Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte nödvändigt. I en ny anläggning (eller omgjord/förändrad i sån grad att de nya reglerna ifrån 1994 måste tillämpas) måste det finnas en jordfelsbrytare, undantaget är ifall det inte finns något enda uttag.
Där har vi grunden - vad som är måste.
Efter 1/1 1994 var det krav på JFB så fort det finns ett vägguttag (ska man vara petig så har vissa detaljer ändrats under åren, men i princip är det såhär).
Så allt som är nyuppfört måste ha JFB, äldre anläggningar från före 1994 får fortsätta vara som dom är, och de får dessutom repareras samt utökas i måttligt omfattning innan de nya kraven slår in.



Sen då ... är det lämpligt med endast en JFB?
Det är det som brukar få diskussionens vågor att gå höga. Jag är ingen fantast av att gödsla med JFB, hemma har jag två, hos TS skulle jag antagligen satt två.
Hemma har jag elen utomhus och tvättmaskin+ torktumlare på en JFB. Jag ska snygga till centralen någon gång i framtiden, då ska även spis och DM hamna på JFB för utomhus, dvs alla saker som har en viss benägenhet att orsaka jordfel samlar jag på en.

Kollar jag hur centralen som TS har fått så tycker jag det är en lite knepig uppdelning av JFB där.
Elpanna på egen, där brukar jag inte ha någon alls, inte kul ifall värmen havererar medan man är borta på resa under vintern. Utomhusgrupper verkar vara på samma JFB som kyl/frys, inget vidare enligt mig.
Skall värmepannan ha egen JFB (det kan ju vara föreskrivet så i inst.anvisningen) så blir det ju en egen där, sen antar jag att man kunnat klara sig med två till, men lite bättre uppdelning över vad som är på vad.


Det finns ännu ett skäl till att ha flera JFB, det krävs flera JFB då, det är ifall läckströmmar hos alla anslutna apparater överstiger 15mA, då kommer en enda JFB hela tiden lösa, utan att något är fel.
Det finns en tabell i någon standard, som anger ett antal olika läckströmmar för olika objekt, den är väl tilltagen, jag har för mig att det anges att spis har 10mA, vilket innebär att det behövs nästan en egen JFB för bara spisen ... :surprised:

Så jag bryr mig inte om den tabellen, faktiskt.
Jag håller med om det mesta men:
det finns grupper för fläktkonvektor, elpanna och IVT, så:
om jfb för de grupperna som IVT sitter i släpper, hur är det med ihopkopplingen mellan IVT och elpanna ?
IVT, är det en luft-vatten maskin ? vad händer om jfb för den gruppen bryter ?

Kan vattencirkulationen igenom utedelen då hindras ?

Ingen cirkulation igenom kondensorn ... och kallt ute, det är INTE bra.
 
Mikael_L
Henrik771 Henrik771 skrev:
skall man skarva kabel i central så skall man använda isolerade pressskarv enligt föreskrifterna allt annat är förbjudet,
Hepp, jag hoppas du kan peka på var du hittar detta ...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Henrik771 Henrik771 skrev:
Dom dvärgbrytarna är minst 10 år gamla, har utgått från sortimentet sen länge. Har ett par på hyllan (nya) när vi skall komplettera med någon grupp i befintlig central.
Hade jag som elektriker åkt på det jobbet hade jag rekommenderat kunden och byta allt.
Putsar du glasen lite ser du kanske att någon mindre känslig själ än du varit och kompletterat originalen med både Rutab och GARO. Troligtvis den delen av det hela som TS menar med de åldersbestämda 3-4 åringarna.
 
GK100 GK100 skrev:
Putsar du glasen lite ser du kanske att någon mindre känslig själ än du varit och kompletterat originalen med både Rutab och GARO. Troligtvis den delen av det hela som TS menar med de åldersbestämda 3-4 åringarna.

