K Kaffeperkulator skrev:
Det hade säkert varit en bra idé att lägga en tråd här innan jag satte igång, men då hade jag säkert fått varnande finger från att använda 16mm tunn trall, eller goda idéer om att skruva dolt, eller fälla in en kompassros eller något annat kul så det hade blivit ett projekt i skissande och planerande, och sommaren hade fått passera utan att det hade blivit någon faktiskt trall.
Så, jag skissade upp lite snabbt i datorn vad jag var ute efter för att kunna göra ett överslag om hur mycket virke jag behövde

[bild]

Sedan var det bara att ta lastbilen till virkeshallen och fylla upp, och sedan skrida till verket

[bild]
[bild]
[bild]
Mycket snyggt och innovativt!
 
Snyggt!
 
Vi hade en 968 ClubSport på jobbet. Klart underskattad lastkapacitet, särskilt om man skruvade bort baksätet.
 
MrJay MrJay skrev:
Ja, det blev ju snyggt men jag tycker tråden saknar det viktigaste, dvs. beskrivning och genomgång av själva byggprocessen. Med tanke på hur tätt plankbitarna sitter ihop tror jag att du kan få problem när plankbitarna expanderar pga. temperaturförändringar.
Tryckt virke torkar ur, så det lär inte bli något problem,snyggt jobb
 
Mats-S
MrJay MrJay skrev:
Ja, det blev ju snyggt men jag tycker tråden saknar det viktigaste, dvs. beskrivning och genomgång av själva byggprocessen. Med tanke på hur tätt plankbitarna sitter ihop tror jag att du kan få problem när plankbitarna expanderar pga. temperaturförändringar.
Är virket normalblött tryckat så blir det absolut inga problem :)
 
Riktigt snyggt. Jag snor idén till en yta jag har som behöver kärlek, bilen blir det värre med att ordna!

En helt annan fråga/fundering. Ytterväggarna verkar vara en panel som är laserad eller rent utav av ett visst material och jag skall göra träpartier på min fasad och undrar sonika om du vet vilken lasyr/vilket virke som använts? Tänker bryta mot en vit putsad fasad på några ställen... Om inte annat kanske du vill hjälpa mig att få kunskap? Tack på förhand

// Fredrik
 
Y Yderfält skrev:
Riktigt snyggt. Jag snor idén till en yta jag har som behöver kärlek, bilen blir det värre med att ordna!

En helt annan fråga/fundering. Ytterväggarna verkar vara en panel som är laserad eller rent utav av ett visst material och jag skall göra träpartier på min fasad och undrar sonika om du vet vilken lasyr/vilket virke som använts? Tänker bryta mot en vit putsad fasad på några ställen... Om inte annat kanske du vill hjälpa mig att få kunskap? Tack på förhand

// Fredrik
Fasaden är brandskyddsimpregnerad men i övrigt obehandlad ceder! Husen är bara två år gamla men börjar få en rätt snygg grå ton nu där solen ligger på som mest
 
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
K Kaffeperkulator skrev:
Fasaden är brandskyddsimpregnerad men i övrigt obehandlad ceder! Husen är bara två år gamla men börjar få en rätt snygg grå ton nu där solen ligger på som mest
TACK!!!
 
  • Gilla
Kaffeperkulator
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
som händer är när virket blivit äldre så reser sig fibrerna
Grymt snyggt, och kul att lägga fiskben på balkongen!
Instämmer med övriga en perfekt bil att frakta byggmaterial i, stör alltid någon ;)
 
K Kaffeperkulator skrev:
Så särkilt mycket bilder finns inte från processen, men har 22x145 i botten och 16x70 som trall. Har bara 50mm upp till balkongdörren så behövde hålla ner dimensionerna så gott jag kunde.
Övervägde att lägga med springa men av bekvämlighetsskäl tänkte jag att tiden får utvisa om det inte funkar. Trallen var verkligen plaskblöt när jag la den med (skvätte om den när jag drog i skruvarna) så tänkte att den kanske kan tänka sig att krympa lite med.
[bild] [bild]
Grymt, hur långa är varje ”stav”?
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
A
K Kaffeperkulator skrev:
Det hade säkert varit en bra idé att lägga en tråd här innan jag satte igång, men då hade jag säkert fått varnande finger från att använda 16mm tunn trall, eller goda idéer om att skruva dolt, eller fälla in en kompassros eller något annat kul så det hade blivit ett projekt i skissande och planerande, och sommaren hade fått passera utan att det hade blivit någon faktiskt trall.
Så, jag skissade upp lite snabbt i datorn vad jag var ute efter för att kunna göra ett överslag om hur mycket virke jag behövde

[bild]

Sedan var det bara att ta lastbilen till virkeshallen och fylla upp, och sedan skrida till verket

[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt som fan!

Tänker nog göra samma sak på vår balkong. Var köpte du virket eller ännu bättre kan du länka till vart? Hur stor är balkongen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.