Hur tänker jag?
Gubben har gjort 46cm breda och 130cm långa (50 djupa) lådor som jag ska odla i, i växthuset. I botten är det grus( 0-36mm). Vad har jag i botten på lådan ? Markväv lr bara hö? Tänkte bark/torvmull ett tunt lager... Å sen jord.
Nån som har tips?
 
Jag vet inte riktigt hur du menar. Om lådorna saknar botten så är det bara att fylla med jord, markduk fyller ingen funktion. Inte heller bark eller torvmull men kanske jag missuppfattar något.
 
Markduk är väl bra för att hålla ogräset borta?
 
S sprwl skrev:
Markduk är väl bra för att hålla ogräset borta?
Njaa..om lådorna är 50 cm djupa och man fyller dem med jord så lär inget ogräs ta sig igenom. Markduk under växter är ingen bra lösning eftersom det blir en barriär som förhindrar det livsnödvändiga kretsloppet.
 
A Abies koreana skrev:
Jag vet inte riktigt hur du menar. Om lådorna saknar botten så är det bara att fylla med jord, markduk fyller ingen funktion. Inte heller bark eller torvmull men kanske jag missuppfattar något.
Nä, tror du fattat rätt Jag tänker bara så att inte jorden försvinner ner i 40cm sten å grus, som är fyllningen under hela växthuset.
 
A Abies koreana skrev:
Njaa..om lådorna är 50 cm djupa och man fyller dem med jord så lär inget ogräs ta sig igenom. Markduk under växter är ingen bra lösning eftersom det blir en barriär som förhindrar det livsnödvändiga kretsloppet.
Ja lite så tänker jag oxå!
 
Jag har kirskål, den tar sig igenom :(
 
  • Wow
Lewanu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.