Hej,

Jag har en fast installerad spis och skulle vilja installera en periflexkonakt och därefter köra med en ny spis jag fått tag på. Kommer detta att funka, vad säger forumet?

Bifogat är bilder på koplingsschema/specs för den nya respektive den gamla spisen, samt bild på den fasta installationen i dosan.

(Bild 1, dosa med fast nuvarande installation: bild 2 nya spisen, bild 3 gamla spisen)

Kommer den nya spisen kunna köras med den el som är framdragen?

Hur ska periflexen installeras? (Det kommer 3 svarta, 1 blå, och 1 gul/grön ut ur väggen till dosan).

Tack!
 
  • Elektrisk dosa med kablar och fast installation för spis, blå och gul/grön jordkabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för spis monterat inuti en metall dosa med kabelföring och etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för spis på etikett med alternativ för 400V 2-fas och 400V 3-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya spisen har samma elementspänning som den gamla så det blir inga problem.
Och vad gäller ett Perilex-uttag så kan det också funka att installera om den blåa tråden är nollan.
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den nya spisen har samma elementspänning som den gamla så det blir inga problem.
Och vad gäller ett Perilex-uttag så kan det också funka att installera om den blåa tråden är nollan.
Okej, låter bra. Hur tar jag reda på om den blå kabeln är nolla?

Tack!
 
En spänningsprovare eller helt enkelt försöka följa kabeln och kolla hur den är ansluten.
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Mät spänning och följ kabeln till centralen, och se efter hur den är ansluten där.
Finns alla faser, jordar och nollor i god ordning kan dosan ersättas med ett utanpåliggande perilexuttag.
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Okej, jag kikar på detta! TACK!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.