Renoverade köket för några år sen och då hamnade frånluftventilen inne i hörnskåpet. Löste det med en slang från köksfläkten men tycker inte detta fungerar bra.
Man får ju inte ha full effekt på kökafläkten (installatören fick delvis strypa effekten pga reglerna i BRF, risk för att lukt märks i andra lägenheter sa de).
Dessutom samlas fett i hörnskåpet, kanske inte 100% tät.
Funderar istället på en vanlig kolfilterfläkt och montera en frånluftsventil på väggen i köket där det redan finns en möjlighet att öppna en lucka för att vädra. Skulle kunna montera en frånluftsventil i det hålet tänkte jag...
Vad tror ni?
 
BirgitS
Lite svårt att förstå var du har tänkt dig frånluftsventilen tycker jag. Kan du ta ett foto (med öppen skåpsdörr så man ser nuvarande anslutning till ventilationssystemet) och sen rita på det hur du har tänkt dig i stället?
 
Köksfläkt monterad under skåp med vitrindörrar, kakelvägg och köksredskap på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel ventilationskanal installerad i ett vitmålat skåputrymme med synliga hål för hyllspikar och en oavslutad väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rund ventilationslucka på vägg med vertikala ränder i blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden visar köksfläkten, andra bilden visar där röret från fläkten är kopplat till husets ventilation.Tredje bilden visar där jag hade tänkt att montera en frånluftsventil. (På väggen höger om köket)
 
BirgitS
Tredje bilden ser ut att visa en skafferiventil. Från början stod där alltså ett kallskafferi där man kunde öppna ventilen lite lagom för att få kring 10 grader i skafferiet så att där gick att förvara inläggningar och hemkokt saft etc.

Det är inte lämpligt som imkanal (frånluft från kök) eftersom sådana ska tåla att det brinner i köket och via en sån kan det alltså komma lågor vilket är olämpligt för fasaden. Kommer knappast att godkännas av föreningen och vid OVK eftersom det inte går att styra till rätt luftflöde.

Det som går att göra är att dra ett kort rör från ventilationsröret i väggen vars andra ända mynnar i ett reglerbart ventilationsdon i en skåpdörr, i ett skåps gavelsida eller i takanslutningen ovanför överskåpen (om du har det). Luftflödet får inte hindras på vägen och det ska vara möjligt att mäta vilket luftflöde som passerar ventilationsdonet av den som gör OVK.
 
Tusen tack för svar. Vet inte om jag helt följer din beskrivning hur man hittar vart jag skall koppla den korta slangen. Nu går röret från väggen direkt till köksfläkten.
Du menar att jag kan ta bort röret helt och blockera köksfläkten så att den bara använda kolfiltret?
 
BirgitS
Att köksfläkten bara har återcirkulerande luft via kolfiltret är normalt i lägenheter med central mekanisk ventilation.

Kan du ta en bild som din första bild på fläkten men där man ser hela vägen upp till taket och hur det ser ut till vänster om hörnskåpet där fastighetens ventilationsrör börjar?
 
Utsnitt av ett köksskåp och bänkskiva med synlig ventilationsslang och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med vit takyta, en osammanfogad trälist, skåpdörrar och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp av trä upphängda på en vägg ovanför en vit fläkt, med vita kakelplattor och köksredskap i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täckt hål i tak med synlig trälist och del av flexibel ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas det blir tydligare nu :)
 
BirgitS
Tack, det var ju inte mycket till takanslutning det där, långt ifrån tillräckligt för ett ventilationsdon. På något sätt så måste rumsluften ha möjlighet att komma in i föreningens ventilationsrör. Antingen får du göra ett hål i hörnskåpets lucka och sätta ett ventilationsdon där med ett rör bort till hålet eller så får du dra ett rör från hålet i väggen genom överskåpen till där överskåpen tar slut och ha ett ventilationsdon på skåpsidan.


Har fläkten ett kolfilter och en motor?
Det ser ut att vara väldigt lite inne i fläktskåpet.
 
Jo köksfläkten har kolfilter och motor, men jag skulle helst slippa använda utsuget på väggen då det samlas fett och damm i hörnskåpet
 
BirgitS
Fast om det blir fett i hörnskåpet kan det ju inte vara en tät installation. Kanske lättare att fixa att det blir tätt överallt än att dra ett nytt rör någon annanstans som ju också måste vara tätt för att det inte ska bli fett i hörnskåpet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast om det blir fett i hörnskåpet kan det ju inte vara en tät installation. Kanske lättare att fixa att det blir tätt överallt än att dra ett nytt rör någon annanstans som ju också måste vara tätt för att det inte ska bli fett i hörnskåpet.
Precis, kanske dags att byta rör, inte bytt eller rengjort på 8 år...
Tack för alla dina svar, uppskattas !
 
BirgitS
Kanske framför allt se till att det är tätt i anslutningen till röret i väggen.

Ingen orsak :)
 
Jo ska kolla extra där, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.