Skulle vika loss lite sprucket berg i trädgården idag och såg inte att det var borrhål i berget
När jag fick loss berget så såg jag att det satt nått i berget under stenen
Jag blev rädd att det i värsta fall kan vara en dola alternativt rester från sprängning
Vad tror ni ?
Vad gör jag nu och vem kontaktar jag
Sprängning skedde på tomten 1950-1970
 
  • Berg med gammalt rostigt föremål som ser ut som del av sprängutrustning, med skugga av person på berget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring polisen. De kommer ut tar bilder och skickar till bombgruppen som sen beslutar vad som bör göras.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, uppskattas väldigt mycket
Tror du det är en tändhatt eller dynamit ?
Kostar bortförklaring något förresten?
 
Bortforsling
 
Är det inte järn? Ett borr som fastnat tex?
 
Jo det ser ut som järn, men svårt att se om det är en borr för den här legat där i minst 50 år
Jag har ingen aning vad det kan vara, har råkat ut för allvarliga olyckor tidigare så efter det har jag blivit jätte försiktig med allt
Gör jag bort mig om polisen kommer ut och säger att det bara var en borr till exempel?
 
Det ser onekligen ut som järn.
Borret gick väl och så hoppade de det hålet och gick på nästa.

Att göra bort sig... är väl mer att göra bort sig om det smäller kan man tänka. Måste vara värre att vara han som sprängde bort handen och utedasset (eller värre) än att random polis skrattar åt dig (vilket jag inte tror de gör, iaf inte innan de är tillbaka på stationen och då spelar det väl ingen roll)

Så det är en avvägning, jag hade inte skämts för att ringa iaf. Better safe then sorry.
 
Staffans2000
Det ser ut som en "fixpunkt". Dvs. en fast utgångsplats där alla mätvärden utgick ifrån.

Alternativet. En avrostad stolpe eller liknande. Själv hade jag inte reagerat överhuvudtaget på det.

Staffan
 
Redigerat:
Har nu haft polisen ute och dom konstaterade med hjälp av kontakt med bombgruppen att det var tändhattar i berget
Och eftersom det inte är militärt så faller ansvaret på mig att ta bort det
 
  • Ledsen
Scout och 1 till
  • Laddar…
Gött. Hade de något tips på hur.?
 
Hur? Det är väl bara slita bort de sladdar som ev syns och ev proppa igen hålet med nåt.
 
Ringt en sprängare som säger att man måste blåsa hålet, vad det innebär i praktiken vet jag faktiskt inte, men eftersom jag inte har den blekaste aning vad som händer i fall jag rycker bort kablarna så tar jag hellre den kostnaden en att testa

Kan sånt här möjligtvis gå under dolt fel eller någon annan försäkring eller blir det jag som får stå för kostnaden själv ?
 
Finns de tändhattar, så skall man vara väldigt försiktig. Att rycka trådar kan sluta illa.
 
Blåsa hålet betyder att man blåser ur proppgruset som ligger över laddningen i hålet med tryckluft för att komma åt tändare och laddning.
Trådar och proppgrus kan sitta kvar fast laddningen har detonerat men den kan också vara odetonerad inte helt lätt att avgöra för en lekman.
Inget jag någonsin skulle göra själv utan detta är endast jobb för sprängare.
 
  • Gilla
Jgdgioo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.