Har lagt grangolv i hela huset och tänkte att det skulle vara snyggt att göra trösklar av överblivet material.

Men hur gör jag? Dom behöver ju bli tunnare – är 25 mm idag. Och bör dom vara helt platta på undersidan eller ska man lämna en ”remsa” i mitten som ligger i mellanrummet mellan golven i dom olika rummen?

Närbild på en hand som håller en trätröskel gjord av grangolv, med fokus på profil och tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Oftast görs trösklar av något hårdare träslag, exempelvis ek, eftersom de får lite mer stryk än golvet. Men visst går det att göra av en bit gran om man vill.

Vill du ha en tröskelplatta så behöver golvbräden förutom att klyvas till lagom bredd hyvlas. De brukar väl vara 9-10 mm. Sen bör kanterna rundas. Snyggast blir det med en fräs men det går att slipa fram också om man vill.

Om du istället vill ha en tröskel med fals så kanske tjockleken redan är okej, typiskt är de väl 20-22 mm. Efter klyvning till rätt bredd behöver du då fräsa falsen och sen runda av kanterna på samma sätt som för tröskelplattan.

Trösklar brukar vara plana på undersidan och det håller fint om golvet går in en bit under tröskeln.
 
Jag har gjort en tröskel av en stor bit furu — det funkade (även fast just min bit var JÄTTESTOR och sprack). Täck den med några lager hård golvlack så klarar den sig, och fasa av kanterna som @Bernieberg säger, för dessa är känsligast för slag och stötar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.