Hej,

kan någon tipsa om en bra rumstermostat för central styrning av elelement, jag har tidigare en "Eberle", jätte bra på att hålla jämn temperatur men saknar tyvärr bra funktioner. Jag vill gärna kunna ställa in veckorprogram med ex. natt/dagsänkning, sänkning vid semester etc.

Jag har provat en billig termostat från Clas Ohlsson, den har jätte bra programeringsfunktion men tyvärr usel på att hålla jämn temperatur. Denna från Clas Ohlsson är det: 36-1903

361903_X_2005-07-04_140230.jpg

Rumstermostat digital med veckoprogram. Övervakar temperatur för styrning av t.ex. element, kylanläggningar m.m. Tydlig display som visar bla tid och temperatur. Inbyggt NTC-motstånd. Inst. område 5-30°C. ± 0,5°C.


Någon som har tips på "bättre" märke med bra funktioner!!?

Tack på förhand!

 
Hej
Jag går och funderar i samma banor som du. Hade tänkt konvertera till antingen IQTherm eller annan typ av elektriska termostater istället för de bimetalltermostater som sitter monterade idag.

En fråga till dig: Hur har du kopplat Clasohlson termostaten för att få kapaciteten på 6A att funka vid central inkoppling? Har du väldigt låg belastning och/eller väldigt få element?

Hälsningar
Tonny
 
Hej,

nu var det inte jag som kopplade in den, utan min far. Men den går via ett relä(kollektor) i elskåpet så elementens belastning går inte igenom termostaten då antar jag.

 
Stämmer, antagligen har du en TRIAC. Själv har jag tittat lite på http://www.zonecontrols.se och deras R204 eller kanske något från http://www.iqtherm.se (samma ägare nu för tiden). Har du någon annan värmekälla än elradiatorerna?

Tonny
 
Det är typ ett sånt här relä som slår till och från strömmen:
(Bara bild exempel)

361186_X_2004-07-01_132609.jpg

Nu kollade jag inte så noga på Zone Control men det mesta verkar vara anpassat för vattenburna värmesystem och styrspänningar på 12-24V.

Vad jag vet så är det 230V matningspänning genom rumstermostaten till relät hos mig.

Jo, jag har en braskamin som inte brukas ofta. Den gamla termostaten höll temperaturen ruskigt exakt fast saknade som sagt "funktioner". Termostaten från Classe är tvärt om.  :-/
Det är bara en central termostat i huset och inte i varje rum. Tempen blir förvånadsvärt jämn i hela huset=litet hus. Förvisso har elementen individuella termostater men dessa är ännu sämre än Classe termostaten på att hålla jämn temperatur och det är nya Gnosjö element med elektronisktermostat. Elementen är högt uppställda och den centrala enheten reglerar istället.

Men nu blev det sommar så jag kommer nog att glömma dessa bekymmer ett tag framöver.  :cool:
 
Erik V skrev:
Nu kollade jag inte så noga på Zone Control men det mesta verkar vara anpassat för vattenburna värmesystem och styrspänningar på 12-24V.
De finns väl sådana kontaktorer som styrs med 24V också om jag inte minns helt fel
 
Jag har denna från CO till min elpanna:

324128_X_2004-06-30_150603.jpg
Rumstermostat. Elektronisk med LCD-display Noggrann termostat för styrning av t.ex. element, kylanläggningar m.m. Inställbar för nattsänkning. Inbyggt NTC-motstånd med precision på ± 1°C. Mätområde 0-34,5°C. Styrområde 5-30°C. Slutande eller brytande reläkontakt (NO/NC). Max. belastning resestiv: 5A, induktiv: 3A. Drivs med 2st batterier typ LR6 (medföljer ej). Storlek 154x80x29mm.
32-4128

Styr den så att den bryter värmen likt utegivaren. Har fungerat utmärkt i två år.


 
Jo det stämmer att spänningen är 12-24 v genom termostaten därför behöver du en ny TRIAC enhet (heter D104 hos ZC och TR 230-400V hos IQThrem för 395:) som styr strömmen till elementen istället för den du beskriver nedan. Läs artikel på Råd och rön angående besparing med denna typ av system (upp till 10% av årsförbrukningen!)

Själv skall FLVP bytas och nämnt system installeras under sommaren för att förberede inför de kalla månaderna.

Tonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.