C
Måste bara skriva av mig lite efter att ha ägnat tre dagar till att försöka få igång klipparen för säsongen.

Vi har haft en grävmaskin som stökat runt i trädgården i vinter, så slingan var uppriven + avsliten på ett ställe :(
Glad i hågen skarvade jag den trasiga kabeln och petade ner det som rivits upp. Kånkade ut och riggade laddstationen - nähä, blinkar blått. :cry: Ägnar resten av kvällen till att googla olika kabelbrottsdetektorer.

Inser på lördagen att övriga grejor på inköpslistan är slutsålda. Ingen idé att åka 9 mil enkom för en kinesisk kabelbrottsdetektor av tvivelaktig kvalitet. Plan B aktiveras vilket är fixa batterier till den gamla radion med AM-mottagning. Springer runt hela kvällen relativt planlöst och pejlar in slingan utan att hitta något konkret fel.

Efter att ha sovit på saken börjar söndagen med lite mer strukturerad felsökning. Ohmmäter upp slingan och isolerar felet till segmentet mellan de båda guidekablarna. Springer fram och tillbaka som ett fån med transistorradion i högsta hugg och lyssnar på "signaler". Hör signal på hela segmentet. Men nog är den betydligt sämre längst ut i bortre änden...? Gör om en gammal fulskarv jag tänkt att fixa länge. Gör om skarven till guidekabeln. Ingen skillnad. Börjar repa upp lite kabel. Drar av den på ett ställe. Ohmmäter biten jag repat upp. 0.0... Fortsätter motvilligt att repa upp ca 50 meter kabel. Inga skador. Inget hjälper.

Funderar på Occams rakkniv, byter taktik, och börjar repa upp i andra änden där vi grävt, inklusive allt som återställdes under fredagskvällen. Ser bra ut tyvärr. Fortsätter bort från den misstänkta platsen och svettas med att repa upp ytterligare ca. 50 meter. Fullt med rötter. Frustration... Sen - bingo - får en lös ände i näven. Felet lokaliserat!
Givetvis nästan ända framme vid punkten där jag bestämde mig för att byta håll. Murphy får rätt denna gång!

Trycker dit en provisorisk Wago. Nu j-lar skall det funka. Kopplar in allt i laddstationen igen och försöker starta upp klipparen. Ingen slingsignal. Kommer på att jag kopplat ur den provisoriska skarven där jag drog av kabel. Älgar full av förhoppning iväg för att koppla ihop den igen. Kommer tillbaka. Var f-n är klipparen???

OK, han har dragit iväg på tur. Då funkar slingan igen iallafall!!! Seger! Får dessutom stopp på klipparen innan den lyckats klippa av någon uppgrävd kabel.

Så vad kan man lära sig av detta?
  • Börja alltid med att ohmmäta segmenten om du har guidekabel även om du tror att du vet var avbrottet finns. Även om det är en klen tröst att veta att avbrottet finns inom dessa typ 100 metrarna eller så, så kan man åtminstone utesluta en stor del av slingan.
  • AM-radio funkar bra för att lokalisera slingan, men inte för att hitta avbrott. Signalen hoppar, åtminstone i mitt fall, över avbrottet, och det var ingen uppenbar skillnad före och efter avbrottet. Ohmmätningen gav också ca. 200 kΩ resistans på den avbrutna slingan (jämfört med <10Ω för de hela segmenten).
    Ni som testat dessa avbrottssökare - funkar de bättre?
  • Vänster slingsignal verkar vara den bästa att pejla in på en AM-radio. Koppla bara på en kabel i taget så att du vet att det är rätt slinga som hörs.
  • Det känns tryggt, fint och bra att ha en professionellt nedfräst slinga, men det är inte alls roligt när man skall leta efter avbrott. Nu när jag återställer kommer jag att lägga slingan ovanpå marken där det är lämpligt, dvs. längs kanterna.

Adolphson och Falk hade fel...
 
