ett badrum byggt -66. Golvet var lagt i lager så som följer, överst till nederst:
1. Ett lager klinker
2. Ett lager fix med asbest i
3. Ett lager klinker
4. Fix
5. Ett lager betong
6. Detta svarta som jag undrar över vad det är!?
7. Rör
8. Cementgolv

Vad är det svarta? Någon som vet? Inte asbest igen va, man blir ju nervös över detta
 
  • Rivet badrumsgolv med lager av klinker, fix och svart okänt material som användaren frågar om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet badrumsgolv med lager av klinker, fix och okänt svart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde kunna vara en helt vanlig asfaltstrykning, fungerar som tätskikt.
 
Det ser ut som vanligt förekommande tätskikt förr i tiden...

Men är du ens säker på asbesten... har du fått det testat ?
Kanske oroar dig i onödan tänker jag.
 
Tjära, vanligt tätskikt på 1960-talet har jag lärt mig.

Håller själv (eller nja, en badrumsfirma) på med ett badrum från 60-talet där förra ägarna byggde ett nytt badrum ca millennieskifte ovanpå det gamla.
Den enda asbest de behövt sanera här är lite isolering kring till-rören i källaren.
 
Tack för svar! Tjära låter rimligt.

Jo, vi skickade in plattorna på golvet på analys och det visade sig tyvärr vara asbest. Så segt. Men jag tänker inte oroa mig för det här dårå eftersom det bara är tjära :)
 
Orkester5 Orkester5 skrev:
Tack för svar! Tjära låter rimligt.

Jo, vi skickade in plattorna på golvet på analys och det visade sig tyvärr vara asbest. Så segt. Men jag tänker inte oroa mig för det här dårå eftersom det bara är tjära :)
Gjorde ni det innnan ni började riva ut badrummet då eller ? ;)

Vad tog det i tid att få svar från att ni skickade in det för analys ?

Lite nyfiken på hur folk hanterar detta tidsmässigt om man hyr in hantverkare och har en viss projekttid att hålla sig till ?
 
Ja det svarar jag gärna på. :)

Vi skickade in prover, då får man välja vilken tid man vill ha svaret på (24h, 3 dagar, 7 dagar) och betala därefter. Vi tog tre dagar. Då hade vi anlitat en sanerare för köket där vi redan hittat och analyserat asbest i svartlim. De skulle oavsett komma efter tre dagar och göra köket, och isåfall också göra badrummet om det visade sig vara asbest. Så så blev det då. Det tog fyra dagar att sanera allt. Sen började vi riva bort betongen i badrummet och fann denna tjära.
 
Orkester5 Orkester5 skrev:
Ja det svarar jag gärna på. :)

Vi skickade in prover, då får man välja vilken tid man vill ha svaret på (24h, 3 dagar, 7 dagar) och betala därefter. Vi tog tre dagar. Då hade vi anlitat en sanerare för köket där vi redan hittat och analyserat asbest i svartlim. De skulle oavsett komma efter tre dagar och göra köket, och isåfall också göra badrummet om det visade sig vara asbest. Så så blev det då. Det tog fyra dagar att sanera allt. Sen började vi riva bort betongen i badrummet och fann denna tjära.
Tack för snabbt och utförligt svar... :)

Det var ju ganska snabbt måste jag säga. :) (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.