Jag tänkte bygga en arbetsbänk som ska stå ute i ur och skur. Är det tryckimpregnerad trall som gäller som bordsskiva eller finns det något bättre lämpat?

Jag kommer borra hål i bordsskivan för genomförning av skruvtvingar osv, bör man behandla ytorna i hålen med olja eller något för att stoppa fukt från att sugas in, och i så fall vilken olja?
 
P Pettttter skrev:
Jag tänkte bygga en arbetsbänk som ska stå ute i ur och skur. Är det tryckimpregnerad trall som gäller som bordsskiva eller finns det något bättre lämpat?

Jag kommer borra hål i bordsskivan för genomförning av skruvtvingar osv, bör man behandla ytorna i hålen med olja eller något för att stoppa fukt från att sugas in, och i så fall vilken olja?
Ingen som vill killgissa åtminstone?
 
A
Klä bänken med en galvad plåt vetja!
 
Låter fullt rimligt att köra tryckimpregnerat, kanske gjuta en betongskiva till den. Allt är ju lite beroende vad man vill kunna göra på bänken
 
Man läser lite olika åsikter om formplyfa här i formuet, vissa säger att det defenitivt faller sönder om det ligger platt och regnar rakt på. Någon som har erfarenhet av det?

Om jag kör på tryckimpregnerat, hur är det med borrade hål (10-20mm diameter), borde jag smeta på någon olja eller något på ytorna i hålet och i så fall vilken olja? Jag kanske borde olja in hela plankorna förresten för att öka livslängden? Bryr mig inte alls om utseende här utan bara motverka sprickor osv.
 
Formplyfa är snorhalt, framförallt när det blir blött, inget bra på en bänk.
Impregnerat och olja hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.