Hej bor i ett 70-tals hus med en liten gräsmattebelagd tomt.
Gräsmattan var inte bra när vi flyttade in i huset, väldigt ojämn, mossa på sina ställen och väldigt mycket grovt tuvigt gräs.
Gräsmattan har blivit sämre när vi har varit på semester i vår hemstad på somrarna och gräsmattan har fått växa vilt under juli månad och klippt ner den när vi har kommit hem.
Nu i corona tider tänkte jag lägga om gräsmattan när man fick lite mer tid hemma..

Har köpt en elektrisk jordfräs, den fräser ganska bra.
Har aldrig lagt gräsmatta själv tidigare, så är ny på det här.

Har klippt ner gräsmattan så långt det går innan, jag började att fräsa.

Min sambo tycker att jag gör helt fel när jag fräser, hon menar att jag skall fräsa ca 1m x 60cm en gång, och sedan plocka bort allt gräs, gräsrötter och tuvor..
Får alltså inte fräsa flera gånger på samma ställe.
Kommer ju ta en evighets tid, och då kommer inte jordfräsen till så stor nytta.
Hon menar vad är vitsen att fräsa ner allt gräs & gräsrötter till mindre bitar, blir då svårare att få upp alla rötter. Och menar att det då inte är någon ide att så nytt gräs då det gamla gräset kommer att komma upp och gräsmattan blir likadan igen.

Hur viktigt är det att få upp allt gammalt gräs, lite mossa och rötter? kommer de upp igen?
Känns som omöjligt att få upp alla gräsrötter,
Räcker det inte att fräsa upp allt i olika riktningar, och sedan ta upp de grästuvor och ogräs som man ser ligger kvar när man krattar igenom jorden. Dvs det som fastnar i krattan.
Tänker lägga på lite dressjord efteråt för att jämna till och gödsla lite med naturgödsel och NPK innan sådd.

Hur skall vi göra för att få det bra? Och inte få upp det grova tuviga gräset igen.
Mossa brukat jag ta bort med järnsulfat, hur tidigt kan man lägga på järnsulfat efter sådd?

Mvh
Anders
 
Redigerat:
Jag håller med dig i tillvägagångssätt. Hade det varit min tomt och det inte varit så stor yta hade jag nog kört varianten att gräva upp och vända på gräsmattan för att få enbart jord uppåt. Sen kanske gått på den med jordfräs lite grunt för att kunna jämna till ytan.

Annars om du inte räds gifter kan du köra bonnvarianten: Fräs och jämna till ytan. Vänta till all möjlig skit har kommit upp, då drar du på roundup. Sen sår du på det efter någon vecka eller två.

Gödsla när gräset kommit upp. Ingen idé att dra på NPK om det inte finns något som kan ta upp det.

Varför ska du ta mossan efter att du sått? Döda mossan i förväg innan du fräser, eller efter. Sen sår du.
 
  • Gilla
Sven-Erik Claesson och 1 till
  • Laddar…
Kör inte för fort bara, låt knivarna skära tunna skivor.
Kör du fort så blir det stora klumpar och de är svåra att hitta av sedan.

Protte
 
Jag fräste upp en yta förra året. Antagligen en gammal vinbärsodlig eller liknade, rejäla vallar på gräsmattan. Där fräste jag fram och tillbaka flera gånger vid två tillfällen med några dagar mellan och sedan jämnade ut. Där kommer det en hel del gräs och annat grönt utan att jag sått. Vill man bli av med gräset ska man nog fräsa minst en gång i veckan under en ganska lång period. Att plocka bort tror jag inte är en vettig väg att gå.

Jag gissar att ni har klart högre krav än mig. Jag siktar antagligen mot ert utgångsläge.
 
  • Gilla
huvudet också
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.