Efter att ha bott i nybyggt hus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum under ett halvår kan jag säga att något annat alternativ finns inte om jag skulle bygga igen. Och det är inget problem med matos överhuvudtaget trots placeringen av spis i "mitten". Visst är det effektivt utnyttjande av yta, men främst är det trevligt.

Tycker F
 
Helt öppen planlösning har vi inte. När man kommer in i hallen är det öppet in i allrummet o vardagsrummet men köket är inte fullt så öppet. Där är en ingång till köket precis vid entredörren också men den syns inte på bilden nedan:
DSC00135.JPG
DSC00130.JPG
Jag är nöjd med detta. Vill gästerna snacka med mig under tiden jag håller på med det sista på maten så är det inga problem för dem att sätta sig o snacka med mig i köket.
 
Det är väldigt mycket fokus på när man har gäster osv, det viktigaste är väl hur huset fungerar i vardagen. Vi har tänkt oss en medelväg, håller med Patzy, med större öppning mellan vardagsrum och kök, ca 180 cm. troligen kommer vi har skjutdörrar för att kunna dela av vid behov. Exempelvis: vi och bästa kompisparet vill kunna prata i lugn och ro i köket medans barnen stojar med tv etc i vardagsrummet.

Tilläggas kan att vi planerar 1planshus.

Alla sätt är bra utom de dåliga...

/ Kibba
 
Vi byggde nytt med öppen planlösning (öppet mellan kök/vardagsrum/bardel fast i vinkel) och har bott där ett år nu. Av diverse skäl har vi sålt huset nu och ska bygga nytt igen. Det första vi sa när vi skulle välja planlösning på nytt hus var att vi inte ska ha lika öppet. Disken är en sak jag störde mig på (ändå brukar vi plocka undan, men ibland orkar man inte göra det direkt). Jag tycker personligen inte att det är så trevligt att ha gästerna i samma rum som en själv när jag lagar mat (vissa ja, som kommer att vara där ändå, utan öppen planlösning, men inte tvingas att vara det, vilket det lätt blir när kök och vardagsrum går i ett). Sen är det svårt att umgås i små grupper, tex vill jag kunna prata med min tjejkompis i köket samtidigt som min och hennes sambo vill lyssna på musik på hög volym i vardagsrummet. BAra mina funderingar.
Men jag reagerade verkligen på vilken trend det är nu när vi skulle välja hus, väldigt många har öppen planlösning.

Men som flera andra kloka här har sagt, det är en smaksak och helt beroende på vad man själv uppskattar.

Hälsningar
Mariana
 
Det finns ju olika sätt att se det på.
Man kanske kan säga att de parametrar man har att laborera med är:

Kök
Vardagsrum
Finrum
Matplats
(Grovkök)

Som vi har det nu har vi ett rum för kök/matplats samt ett rum för finrum/vardagsrum.
Mellan dessa två har vi en större öppning och vi har ett grovkök i direkt anslutning till köket, så att man ex vis kan baxa ut grovdisk om man har gäster.

Den lösningen fungerar bra för oss.

Jag har varit i hus som har ett enda rum för både kök, matplats, finrum och vardagsrum och det tycker jag blir rena cirkusen.

OM man inte har råd med ett gigantiskt hus så tycker jag att kök/matplats-rum samt fin/vardags-rum i kombination med en avlastande grovis är kalas.

Jag tycker att finrum och matrum blir så dystra när dom inte används. Waste of space. Obekväma stolar och tickande klockor och tavlor med belysning.
 
MEA skrev:
Generellt slås jag av att det är ont om fredade/slutna rum i många nya hus. Ibland är det öppen pl-lösning nere och dessutom öppet mellan våningarna. Ingenstans för barnen att titta på tv eller vara med kompisar i fred, förutom på sina rum.
Beror kanske på hur många barn man har och hur dom är.
Två bråkiga syskon, typ retlig storasyster och argsint lillebror, tror jag mår bättre av vars ett stort rum än vars ett litet och ett delat TV-rum (bråkrum).

Två egna 18 kvm rum är ju rena drömmen jämfört med två 10 kvm bås och ett tajt 16 kvm "allrum".

Men vi är så olika...
 
Våra barn får varsina rum på övervåningen och ett gemensamt lekrum som är lite större på nedervåningen.
Sen har dom hall, allrum och vardagsrum och kök att hålla till i, så brist på plats tror jag inte att det blir, trots att vi valt bort öppen planlösning. :D
Men det beror ju på hur stort hus man har, som sagt. Vårt hus kommer att vara 168 kvm (1½ plan) så
sovrummen blir ju inte så stora.

Vi bor i lägenhet nu, som är ganska öppen och det blir faktiskt rena cirkusen ibland.(som någon uttryckte det).

Så det finns nog ingen rätt lösning, bara olika uppfattningar. ;)
;)
 
Vi bor nu i sluttningshus med separat kök och vardagsrum. Blir det bygge igen (vilket jag hoppas) blir det återigen ett separat kök. Kan inte tänka mig/oss nått annat.
 
