Cheesen
Om inte föraren har lämnat uppgifter om försäkring och kontakt så får du väl anmäla smitningsolycka... Det var enda vägen då mitt staket blev påbackat.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
O olof63 skrev:
Toppen, kan man kräva ersättning för adminsitration/tidsspillan/medlag tid för att handla upp tjänster mm också ? #3 går i var fall bort.
Nej. Det går i allmänhet inte i svensk rätt.
 
Tack forumet för bra input, skadan är anmäld, föraren identifieraf, men mycket märkligt att inte bolaget tar kontakt...
 
Lägg ut den där bilden på Mathems Facebooksida så händer det nog grejer! ;)
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
tja nu tror jag ju gott om folk, i alla fall tills motsatsen är bevisad. Bolsget gör ju en mycket viktig insats för samhället, men även Bamse behöver göra rätt för sig och efter två veckor hade jag förväntar mig ett samtal i alla fall med förslag på åtgärd
 
C
O olof63 skrev:
Tack forumet för bra input, skadan är anmäld, föraren identifieraf, men mycket märkligt att inte bolaget tar kontakt...
J-ligt fräckt. Polisanmäl för smitning!

Om de inte själva anmält skadan till polisen förstås. Man skulle ju kunna tro att om både den vållade och den drabbade parten anmäler till polisen så torde polisen kunna koppla ihop parterna (det måste rimligen vara grundtanken som lagstiftningen är utformad), men tyvärr funkar det inte så fick jag förklarat för mig när jag ringde polisen i ett liknande fall. Det går inte att söka på datum och plats, utan man måste veta namnet på motparten... :seenoevil:
 
Claes Sörmland
G Guson skrev:
Lägg ut den där bilden på Mathems Facebooksida så händer det nog grejer! ;)
Samtiden...
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ju bara att de hör av sig och erbjuder sig att återställa, ingenting mer, men förvånad att de inte tar saken på större allvar. Kanske är det något fel på bilen och är den ute och rullar så kan det ju hända igen. här var det ren tur att ingen blev skadad.
 
T Taxture skrev:
Tyvärr är det ”bara” att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag..... har du registreringsnummret på bilen går det lite fortare men tyvärr om dom inte löser skadan på frivillig basis blir det ofta långdraget....,
Alla i tråden har registreringsnumret på bilen. ;)
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Märkligt - drygt två veckor sedan det smällde, ingen från bolaget har kontaktat mig, trots flera påminnelser, verkar mer fokuserade på att tjäna pengar än göra rätt för sig. Då får det bli anmälan till egna försäkringsbolaget istället - känns konstigt, företaget orsakar skador, utsätter människor för fara, och så sitter vi drabbade med all uppstädning och administration ?
 
C
O olof63 skrev:
Då får det bli anmälan till egna försäkringsbolaget istället - känns konstigt, företaget orsakar skador, utsätter människor för fara, och så sitter vi drabbade med all uppstädning och administration ?
Misstänker att de kräver nummer på polisanmälan, så börja där.
 
Efter en månad ringer en konsult från Veterankraft, snlitad av Zmathem, för stt fixa skadan. Nu undrar jag vem som står för garsntier, m. när han drar nytt gunnebo, gjuter och byter plantor.. borde inte en snläggningsfirma vsra bättre, känns som. åde snålar macimalt.
 
O olof63 skrev:
Efter en månad ringer en konsult från Veterankraft, snlitad av Zmathem, för stt fixa skadan. Nu undrar jag vem som står för garsntier, m. när han drar nytt gunnebo, gjuter och byter plantor.. borde inte en snläggningsfirma vsra bättre, känns som. åde snålar macimalt.
Du borde ju onekligen först be om ett åtgärdsförslag. Risken är att det kommer en glad farbror och börjar klippa och riva. Kom först överens om vad som ska göras.
 
Som tidigare föreslagit, ta dit en eller fler firmor som kan ge förslag på vad det kostar att återställa, sen ställer du krav på samma summa plus lite till som goodwill, det extra du ställer krav på motsvarar kostnaden för något du önskat dig länge, exempelvis något verktyg, eller förslagsvis https://www.lego.com/sv-se/product/imperial-star-destroyer-75252
(y)
 
O olof63 skrev:
Efter en månad ringer en konsult från Veterankraft, snlitad av Zmathem, för stt fixa skadan. Nu undrar jag vem som står för garsntier, m. när han drar nytt gunnebo, gjuter och byter plantor.. borde inte en snläggningsfirma vsra bättre, känns som. åde snålar macimalt.
De får anlita vilka de vill för att åtgärda allt. Varför skulle en större firma göra ett bättre jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.