Det är en styggelse att blanda fabrikat på en fasskenan, det brukar innebära att fasskenan hamnar i ”spänn” då anslutningarna aldrig brukar vara i samma höjd. Då får man montera dom sist och ansluta dom med RQ
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Jag håller med om det mesta men:
det finns grupper för fläktkonvektor, elpanna och IVT, så:
om jfb för de grupperna som IVT sitter i släpper, hur är det med ihopkopplingen mellan IVT och elpanna ?

IVT, är det en luft-vatten maskin ? vad händer om jfb för den gruppen bryter ?

Kan vattencirkulationen igenom utedelen då hindras ?

Ingen cirkulation igenom kondensorn ... och kallt ute, det är INTE bra.
fläktkonvektorn är ett element som sitter i källaren. IVT är utomhusdelen i luft/vatten pannan. Elpanna är inomhusdelen till IVT
 
Mikael_L
Henrik771 Henrik771 skrev:
Det är en styggelse att blanda fabrikat på en fasskenan, det brukar innebära att fasskenan hamnar i ”spänn” då anslutningarna aldrig brukar vara i samma höjd. Då får man montera dom sist och ansluta dom med RQ
Ja det finns ju de fabrikat som går rätt bra att kombinera, men även de som är helt omöjliga (med fasskena).
Och det var det jag tänkte på när jag i ett antal inlägg tidigare skrev att ifall det endast är något fåtal säkringar som är tal om att flyttas över så är det inte alltid värt det.
Men är det t.ex. såpass många att det blir en hel rad så finns det ju inget skäl att tveka av den anledningen i alla fall,


edit:
Jag räknar själv såhär:
Säg att jag bygger en Hager central, quick connect, då tar det nästan ingen tid alls att montera säkringarna, click på DIN-skenan och sen fasskenan - click. Det tar kanske 10 sekunder per säkring.

Och så har jag tre gamla säkringar möjliga att återanvända, men måste då koppla med RK.då är det kanske 3-6 minuters jobb istället att koppla in, så det blir ju 30-60 kronor i arbetskostnad istället, alltså något i häraden av kostnaden av 1-1,5 ny säkring, så väljer jag nytt på hela istället så blir centralen enhetlig, allt nytt, till en väldigt liten extrakostnad. Jag känner nog inte ens att jag behöver rådfråga kunden om detta val.

Men har jag 12st säkringar, i OK skick, jag kan flytta över, då tycker jag det motsatta blir nästan en ickefråga. Men nu kan det dock vara lämpligt att fråga vad kunden tycker, en del älskar ju ordning, reda och enhetlighet osv, så de är beredda att betala en del för det, och muttrar över mitt val annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Hej!
Hade elektriker här som bytte ut våra gamla proppsäkringar av skruvmodell.(Huset byggt 1966 och vi behövde uppdatera oss)
Vi hade även ett nyare proppskåp med jordfelsbrytare samt en hel del nya ”vippsäkringar”.
Han tog ner skåpen och skruvade upp två nya Hager proppskåp samt kopplade om elen in i de nya skåpen.
Sedan när han åkt iväg upptäckte jag att han satt in nya säkringar i de nya skåpen.
Min fråga till er elkunniga lyder: Är det brukligt att man byter ut även de tre-fyra år gamla säkringarna istället för att återanvända dem?
Eller går det inte att använda dem en gång till?
Kan inte ett smack om el och anlitar alltid elfirmor vid eljobb men tänker att det verkar vara slöseri att slänga fräscha säkringar.
Tack på förhand!
Ja det är brukligt. Företaget vill inte lämna garanti på det gamla befintliga. Hade ni förklarat att ni ville återanvända dem hade det kanske gått för sig, men normalt byts det ut när man byter hela centralen :)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
De lämnar ju bara garanti på sitt jobb! Och det bör man kunna göra även i en central som ser ut som skit men meddela kunden att det var så innan de började så de inte får skulden för någon annans dåliga samvete.
Det stämmer inte. Där var en elfirma som åkte på ansvaret när ett hus brann ner där fulelen var gjord av ägaren själv på ovanvåningen och firman hade rättat till nedervåningen. Man tar över en hel del ansvar när man byter central....
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det stämmer inte. Där var en elfirma som åkte på ansvaret när ett hus brann ner där fulelen var gjord av ägaren själv på ovanvåningen och firman hade rättat till nedervåningen. Man tar över en hel del ansvar när man byter central....
ja fast alla rättsfall får nog olika utgång. Antagligen beroende på bevisläge........svårt att dra nå slutsatser av enstaka fall.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Just det fallet är väl lite speciellt eftersom det fanns tydliga indikationer på att anläggningen inte var ok (Elfirman hade själv konstaterat det). När dom fixat nedervåningen kopplades även den befintliga installationen på övervåningen in, vilket är grunden till att firman anses varit försumlig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja fast alla rättsfall får nog olika utgång. Antagligen beroende på bevisläge........svårt att dra nå slutsatser av enstaka fall.
Det är väll ett av få fall där de prövats, och utgången blev att de hade ansvar för hela anläggningen. Det gör ju i sig att företag efter den domen inte tar på sig såna jobb utan att säkerställa att hela anläggningen är ok.
 
