Hej

Vi ska köpa en poolvärmepump. Hur vill den stå, sätter man på den på våren och stänger av den på hösten typ?
Vid backspolning av filter? Bypass är väl lika bra att ta med?GÄrna alla tips ni har då vi är nybörjare,
 
T
Den vill gärna ha fri ytan runt omkring sig.
Bästa är nog att hänga den på husväggen.

Jag valde att bygga ett litet hus till den ijämte pumphuset och en väldigt gles dörr som inte täcker hela VP,n.
Men i efterhand så var det en sämre ide då den lätt fryser igen om tempen sjunker på natten under 5 grader.

Så på vår/höst så startar jag den på morgonen och stänger av den på kvällen.
Annars hade man inte behövt bry sig.

Tänk också på att det blir mycket kondensvatten, så du kan leda bort det från huset.
Bypass är nog ett måste för att minska trycket annars kommer den stanna och varna.

Viktigt med att ni inte har cirkulationspumpen på timer när det är frysrisk på natten så VP,n fryser sönder.
 
T Thörre skrev:
Den vill gärna ha fri ytan runt omkring sig.
Bästa är nog att hänga den på husväggen.

Jag valde att bygga ett litet hus till den ijämte pumphuset och en väldigt gles dörr som inte täcker hela VP,n.
Men i efterhand så var det en sämre ide då den lätt fryser igen om tempen sjunker på natten under 5 grader.

Så på vår/höst så startar jag den på morgonen och stänger av den på kvällen.
Annars hade man inte behövt bry sig.

Tänk också på att det blir mycket kondensvatten, så du kan leda bort det från huset.
Bypass är nog ett måste för att minska trycket annars kommer den stanna och varna.

Viktigt med att ni inte har cirkulationspumpen på timer när det är frysrisk på natten så VP,n fryser sönder.
Tack
 
1. Ställ den där ni inte blir störda av ljudet.
2. Använda bypass
3. Den fryser sönder direkt vid minusgrader EN natt så se till att koppla loss rören och låta vattnet rinna ur innan dess, eller som sagt ovan, stäng inte av cirkulationen vid risk för frost enstaka nätter.
 
  • Gilla
kickis2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.