Jag trodde att det var utrymmesbrist som skapat den öppna planlösningen, men nu förstår jag att det finns många människor som tycker om öppna planlösningar av andra skäl. Jag har alltid drömt om kök med matplats för vardagsbruk och så en finare matsal avskild från matlagningen. En plats i huset som bara står där och är vacker och elegant, och vilken inbjuder till vackra svala dukningar och glada gäster.

Mat som bara syns på serveringsfaten, och disk och matrester bort ur synfältet. Vilket också ger värdarna möjlighet att umgås med gästerna och ägna dem uppmärksamhet. Som gäst känns det också lyxigt att inte behöva tänka på avdukning och disken, vilket man mer än gärna såklart erbjuder om värdinnan står och röjer med disken mitt framför ögonen.

 
Som påpekats tidigare tycker jag att det är för stort fokus på gäster. Det som egentligen borde spela mest roll är ju hur kök/vardagsrum fungerar i vardagen (då det faktiskt nog är mest tid som man INTE har gäster).

Jag tycker att en öppen planlösning ger en rymd åt lägenheten/huset och det känns luftigt och fräscht. En schysst arbetsbänk kan man ha som avdelare. Onsalavillan 155T tycker jag är ett perfekt exempel på hur bra det kan bli med öppen planlösning.

/caroline
 
Newtie skrev:
Som påpekats tidigare tycker jag att det är för stort fokus på gäster. Det som egentligen borde spela mest roll är ju hur kök/vardagsrum fungerar i vardagen (då det faktiskt nog är mest tid som man INTE har gäster).

/caroline  
Har faktiskt slagits av detsamma, väldigt vad folk verkar ha gäster i det närmaste oupphörligen, dessutom inga vanliga vardagsmiddagar utan flådiga bjudningar där man helst inte ska se disk utan bara ägna sina gäster full uppmärksamhet :-/

Hur sjutton hinner "alla" med detta när man samtidigt måste hinna med jobb, barn och deras fritidsaktiviteter samt läxor och skolgång, städning, viss (liten) tid för egen återhämtning osv. osv. ???
Jag undrar vad jag gör för fel som inte varken hinner eller orkar med sådana bjudningar mer än undantagsvis..... eller har det möjligtvis något med hur bilden av den framgångsrika människan ser ut och hur man förhåller sig till det "idealet" ;)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Har faktiskt slagits av detsamma, väldigt vad folk verkar ha gäster i det närmaste oupphörligen, dessutom inga vanliga vardagsmiddagar utan flådiga bjudningar där man helst inte ska se disk utan bara ägna sina gäster full uppmärksamhet :-/

Hur sjutton hinner "alla" med detta när man samtidigt måste hinna med jobb, barn och deras fritidsaktiviteter samt läxor och skolgång, städning, viss (liten) tid för egen återhämtning osv. osv. ???
Jag undrar vad jag gör för fel som inte varken hinner eller orkar med sådana bjudningar mer än undantagsvis..... eller har det möjligtvis något med hur bilden av den framgångsrika människan ser ut och hur man förhåller sig till det "idealet" ;)

//Christina.
Social acceptans kostar mycket tid och pengar.  ;)

mvh
David

Edit: Inte personligt menat åt någon på forumet, utan bara en personlig reflektion av livet i en storstad.  ;)

Edit2: När jag tänker efter är jag nog bara avundsjuk då det mesta av min tid går åt till att tjäna ihop pengar till skatten. ;)
 
Oj, det var nog inte "alla" som hann med det. Jag tror att det är mitt inlägg du syftar på. Jag talar bara för mig själv.

Mina skäl till att önska en matsalsdel kanske kan intressera någon som funderar på för- och nackdelar med öppna planlösningar.

/Eva
 
Eva_Sthlm skrev:
Oj, det var nog inte "alla" som hann med det. Jag tror att det är mitt inlägg du syftar på. Jag talar bara för mig själv.

Mina skäl till att önska en matsalsdel kanske kan intressera någon som funderar på för- och nackdelar med öppna planlösningar.

/Eva
Hej Eva :)

Hoppas att jag inte skrämt bort dig från forumet, mitt inlägg var på inget vis en kritik mot din synpunkt på en matsal, även om jag tjuvlånade lite uttryck från ditt inlägg, klantigt av mig...... eftersom det gav sken av att jag syftade på ditt inlägg, vilket inte var fallet.
Snarare en personlig reflektion på en företeelse som möter en lite varstans i vardagen, inte minst i media.
Däremot vill jag absolut inte att du ska tro att det var ditt inlägg som fick mig att associera till denna företeelse utan snarare det inlägg jag hade citerat (om att det fokuseras mycket på gäster i förhållande till vardagen, vilket jag fö. håller helt med om).
Det var inte ditt inlägg mer än någon annans som väckte den tanken hos mig.

MVH/Christina, som verkligen hoppas att du inte tog illa upp, för det var def. inte meningen :)

*EDIT Dessutom rätt så OT, men väldigt intressant ändå.

 
Vi har sällan eller aldrig några flådiga fester, men faktum kvarstår -Jag/vi vill inte sitta i soffan och kika på ett kök som man vet borde göras något åt, när man inte orkar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.