Skånepöjk
Hej!

Har lite problem med en garageport här hemma.
Dörrarna tar i uppe och nere, alltså bredden.
Skulle behöva öka mellanrummet mellan dörrarna med kanske 3mm.
Som det är nu får man trycka till/dra hårt för att kunna stänga. Man kan se ganska tydligt att den svarta färgen på dörrarna har nötts bort.
Hade det här problemet i vintras också så beror inte enbart på värmen, men det är ännu sämre nu.

så innan jag ger mig på att försöka åtgärda problemet (om det går) så önskar jag förslag på hur jag fixar detta så smidigt som möjligt

tack för hjälpen
 
  • Svart garageport med synliga slitagemärken på kanterna som tar i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport som skrapar mot ramen med synliga slitage där svart färg nötts bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen garageport med synlig slitage på kanterna, synlig bil utanför och verktyg i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport med nötta svarta dörrkanter som visar tydliga tecken på att ha tagit i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta garageportdörrar med nötta kanter där de tar i varandra, indikerande slitning på portens bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Handyman 1 skrev:
Finns det en springa på gångjärnssidan av dörrarna är det nog enklast med en gångjärnsriktare.

[länk]
ja precis, efter att ha kikat lite noggrannare så kan jag konstatera att det är nästan 1cm glipa upptill gångjärnssidan och 4mm nertill (på ena dörren).

Antar att man inte kan justera karmen nu när allt redan sitter på plats med plåt osv.
Så får nog bege mig till affären och köpa en sån där gångjärnsriktare om det är alternativet som finns

tack
 
kolla även så att skruvarna inte har lossnat lite i de två översta gångjärnen
 
Skånepöjk
fuck, kommer inte åt med riktningsverktyget, för tajt till höger.
Gångjärnen harlock, under locket insexnyckel. Är det här för att justera höjd?
 
  • Gångjärn med öppet lock som visar en insexskruv för justering, tätt utrymme som försvårar åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
T tergo skrev:
kolla även så att skruvarna inte har lossnat lite i de två översta gångjärnen

Skruvarna satt korrekt =\
 
Fungerar inte riktaren så kan man plocka ner dörren och bocka gängjärnen i ett städ.
 
Skånepöjk
I InsidersUnited skrev:
Fungerar inte riktaren så kan man plocka ner dörren och bocka gängjärnen i ett städ.
Jo, skulle kunna funka, däremot problematiskt att göra det själv, garagedörrarna väger lite mer än jag orkar själv.
Måste finnas något sätt att justera gångjärnen på som inte involverar att man ska bryta och bända.

när jag tittar på dörrens överkant så är glipan mycket större uppe till höger.

vore en dröm om jag kunde få till det här så att den går att stänga utan att behöva ge den en hockeytackling.
 
Du kan lossa ett gångjärn åt gången och rikta.
Om du vill slippa bryta och bända så kan du köpa nya gångjärn och byta ett åt gången.
Den insexskruven är för att justera höjd, när höjd justeras så måste samtliga gångjärn justeras så att tyngden delas av samtliga gångjärn.
 
A
Hur ser gångjärnen ut i fastsättningen,är dörren ev såpass ny att de är justerbara?
 
Skånepöjk
Fick åka och köpa ett nytt riktningsjärn och lyckades få till garageporten. Så tackar ödmjukast för hjälpen från alla!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.