Mikael_L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är väll ett av få fall där de prövats, och utgången blev att de hade ansvar för hela anläggningen. Det gör ju i sig att företag efter den domen inte tar på sig såna jobb utan att säkerställa att hela anläggningen är ok.
Har du mer info i ärendet?

Jag kollade med tingsrätten då, när det höll på, huvudförhandlingen som var bokad till tors 14/2 2019, blev inställd utav parterna.
Sen tänkte jag kolla upp senare vad som hänt, men jag har inte fixat det än.
Jag fick ett målnummer, som jag inte hittar igen nu.

Men du vet alltså att det gick till rättegång till sist, intressant.
Har du fått ut någon dom också?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du mer info i ärendet?

Jag kollade med tingsrätten då, när det höll på, huvudförhandlingen som var bokad till tors 14/2 2019, blev inställd utav parterna.
Sen tänkte jag kolla upp senare vad som hänt, men jag har inte fixat det än.
Jag fick ett målnummer, som jag inte hittar igen nu.

Men du vet alltså att det gick till rättegång till sist, intressant.
Har du fått ut någon dom också?
Nej jag har bara läst om det, och det pratas om det på jobbet. Har för mig det stod i Elinstallatören eller vad tidningen heter. För mig spelar det mindre roll. Jag har elarbetsansvar (elsäkerhetsledare) på det jag gör och därför hade jag med bytt hela centralen istället för att sätta ihop ett plockepinn. Om någon vill göra något som jag inte är bekväm med, även om det kanske är helt okej, så avskriver jag mig ansvaret på det jobbet.

När det gäller TS fall hade jag kunnat återanvända säkringarna om de var av samma fabrikat och modell som de jag tänkte installera. I alla andra fall hade jag bytt dem när jag ändå ska göra jobbet. Vi alla är olika, vi har olika kunder och jobbar i olika städer. Det ger olika förutsättningar för hur man arbetar :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det stämmer inte. Där var en elfirma som åkte på ansvaret när ett hus brann ner där fulelen var gjord av ägaren själv på ovanvåningen och firman hade rättat till nedervåningen. Man tar över en hel del ansvar när man byter central....
Om du byter elcentral och missar i din egenkontroll att övervåningen inte är korrekt utförd har du då gjort egenkontrollen korrekt? Om brister är upptäckta så ska du notera dessa, vill kunden ha det åtgärdat så är det ett tillägg, är det förenat med fara för person eller egendom så ansluts inte berörd grupp med tillhörande motivering.
 
Det verkar upplagt för en allmän varning till konsumenter om att aldrig ge fria händer till en elfirma, och inte lita på vad de dömer ut utan en "second opinion".
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.