Hej,

Skall ge mig in i ett projekt där jag behöver en slagskruvdragare. Frågan är då, vilken skall jag köpa?

Då de flesta säljs utan batteri så står valet mellan Ryobi eller Makita. Eller annat?
Har redan vanlig skruvdragare och borrmaskin med slagfunktion från andra olika märken, så jag har inget batteri som passar sen innan.

https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-r18id3-0-18v-one-3-vaxlad-utan-batteri 1000: naken,
plus batteri och laddare för runt 1000:-

eller

https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-makita-dtd152z-18v 1200:- naken, plus 2000 för laddare och 2 batterier.

Lutar åt Ryobi, men om det är sämre kvalitet på den så går jag gärna på den dyrare.
 
Fundera på vilket batterisystem du vill köpa in dig i. Så stor skillnad är det nog inte mellan maskinerna i sig.

Sen tror jag att du kan hitta kit med slagskruvdragare och skruvdragare kring 3000, det kan kanske vara en lockelse?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Välj hellre borstlösa maskiner när du ändå köper nytt:)
 
  • Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
När i hela fridens namn behöver man en mutterknackare? Tänker mig att det är en villhöver mer än behöver
 
Jag hade satsat på Makitas 12v slagskruvdragare som är borstlös (kostar runt 1100 kr). Den har samma kraft som en mindre kraftfull 18v (135 Nm) och väger under 1kg i vikt med batteri. Sen hade jag köpt till skruvdragare i samma serie (12v) med 2st batterier för 1200 kr, så totalt 2300 kr. Då får man riktigt bra grejer och Makita är ju ledande märket när det kommer till skruvdragare/slagskruvdragare. Dagens 12v är lika starka som gårdagens 18v
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
När i hela fridens namn behöver man en mutterknackare? Tänker mig att det är en villhöver mer än behöver
När man lossar muttrar?:thinking:
Men tråden handlar om slagskruvdragare.
 
  • Gilla
Forestgrove och 1 till
  • Laddar…
Embee Markus Brodén skrev:
Hej,

Skall ge mig in i ett projekt där jag behöver en slagskruvdragare. Frågan är då, vilken skall jag köpa?

Då de flesta säljs utan batteri så står valet mellan Ryobi eller Makita. Eller annat?
Har redan vanlig skruvdragare och borrmaskin med slagfunktion från andra olika märken, så jag har inget batteri som passar sen innan.

[länk] 1000: naken,
plus batteri och laddare för runt 1000:-

eller

[länk] 1200:- naken, plus 2000 för laddare och 2 batterier.

Lutar åt Ryobi, men om det är sämre kvalitet på den så går jag gärna på den dyrare.
Ryobis dragare ser rätt så tung ut. Eftersom skruvdragare/slagskruvdragare är den maskin man använder mest tycker jag ergonomi (greppet) samt vikten på maskinen+batteri är viktiga parametrar.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det här kitet duger väl bra också, lite fattigt med ett batteri, men väldigt prisvärt ändå.
[länk]
Notera att de kitet endast innehåller ett batteri
 
Välj det batterisystem du vill ha.

Alla Ryobi maskinerna är lite klumpigare och har lite sämre prestanda/ergonomi än de dyrare t.ex. Makita eller Dewalt dom verkar duga för det mesta hobbyjobb men hållbarheten är generellt lite sämre men tillräckligt för en hempulare.

Jämför man många verktyg blir det en stor skillnad på totalen och kan man köra verktyg med sladd kommer man undan billigare och kan välja kvalitet efter behov på övriga verktyg.

Önskar att alla batteriverktyg oavsett tillverkare körde samma 18v interface så man kan plocka smultronen i varje familj när det passar utan att ha massor av olika laddare

Jag står själv och väger lite, vill ha Makita 18v men till Ryobi pris, sen har Ryobi rätt många enklare bra att ha verktyg för en villaägare samt snabba ut med nya modeller.
 
Tradera...

Verkar finnas en hel del makita där...

/ATW
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Köpte en Makita DTD152 efter lite velande kring borstlöst eller inte. Gav 1200 på Bauhaus och är supernöjd, smidig att jobba med och drar utan problem 10mm skruv.
 
Slagskruvdragare låter överjävligt mycket, så pass att jag ofta avstår att använda min. Om budgeten tillåter skulle jag köpa makitas oljedämpade som är tyst

Edit: såg att det inte alls ryms i din budget, då skulle jag fundera på om du verkligen måste ha en slagskruvdragare

https://www.proffsmagasinet.se/mask.../skruvdragare/makita-dts141z-slagskruvdragare

Vilket projekt är det som kräver en slagskruvdragare?
 
T toolman77 skrev:
Slagskruvdragare låter överjävligt mycket, så pass att jag ofta avstår att använda min. Om budgeten tillåter skulle jag köpa makitas oljedämpade som är tyst

Edit: såg att det inte alls ryms i din budget, då skulle jag fundera på om du verkligen måste ha en slagskruvdragare

[länk]

Vilket projekt är det som kräver en slagskruvdragare?
Jag har gärna hörselkåpor på och slipper vrida av handleden... Så det finns olika prioriteringar.
 
  • Gilla
Forestgrove och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.