jonmo skrev:
Om det hugger är väl dags för en slipomgång sedan länge? Ser ut som du blivit inspirerad av [länk] för övrigt.
Ang videon är det nog denna som jag tittade på igår bland många andra, https://youtu.be/xL9QV--f4CY Men får tacka för länken, den har jag inte kollat på.
Ang hugget, är det i mitt fall mer att jag tryckte in stålet för långt, och det var inte den bästa biten, var rätt oval i genomskärning med en grenutväxt i ena änden. Tog en bra stund innan jag ens kommit till barken på ena sidan pga ovalformen. Sedan har jag inget ordentligt skrubbjärn än. Men kände att ett av järnen slutade att ta efter ett tag, så det behöver garanterat slipas om.
Kanske borde starta en ny tråd om just träsvarvning och frågor/svar om det, verkar vara många som har erfarenhet och kunskaper..
 
Kan tipsa om Tim Yoder han har ett samarbete med popular woodworking magasin där han läger upp filmer. Och han verkar vara bra.
Det svåra är att det finns så förbaskat många filmer så man har så svårt att veta vem man skall lita på eller rättare sagt vems sätt man skall anamma för det är som vanligt det finns inget rätt eller fel.
Carl jacobson har jag faktiskt tittat på någon gång och han känns bra
 
Nu börjar jag få lite ordning på svarven. Efter ha tagit reda på vilken gänga axeln hade (1" 12tpi) och köpte två "faceplates" från axminister, som hade gängan utan adapter, för att se om allt funkade.. Och det stämde med det jag mätt fram. Testade hur det snurrade, har trott att axeln inte var helt ok. Fick lite vobbel när jag körde på lägsta hastighet som försvann när man ökade hastigheten, så jag tänkte att det kanske "skulle vara så".

Köpte då även en chuck som hade rätt gänga, och testade och den vobblade riktigt mycket i alla hastigheter. Kände mig lite besviken då men gav inte upp.. Testade att köra lite jobb och det funkade att svarva men ville verkligen få bort vobblet..

Träffade min verktygs-guru (pär h) och vi snackade lite vad det kunde bero på. För det jag tyckte var konstigt var att axeln snurrade runt utan något vobbel men så fort man skruvade på något som kom det..
Pär trodde det var att chucken inte fick något motstånd mot något som var plant, att kanske ytterspetsen på axeln var sne tex. Jag mätte och kände och tyckte den kändes ok. Vi funderade om man behövde något bakom chucken som gjorde den stabil mot axeln..
Provade att lägga in tillskurna läderbitar som låg längst in i gänghålet på faceplaten och då blev de perfekta, inget vobblande.. Försökte då samma sak med chucken men utan lycka. (Dels pga att den inte är täckt i botten utan är genomborrad så man kan stoppa in saker i centrum)..
Började fundera på hur det stod till med gängan och mätte och tittade.. När chucken var max ditsatt så det ut som den inte "bottnade" utan tog stopp på sluten av gängan.
Mätte igen och insåg att gängan på axeln var 5-6mm för kort för chucken och kanske 2mm för kort för faceplaten.. Där löste lädret problemet men på chucken funkade det ju inte..
Så lösningen var att förlänga gängan.. :)

Köpte ett gängverktyg för gängan och den kom i förra veckan. Förlängde gängan kanske 10mm och testade igen och det blev en otrolig skillnad! :) Både chucken och de andra funkade utan några extra hjälpmedel.

Glad i hågen testade jag att göra en kopp som satt i chucken och det funkade mycket bra.. ända till det sa Pang..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höll på att svarva ut inne i koppen och fick ett hugg och kunde inte parrera utan svarvjärnet slog i kanten och mosade den tunna väggen..
Bara att börja om igen. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Det är inte kul när det hugger. Men så länge det är runda pinnar funkar det. Störe skålar är däremot inte roligt när det säger pang.
Det finns drivdubbar som slirar när det hugger för att just slippa obehag
Så blev det på min efter jag gjort ett eget motorfäste också. Inte planerat men en bra egenskap ändå.
 
Vad kul att det funkade. Jag trodde inte riktigt att det bara skulle hjälpa med att förlänga gängan. Super kul
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Plockar upp en gammal tråd och hoppas på hjälp
Fick du någonsin bort axeln?
Jag har en snarlik svarv, en Widfeldt w-ms som jag inte fattar hur jag ska få isär. Ser lite annorlunda ut då min har en hög/låg-växel men samma problem.

Närbild av en svarvmekanism hos en Widfeldt w-ms med synliga växelhjul och axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närkoll på en svarvs axlände med gängor och en hög/låg-växelsmekanism, sökandes lösning för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förgrundsvisning av spindeln på en Widfeldt w-ms svarv med synliga hög/låg-växelkomponenter och axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, de sitter kvar där den alltid suttit, efter jag fick den lösa remmen så behövde jag inte försöka mer. Så tyvärr har jag ingen mer info.
 
Ok, tack för snabb återkoppling!
Jag letar vidare och delar så klart med mig om jag hittar en lösning!
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.