Hej!

Har plockat på mig delar för ett vattenburet system och står frågandes om detta fungerar. Vill gärna ha någon form av självcirkulation om allt annat fallerar/blir länge utan ström, investerar ändock i backupbatteri och cirkpump.

Har i nuläget en 30kw kamin, 2st 500L slavtankar och en mindre ~200L tank med vv slinga i. Vill förstås kunna förvärma mitt 7c kalla duschvatten innan det far vidare till elberedaren i badrummet för att spara på elnotan.

Den lilla tanken satt i ett hus med kökspanna och grövre rör för självcirkulation på hela systemet (antar jag). Tanken hängde i taket.

Funkar skissen i bild, ”1” menas som cirkpump men den skall kanske placeras någon annanstans. Har 4st pumpar liggandes.

Idén är att ha lilla tanken uppe på vinden isolerad och med läckageuppsamlare och avledning för vattnet.

Frågan berör i nuläget om jag skall köpa en mer normal acktank 500L med 110vvb istället. Men den kan omöjligt stå uppe på vinden pga takhöjden. Placerar jag alltet i jämnhöjd med kaminen så blir det 0 självcirkulation, såvida man inte drar ett grövre cu-rör upp till vinden som sedan vänder ner till tankarna?

Grön lilla tanken med vv slinga.
Blå linje kallvatten mot el-vvb/dusch
Svart ruta - kamin
Gul ruta - slavtank 500L

Mvh Anton
 
  • Handritad skiss av vattenburet värmesystem med kamin, tankar och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade i 6-7 år en Walltherm kamin och 750 liters tank stående på var sida en vägg och självcirk via 28mm rör Slingor istället för beredare. Funkade bra. Borde funka för dig åxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.