Hej! Hittade just det här forumet. Undrar om det är någon som har erfarenhet av att montera ner ett gammalt timmerhus, har nämligen nyligen bestämmt mej för att bygga nytt på platsen där det gammla huset ligger, tacksam för tips angånde hur märkning osv.
 
Tack för tipsen angånde boken, ska söka efter den! Jo de finns orsak, hade grunden varit bra hade jag byggt ut.
Linneflicka skrev:
Hejsan!
Synd att ni inte renoverar det gamla huset. Men det finns säkert orsaker till det!
Själv skall vi timra ner en gammal gård och flytta för upptimring igen. Enklast vore det ju för er att hitta en köpare som timrar ner huset åt sig själva. Det är ju fördelaktigt för den som köper det att få timra ner och timra upp på samma gång och att det dessutom är samma person som gör det. Har förstått att det hur som helst är lätt att glömma hur det skulle vara och se ut när man timrar upp det igen. Om ni själva timrar ner huset för förvaring är nog dokumentation och märkning mycket viktigt om ni skall få det sålt. Olika typer av märkning och märkningssätt finns. Låna eller köp en bok som heter flyttning av gamla hus. Där finnns väl lite uppgifter om jag inte minns fel. Säkert finns det också andra böcker.

Lycka till med nedtimring och husbygge!
 
Hejsan! Jag och min sambo har köpt ett nedmonterat timmerhus som vi har satt upp på ny plats. Han har dessutom själv plockat ner ett timmerhus vid ett tidigare tillfälle för uppmonetering som gästhus. Enligt honom finns många fallgropar med märkning och uppläggning. Hör av dig om du är intresserad av att få tips av honom så ska jag be honom göra ett inlägg till dig.

Lycka till/Maria
 
Labans skrev:
Tack för tipsen angånde boken, ska söka efter den! Jo de finns orsak, hade grunden varit bra hade jag byggt ut.
Hmmm, min erfarenhet av grunderna i gamla timmerhus är att de är väldigt flexibla vad det gäller att bygga till och inte minst reparera. Det går ju faktiskt väldigt enkelt att lyfta huset med hjälp av domkrafter och sedan justera grundstenarna.

Timmerhus för nedplockning och även färdignedplockade finns det ju en del om man vet var man ska leta så utbyggnad kan ske på ett sätt som inte förstör varken det estetiska eller husets egenskaper (blir lätt konstigt med en timmerstomme tillsammans med "modernt" byggande, inte minst m.a.p. fukt och ventilation).
 
Boken "Flyttning av gamla hus" är utgiven av Centrum för byggnadsvård i Gysinge i samarbete med Byggförlaget.
Finns att köpa i Gysinge eller via nätet.
http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx
Jag har själv investerat i alla fyra delar i denna bokserie.
Rekommenderas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.