Hej!
Jag har en braskamin i mitten av vardagsrummet och vill flytta den till en mer lämpligare plats i vardagsrummet då den tar väldigt mycket yta. Min fråga är om någon har kunskap och vet hur mycket det kostar för att gör ett sådant ingrepp?
Det är en braskamin som har lagts till av förra husägaren och nu vill jag förflytta den.

Tack!
 
  • Braskamin i vardagsrum med tänd eld, rör som leder upp genom taket, bredvid TV och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror lite på hur långt du vill flytta den. Hur mycket skorsten som behöver byggas om och om det krävs speciallösningar.

Kolla i de papper du fick med huset om det står vilket fabrikat det är på skorstenen eller vems som levererat den.

En mer övergripande bild där du ritar in hur du vill att det ska bli skulle hjälpa dig få bättre svar
 
  • Gilla
Simonyounan05
  • Laddar…
Är det en sån kamin som bilden visar (tycker det ser ut som en bild ur en annons, inte ditt eget foto?) så kan den flyttas utan att du behöver gjuta någon platta under. Har kaminen en egen plåtrörsskorsten eller är den ansluten till murstock?

Har den egen plåtsrörsskorsten och är av den typen på bilden så är det i princip bara arbetskostnad för flytten. Jag gissar att du klarar dig med 10 000:-.
 
  • Gilla
Simonyounan05
  • Laddar…
Beroende vad du har för tak kan också takbeklädnaden behöva göras om. Vi bytte eldstad som då fick en tunnare skorsten som gjorde att vi behövde svetsa om papptaket.
 
  • Gilla
Simonyounan05
  • Laddar…
Hej!
Tack för svar, är inte så påläst av just detta med braskamin, det är en bild av en annons det stämmer, då det är våra nyligen köpte hus. Därför hade jag bara en bild och den visar inte mycket...
Nu till frågan om man kan se på bild vad det är för braskamin, någon med expert utlåtande som kan se och veta. Om det hjälper så är det takpannor på taket.

Tack!
 
E Evamag skrev:
Beroende vad du har för tak kan också takbeklädnaden behöva göras om. Vi bytte eldstad som då fick en tunnare skorsten som gjorde att vi behövde svetsa om papptaket.
vad de ett stort jobb att utför? Och vad kostade jobbet att utföra?
 
Även om det är takpannor så ska det finnas underlagspapp och bärläkt som åckså måste åtgärdas.
 
  • Gilla
Simonyounan05
  • Laddar…
Det där ser ut att vara någon form av pelletskamin. Det syns ingen ved utan kommer bara upp eld hur ett hål i mitten. Är bilden från ett hus ni köpt borde det stå i prospektet vad det är för kamin.

Är tanken att flytta kaminen en bit och dra om skorstenen inne men behålla takgenomföringen eller ska även takgenomföringen ändras?
 
  • Gilla
Simonyounan05
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det där ser ut att vara någon form av pelletskamin. Det syns ingen ved utan kommer bara upp eld hur ett hål i mitten. Är bilden från ett hus ni köpt borde det stå i prospektet vad det är för kamin.

Är tanken att flytta kaminen en bit och dra om skorstenen inne men behålla takgenomföringen eller ska även takgenomföringen ändras?
Det är de jag inte vet vad jag ska göra om jag ska behålla den ursprungliga plats eller dra den till en ny plats...

Ja jag får kolla vad det är senare vad för braskamin det är, men jag vill även veta hur stort jobb det är att byte plats på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.