F
Shirack skrev:
hoppas, gjorde som jag gör nu exakt för ett år sedan på andra sidan huset, var lika noga med både vatten och fiberduk, men hade weibull basic och det började synas på 6 dagar.. Men det växer så in i helvete så fort man vattnar eller gödslar.


vet inte hur länge jag vågar avvakta innan jag måste slits av fiberduken och på något sätt klippa det gamla gräset som växer somfan nu
kör du med motorklippare? Ställ upp den högt och kör av det på 5-6 cm. Ang vattning. Med tanke på att du har duk och det är stödsådd på befintlig matta med gräs som kan hålla en del fukt så skulle jag ändå satsa på att blöta upp på natten.

anledningen att du fick fjun snabbare med Weibull Basic är att det är snabbväxande sorter i den blandningen, troligtvis nån ”garanterat grönt på en vecka” skit-rajgräs.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
kör du med motorklippare? Ställ upp den högt och kör av det på 5-6 cm. Ang vattning. Med tanke på att du har duk och det är stödsådd på befintlig matta med gräs som kan hålla en del fukt så skulle jag ändå satsa på att blöta upp på natten.

anledningen att du fick fjun snabbare med Weibull Basic är att det är snabbväxande sorter i den blandningen, troligtvis nån ”garanterat grönt på en vecka” skit-rajgräs.

Har bara motorklippare och dressjorden är rätt mjuk när den är blöt så kommer ju inte bli bra med klippare :(
 
  • Gilla
Crippe_Crull
  • Laddar…
Låt tuvorna växa. När det nysådda gräset är starkt nog att klippas så kommer ju tuvorna också klippas av.

Vi vertikalskar också för några år sedan och sådde med Extra green. Vi gick igenom samma vånda som du (om än kanske inte lika stark) med samma frågeställningar. Jag resonerade så att det är viktigare att det nysådda får en bra start än att ta hand om det gamla gräset. Därför väntade vi tills det nya gräset hade vuxit till 6-7 cm innan klipparen tags fram. Det var inga problem att det gamla gräset hade hunnit växa sig lite långt. Mattan blev kanonfin den sommaren!

Sen kom rekordvärmesommaren 2018 och mattan tog mycket stryk. Förra sommaren var den inte så vacker och på grund av försämrad hälsa hade jag inte möjlighet att ge den så mycket kärlek, utöver klippning, så jag trodde vi var tillbaka på ruta noll. Men sen kom hösten med lite mer regn och bättre förutsättningar. Jag blev nästan lite chockad över hur fin mattan blev igen!

Gräs (kanske speciellt Extra Green) är otroligt livskraftigt när det väl är etablerat. Så länge rötterna mår OK så kommer gräset klara rätt tuffa förutsättningar. Gödsel, regelbunden klippning, järnsulfat (mot mossan och för att stärka på hösten) samt vertikalskärning med några års mellanrum kommer man väldigt långt med.
 
  • Gilla
superpaco
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Låt tuvorna växa. När det nysådda gräset är starkt nog att klippas så kommer ju tuvorna också klippas av.

Vi vertikalskar också för några år sedan och sådde med Extra green. Vi gick igenom samma vånda som du (om än kanske inte lika stark) med samma frågeställningar. Jag resonerade så att det är viktigare att det nysådda får en bra start än att ta hand om det gamla gräset. Därför väntade vi tills det nya gräset hade vuxit till 6-7 cm innan klipparen tags fram. Det var inga problem att det gamla gräset hade hunnit växa sig lite långt. Mattan blev kanonfin den sommaren!

Sen kom rekordvärmesommaren 2018 och mattan tog mycket stryk. Förra sommaren var den inte så vacker och på grund av försämrad hälsa hade jag inte möjlighet att ge den så mycket kärlek, utöver klippning, så jag trodde vi var tillbaka på ruta noll. Men sen kom hösten med lite mer regn och bättre förutsättningar. Jag blev nästan lite chockad över hur fin mattan blev igen!

Gräs (kanske speciellt Extra Green) är otroligt livskraftigt när det väl är etablerat. Så länge rötterna mår OK så kommer gräset klara rätt tuffa förutsättningar. Gödsel, regelbunden klippning, järnsulfat (mot mossan och för att stärka på hösten) samt vertikalskärning med några års mellanrum kommer man väldigt långt med.

