Hej jag hittande vita pulveraktiga fläckar på fasaden på huset.

jag är rädd att det kanske är mögel. Vad tror ni?


Vita fläckar på mörkt trähusfasad med isoleringsmaterial synligt genom skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita pulveraktiga fläckar på mörkt trä på en husfasad som kan vara mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita pulveraktiga fläckar på mörkt trämaterial som kan misstänkas vara mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
emby emby skrev:
Hej jag hittande vita pulveraktiga fläckar på fasaden på huset.

jag är rädd att det kanske är mögel. Vad tror ni?


[bild] [bild] [bild]
Det ser mer ut som gipsdamm/betongdamm eller liknande som har dammat ner där innan de fyllde i med fogskummet.

Prova att lukta på det försiktigt?

I värsta fall får man ju skicka för provtagning.

Har du närbild/makrobild på det där vita?
 
Ah okej, ja jag ska lukta.

om jag tvättar bort det lär det ju komma tillbaka om det är mögel, så det kanske ska testas?
 
tompax
emby emby skrev:
Ah okej, ja jag ska lukta.

om jag tvättar bort det lär det ju komma tillbaka om det är mögel, så det kanske ska testas?
Att tvätta bort det är ungefär som ta värktabletter för att undantränga smärta vid skoskav - det kommer bara tillbaka och blir värre med tiden. Du måste åtgärda det som gör att det bildas mögel där, förutsatt att det är mögel, och förutsatt att det är aktivt.
Om det är gammalt och inaktivt kan man naturligtvis ta något lämpligt medel för att få bort det, för då kommer det inte igen.

Men har du mögel på det viset bör du absolut inte bara tvätta bort det innan du tar reda på om det är ett pågående problem.

Försök ta macrobilder (skarpa närbilder) och lägg upp här så får vi se vad det kan röra sig om. Ibland ser man, ibland ser man inte, och då får man ta reda på det på annat sätt.
 
Hej igen.
Nä min lösning var inte att tvätta bort och sen låtsas som ingenting, jag menade mer att om det var betong så skulle jag kunna testa att tvätta bort och se om det skulle försvinna.

men i allafall, nu har jag luktar på det och tagit lite närmare bilder. Jag kunde inte känna någon speciell lukt, ingen lukt alls.
Vad tror du? Kan det vara mögel?

Närbild på svarta ytor med vita fläckar som kan vara mögel, med brunt material till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en mörk och dammig utrymme med trä och möjlig mögeltillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av misstänkt mögel på en byggnadsstruktur utan synlig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hörna med möjlig mögeltillväxt på mörka ytor och en ljusare, förfallen del vid trädetaljen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmande vy av en möjlig mögeltillväxt mellan mörka träytor och vad som verkar vara en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
tompax
emby emby skrev:
Hej igen.
Nä min lösning var inte att tvätta bort och sen låtsas som ingenting, jag menade mer att om det var betong så skulle jag kunna testa att tvätta bort och se om det skulle försvinna.

men i allafall, nu har jag luktar på det och tagit lite närmare bilder. Jag kunde inte känna någon speciell lukt, ingen lukt alls.
Vad tror du? Kan det vara mögel?

[bild]
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Jadu, säg det. Mycket svårt att se. Vill du ha svar får du nog ta dit Anticimex eller på annat sätt få det testat. Jag kan inte avgöra det.

På sista bilden, där det finns en skåra i träet så tycker jag mig se klumpar av ansamlingar, sådär pulvermässigt. Så det skulle kunna vara ett tjockare lager av vitmögelpåväxt.

Så ser det ut tycker jag, men ta inte detta som något expertsvar, eftersom jag bara tittar på en bild här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.