Jag flyttade nyligen in i min nya bostadsrätt och fick mig en oväntad överraskning när jag öppnade upp frysen (borde självklart gjort detta redan under visning). Under kåpan, där jag förstått det som att kylfläkten finns, har det bildats en stor isklump som fått skruvfästet att ge vika. Frysen fungerar annars som vanligt, utan felkoder eller tjut. Frysen i fråga är en Cylinda F 2285N A+.

Någon kunnig som vet om det räcker med att frosta av frysen och skruva fast kåpan igen, eller borde jag ta vidare det med säljaren av bostadsrätten? Modellen ska ha automatisk avfrostning, därför blir jag fundersam om någonting är trasigt.

Stor isklump under vit kåpa i frysen som skadat skruvfästet, synlig fläkt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isklump under kåpan i en öppen Cylinda frys, skruvfäste som gett vika synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frysens inre med isklump under fläkthuven och en Cylinda-logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor isklump under kåpan i en Cylinda F 2285N A+ frys, med uppgiven påverkan på skruvfästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
Mvh, Ludwig
 
A
det går inte att reparera och är ett vanligt fel
men kan du räta upp den och få nästan tätt mot taket så funkar den nog ett tag igen.
 
electroluxaren skrev:
det går inte att reparera och är ett vanligt fel
men kan du räta upp den och få nästan tätt mot taket så funkar den nog ett tag igen.
Tack för svar.
Okej, så det hjälper inte att koppla ur frysen och göra en manuell avfrostning?

Skulle du rekommendera att istället försöka få en kompensation av säljaren och köpa en helt ny, eller är felet så "ofarligt" att jag kan fortsätta använda den som vanligt i några år framöver?
 
Knappast ett dolt fel. Hur gammal är frysen (ca)? Om den är mer än 10 år tycker jag det finns så mycket att begära kompensation för - tänker på nedskrivning av värdet pga ålder.

Men det kostar ju inget att fråga säljaren förstås.
 
  • Gilla
Miofino
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Knappast ett dolt fel. Hur gammal är frysen (ca)? Om den är mer än 10 år tycker jag det finns så mycket att begära kompensation för - tänker på nedskrivning av värdet pga ålder.

Men det kostar ju inget att fråga säljaren förstås.
5 år är frysen. Nej, som du säger räknas det väl knappt som ett dolt fel, i efterhand borde jag självklart kollat in så allt stämde med frysen redan på visning. Men det kanske går att nå någon överenskommelse med tanke på frysens ganska unga ålder.
 
A
L ludwigernstsson skrev:
Tack för svar.
Okej, så det hjälper inte att koppla ur frysen och göra en manuell avfrostning?

Skulle du rekommendera att istället försöka få en kompensation av säljaren och köpa en helt ny, eller är felet så "ofarligt" att jag kan fortsätta använda den som vanligt i några år framöver?
Du måste få den tät mot taket annars funkar det inte så som denna ser ut bedömer jag det som skrot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.