Hej,

Någon som har tips på en bra kantskärare? Som är bra att skära raka kanter vid "gräsänden", samt skära vid sidor av plattor, så man får fram plattorna riktigt.

Gärna inte för dyr.
 
  • Gilla
Gizze68
  • Laddar…
Jag fick det här resultatet bara genom att gå längs kanterna med en spetsig Fiskars-spade (alltså en lång som man kör ner i marken med foten) och "skar av" kanten med hjälp av den. Sen tog jag samma spade och "bände" loss gräset som vuxit över plattorna. Var det ungefär så du menade?
En stig av plattor med grus omgivet av överväxt gräs och en enstaka fruktträd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord trottoarkant längs en stentrappa, överflödigt gräs borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Karlsson3
  • Laddar…
Precis så! Har du något modelnummer på den eller liknande?
 
V Vieri7 skrev:
Precis så! Har du något modelnummer på den eller liknande?
Den följde med huset, men jag utgår ifrån att vilken spetsig spade (grävspade) som helst går bra. Kantskärare känns ungefär som samma sak, förutom att du inte kan använda den till något annat än att skära kanter med. En spade har du användning för jämt!
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[länk]


[länk]
Har svårt att tro, att hard head är bra. Det märket brukar vara uselt i kvalite.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Den följde med huset, men jag utgår ifrån att vilken spetsig spade (grävspade) som helst går bra. Kantskärare känns ungefär som samma sak, förutom att du inte kan använda den till något annat än att skära kanter med. En spade har du användning för jämt!
Låter vettigt, skall testa det. Tack för svar av någon som testat själv, istället för andra skräptipsen jag fick att googla :)
 
V Vieri7 skrev:
Låter vettigt, skall testa det. Tack för svar av någon som testat själv, istället för andra skräptipsen jag fick att googla :)
Ja, att säga till nån att man kan googla är ju ett s.k icke-tips. Hoppas du tycker att spade funkar lika bra som jag tyckte. Den smutten jag skickade bild på tog ca 30 min att göra (har gjort samma i hela trädgården, vi hade mängder med begravda stenplattor överallt...) Riktigt roligt arbete eftersom det snabbt ser så mycket prydligare ut. (y)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, att säga till nån att man kan googla är ju ett s.k icke-tips. Hoppas du tycker att spade funkar lika bra som jag tyckte. Den smutten jag skickade bild på tog ca 30 min att göra (har gjort samma i hela trädgården, vi hade mängder med begravda stenplattor överallt...) Riktigt roligt arbete eftersom det snabbt ser så mycket prydligare ut. (y)
Ja det blir så mycket snyggare när man får fram den ordentligt :) Förra gången körde jag med vanlig "mora-kniv" och stod på knä, tog ett tag :)
 
V Vieri7 skrev:
Ja det blir så mycket snyggare när man får fram den ordentligt :) Förra gången körde jag med vanlig "mora-kniv" och stod på knä, tog ett tag :)
Det lät utmanande ja... Men "min" metod tar på ryggen i längden den också. Inte själva skärandet/spadandet (ja, det är ett ord), men sen när man ska skotta upp grästuvorna från plattorna, det är tungt. Men allt beror väl på kroppshydda osv. :rolleyes:
 
M
Jag köpte biltemas modell i fjol den gav upp efter en dag och jag fick pengarna tillbaka. Just nu har bauhaus kampanj på en fiskars av samma typ, tänkte se om den håller bättre i vår lerjord.

fördelen med kantskärare jämfört med spade är att det är enklare att göra en rak kant eller skåra. För att rensa plattor tror jag spaden är bäst då den är vinklad och har rakt blad.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det lät utmanande ja... Men "min" metod tar på ryggen i längden den också. Inte själva skärandet/spadandet (ja, det är ett ord), men sen när man ska skotta upp grästuvorna från plattorna, det är tungt. Men allt beror väl på kroppshydda osv. :rolleyes:
Det är kul när man ser resultatet i alla fall, oavsett vad man får för kramper efteråt :) Ha en go sommar!
 
V Vieri7 skrev:
Det är kul när man ser resultatet i alla fall, oavsett vad man får för kramper efteråt :) Ha en go sommar!
Samma till dig! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.