Tack, känns lite bättre, peppar peppar ger de 7 dagar till sen borde ju några nya strån synas...


Är ändå rätt bra förhållande tycker jag med fiberduk och ständigt fuktigt, ev lite kallt i marken på nätterna som förmodligen drar ut tiden något.
 
Det är ju inte mycket att göra om du inte vill beträda nysådden. Eller ja, det finns en metod som skulle funka att klippa tuvorna utan att gå omkring med gräsklipparen:
:p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Det är ju inte mycket att göra om du inte vill beträda nysådden. Eller ja, det finns en metod som skulle funka att klippa tuvorna utan att gå omkring med gräsklipparen: [media] :p

Hahahah tack för tips
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
F
P Paxman skrev:
Det är ju inte mycket att göra om du inte vill beträda nysådden. Eller ja, det finns en metod som skulle funka att klippa tuvorna utan att gå omkring med gräsklipparen: [media] :p

Verkar ju vara supereffektivt.
 
F fsn skrev:
Verkar ju vara supereffektivt.
Nope...men du förstod säkert att det inte var ett seriöst förslag, utan mer en illustration att det är inte mycket Shirack kan göra än att vänta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Inne på dag 9 med weibull extra green, kom från ingenstans
 
  • Nygronat gräs från Weibull extra green gräsfrö efter 9 dagar med ojämn gräsbevuxen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Finspang och 4 till
  • Laddar…
Det är lite så det fungerar...först kommer det inget, sen kommer det inget, sen ser man lite antydan till grönt här och där...och sen jädrar! :p
 
A
P Paxman skrev:
Det är lite så det fungerar...först kommer det inget, sen kommer det inget, sen ser man lite antydan till grönt här och där...och sen jädrar! :p
Exakt, va och köpte sista påsen i affären med weibull villa classic ifall denna extra green inte fungerade...

dom säger den växer fort somfan men blir inte riktigt lika fin. Men vad vet jag.
 
Om man älskar att klippa gräset ska man ta någon av de andra sorterna och nöja sig med en rätt spretig och trist matta...men om man tycker om en fin och tät gräsmatta som inte behöver klippas varannan dag ska man ta Extra green...och beväpna sig med en skopa tålamod under etableringen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är vågat att så med rödsvingel och ängsgröe så här tidigt på säsongen. =)
Etableringstiden är ganska lång och om det är kallt i marken tar det ännu längre tid.

Kul att se att det tar sig. Nu har inte jag läst hela tråden men kan rekommendera att ha en liten cylinderklippare till hands så att du kan klippa hålla höjden till 4-5 cm utan att göra för stor skada på jorden och de nya gräsplantorna.
 
A
R GrönareGräsmatta skrev:
Det är vågat att så med rödsvingel och ängsgröe så här tidigt på säsongen. =)
Etableringstiden är ganska lång och om det är kallt i marken tar det ännu längre tid.

Kul att se att det tar sig. Nu har inte jag läst hela tråden men kan rekommendera att ha en liten cylinderklippare till hands så att du kan klippa hålla höjden till 4-5 cm utan att göra för stor skada på jorden och de nya gräsplantorna.
Hehe, var dåligt påläst om denna gräsblandning innan jag la ut den Men ser ut att funka nu hoppa hoppas...

Har varit en varm vecka och kör med fiberduk och vattning med timer så kanske därför det går.
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
A
Weibull extra green efter 12 dagar, inget förgrott,

Använt fiberduk och bevattning på timer.

väderförhållande:

första 6 dagarna: soligt, torrt och kalla nätter

senaste 6 dagarna: mulet kallare under dagtid.


nu har jag panik, vet ej hur jag ska klippa gräset runt om, eller om jag ska chansa och ha det så en vecka till innan jag klipper
 
  • Gräsmatta som täcks av en fiberduk med fokus på de nygrodda gräsplantorna och deras olika längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt gräs under fiberduk med ojämn tillväxt visar Weibull extra green gräsmatta efter 12 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.