Redigerat:
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Låter riktigt jobbigt... Murphy är inte att leka med :)

Jag har en avbrottsdetektor från Aliexpress (eller DX?) som jag köpte för ett antal år sedan, liknande finns på tex Kjell&Co. Dessa är mycket effektiva och lokaliserar avbrott snabbt och enkelt. Tricket med dessa är att man kopplar ur alla slinganslutningar från laddstationen, sedan ansluter man en tåt i taget till signalgeneratorns ena pol och ett lämpligt jordspett till den andra polen som man kör ner i gräsmattan. Då blir den anslutna delen av slingan en antenn och den ger normalt bara signal fram till punkten för avbrottet vilket lokaliseras snabbt och enkelt med detektorenheten. Man kan givetvis köra proceduren från slingans båda håll och få hjälp att pinpointa avbrotten på så vis (kan ju vara flera avbrott).

Som jordspett använde jag ett grillspett men det funkar med vad som helst. En grep borde vara perfekt!

Se även: https://www.byggahus.se/forum/threads/soeka-avbrott-i-begraensningsslinga.276055/#post-2483556
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Dessa är mycket effektiva och lokaliserar avbrott snabbt och enkelt.
Det jag undrar egentligen är om signalen "hoppar över" avbrottet även med dessa sökare om kabeländarna ligger tätt ihop i marken.
 
C cpalm skrev:
Det jag undrar egentligen är om signalen "hoppar över" avbrottet även med dessa sökare om kabeländarna ligger tätt ihop i marken.
Det vet jag inte, har bara behövt använda kabeldetektorn ett par gånger och då har det funkat bra. Det har varit avbrott av typ sönderärgade dåligt utförda skarvningar och otur med hanteringen av maskrosjärn, spadar och liknande tillhyggen.
 
Bara för att förtydliga: med avbrottsdetektorn så märks avbrottet på att tonen blir mycket svagare efter det ställe där man har avbrottet. Även om tonen inte helt upphör så brukar effekten vara tydlig och jag kan peka ut platsen på någon decimeter när, fullt tillräcklig precision även med detta billiga instrument.
 
C
Har läst instruktioner och kollat lite videos på den där sökaren och på flera ställen nämns det att man skall använda den där kabeln ligger i dagen. Funkar den bra även när kabeln är nerfräst i marken?
 
C cpalm skrev:
Har läst instruktioner och kollat lite videos på den där sökaren och på flera ställen nämns det att man skall använda den där kabeln ligger i dagen. Funkar den bra även när kabeln är nerfräst i marken?
Det beror på hur djupt den är förlagd och hur fuktig marken är. Där jag felsökt låg slingan rätt ytligt så det var extra enkelt men annars kan man göra som på det här klippet, jobba systematiskt med halva slingan i taget och gaffla in det på så vis. Utrustningen på videon verkar vara nästan identisk som den jag skaffade. Smart förresten att nyttja jord från en förlängningssladd så slipper man jordspett!

 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Det beror på hur djupt den är förlagd och hur fuktig marken är.
OK, den ligger generellt på ca. 3-4 cm djup, nedfräst med någon sorts maskin.
Mitt problem kommer att vara att hitta slingan på våren utan att pejla in den, då gräsmattan inte har någon tydlig kant att mäta mot som i videon. Funderar på om det är värt att investera i storebrorsan till den där sökaren, MS6818 (http://www.mastech-group.com/products.php?cate=102&PNo=235).

Den verkar mer kompetent, men är å andra sidan relativt dyr (runt 2 700 spänn i Sverige). Verkar gå att få den från utlandet för en tusenlapp mindre. Någon som beställt och har tips på inköpsställen?
 
R
Jag köpte en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Sp&auml;nningsdetektor-med-LED-lampa/p/36-5736

Sedan använde jag en gammal växelströmstransformator till någon ljusslinga jag hade liggande (48V). Ena tråden anslöt jag till slingan och andra stack jag ner i marken. Eftersom spänningsdetektorn går att ställa ner så lågt som 5V var det relativt enkelt att hitta ett läge där den precis plockar upp signalen i slingan. Då märker man rätt tydligt när man passerar brottet (som cpalm skriver så "hoppar" signalen ofta vidare till viss del så helt tyst blir det inte om kabeländarna inte är långt isär).

Betydligt bättre än AM-radio som jag testade innan (och då hade jag ändå en professionell radioscanner från jobbet till förfogande).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.