jag har två stora körsbärsträd och en bok som allihopa står ca 1-3 meter från tomtgräns. Är det möjligt att kapa dessa hårt både på höjd och bredd. Hur gör man det snyggast och bäst för träden?

Tycker de är väldigt fint med gamla träd men vill inte att de skall hänga ut över tomtgräns.
 
  • Bladlöst körsbärsträd nära hus och tomtgräns på en gräsmatta med släpvagn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort blommande körsbärsträd nära en tomtgräns under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort körsbärsträd nära en tomtgräns med en husfasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villa1949 skrev:
jag har två stora körsbärsträd och en bok som allihopa står ca 1-3 meter från tomtgräns. Är det möjligt att kapa dessa hårt både på höjd och bredd. Hur gör man det snyggast och bäst för träden?

Tycker de är väldigt fint med gamla träd men vill inte att de skall hänga ut över tomtgräns.
Att kapa dem hårt (grövre grenar) mår de nog inte så bra av. Men grenar upp till 3-3 cm kan du kapa, men vänta tills juli - augusti annar finns det stor risk att träden blöder kraftigt och sen skjuter massor med skott.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Körsbärsträdet går att beskära rejält, men vänta som sagt till sensommaren. Du ser ju litegrann var de tagit förr.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Stenfruktträd generellt är inte speciellt väl lämpade för beskärning. De är blödare och nu när saven håller ett hårt tryck i träden så är risken att de skadas svårt. Det man kan göra är att försiktigt stamma upp trädet under JAS så som det gjorts på det vackra välformade trädet på bild 2.

Om du tittar på de båda körsbärsträden så syns en avsevärd skillnad, bild två har en vacker vasformad krona där ingen varit och kapat i grova grenar. Bild tre däremot är ett träd som blivit stympat och för alltid förlorat sin karaktär och form. Man har kapat av tjocka grenar både i toppen och på sidorna. Det blir stora sår som träden har svårt att läka och en inkörsport till röta. Körsbärsträd har mycket svårt att bilda nya skott när de kapas felaktigt. Om du tittar på bild nr 3 så syns det tydligt, stumparna som är kvar har inte förmått bilda nya skott och det blir fult.
En otrevlig sidoeffekt om man stympar körsbärsträd (gäller alla stenfruktträd) är att de känner sig hotade och skickar ut mängder med rotskott. I början är skotten mjuka och går enkelt att köra över med gräsklipparen men så småningom förvedas de och det blir tätt mellan hårda pinnar i gräsmattan.

Bok är också ett känsligt träd och liknande tjocka grenstumpar blir öppna sår som har svårt att läka. Man kan under JAS perioden ta bort enstaka grenar men snittet bör läggas korrekt, strax utanför grenkragen så den kan valla över såret.

Här kan du läsa om beskärning av bok

https://www.trädfällning24.se/beskara-boktrad/

När träden blir för stora för sin växtplats är lösningen sällan att beskära dem brutalt, de kommer alltid att sträva efter sin naturliga höjd. Bättre att då ta bort dem och plantera nya träd som inte växer sig så stora.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vad skulle hända med träden om jag skulle kapa ner det till hälften av höjd och bredd?
 
Jag försökte förklara just det, vad som händer med dina träd, en bild säger kanske mer än ord om förödelsen.

Flera grovt beskurna träd med ojämna snitt och avbrutna grenar framför en byggnad, illustrerar dålig beskärningsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Det finns alltså ingen anledning att gå åt träden så här bestialiskt bara för att de inte passar in i den givna ytan. Jag tror här är en flock glanskörsbär Prunus serrula, som man valt att begränsa i storlek på ett mycket amatörmässigt sätt. Här är inte ett rätt på de här träden. Det skär i hjärtat att se sådant här. Tappar och riskvastar och ett helt förstört naturligt växtsätt. Hur många gånger har jag inte dessutom sett att prydnadskörsbär beskurits hårt in på grova stammar eller grenar för att man trott att en hamling skulle lösa problemet med hängande eller skuggande grenar. Du kan lika gärna ta bort allt med en gång, för det blir inget mer. Trädet dör. Ett körsbär skjuter aldrig nya skott från äldre ved."

Text och bild http://greenspire.se/vad-ska-man-helst-lata-bli-att-beskara/
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag försökte förklara just det, vad som händer med dina träd, en bild säger kanske mer än ord om förödelsen.

[bild]

"Det finns alltså ingen anledning att gå åt träden så här bestialiskt bara för att de inte passar in i den givna ytan. Jag tror här är en flock glanskörsbär Prunus serrula, som man valt att begränsa i storlek på ett mycket amatörmässigt sätt. Här är inte ett rätt på de här träden. Det skär i hjärtat att se sådant här. Tappar och riskvastar och ett helt förstört naturligt växtsätt. Hur många gånger har jag inte dessutom sett att prydnadskörsbär beskurits hårt in på grova stammar eller grenar för att man trott att en hamling skulle lösa problemet med hängande eller skuggande grenar. Du kan lika gärna ta bort allt med en gång, för det blir inget mer. Trädet dör. Ett körsbär skjuter aldrig nya skott från äldre ved."

Text och bild [länk]
Tack för svar. Hade inte sett ditt inlägg när jag skrev mitt inlägg, därav lite kaka på kaka. Skär dock väldigt i hjärtat att ta bort dom. Får väl beskära dom så mycket jag kan utan att ta de kraftigaste grenarna och så hur nära tomtgräns det går att hålla dom då.
 
Om jag håller mig till grenar som är max ca 3 cm i diameter och beskär under jas, kan jag då ta mycket? Tänker att boken består mestadels av smala grenar i kronans yttre del.

Även körsbärsträdets på bild två består av grenar under 3 cm i de 2 yttersta metrarna.
 
Redigerat:
Boken ser ut som om någon redan gått lös på den och kapat en massa, då får de såna där hopplösa skatbon av grenar som går åt alla håll. I detta läge kanske det går att göra något slags improviserad hamling av den, det vill säga att kapa alla tunnare grenar utanför där de varit kapade förut.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.