8
J Josth skrev:
En temperatur på 15-18°C är ganska högt för att vara ett garageförråd och i Norrbotten kan det ju bli -30°C på vintern. Ett löst konvektorelement som går att ställa på 1 kW tror jag bli bra. Skulle också koppla in den i uttaget tillsammans med en enkel energimätare för att sedan kunna läsa av förbrukningen efter ett år t.ex.
Kanske lite varmt, men säg minst 10-15grader iafl? Omöjligt ? Utan fläkt, då det kommer vara endel bås av hö osv, ska vara kaniner i förrådet året runt.

Ett oljefyllt är väl att föredra då va? men hur många W bör jag satsa på 1kw? Eller räcker ett mindre?
 
En tumregel brukar vara 70 W/m². Sedan skall man tänka på att det kan behövas lite mer än så i ett litet utrymme eftersom väggytan då blir större i förhållande till golvytan. Om utrymmet är 1,5 x 3 m så säger tumregeln att du behöver runt 300W. Men är det litet och dåligt isolerat kan det vara säkrast att gå upp lite. Så mycket som 1000 W tror jag inte att du behöver. Men det är ingen större nackdel med att ha lite extra.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Ja ska det vara djur och hö där inne så är det bäst med en radiator man skruvar fast på väggen på lämpligt ställe och är dammskyddad. Tror oljefylld elradiator med elektronisk termostat 700 W 230 V kan bli bra. Finns t.ex. hos Jula.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja ska det vara djur och hö där inne så är det bäst med en radiator man skruvar fast på väggen på lämpligt ställe och är dammskyddad. Tror oljefylld elradiator med elektronisk termostat 700 W 230 V kan bli bra. Finns t.ex. hos Jula.
Nja, om det är damm och brandfarligt hö så är det bara kamrörsradiator som gäller. Tyvärr dyr som xxxx
 
Ok det var intressant att det är kamrörs-radiatorer som gäller då när det är djur och hö. Ser att ett 500 W dito plus en stalltermostat kostar ca 4200 kr hos Granngården, sedan tillkommer installationen.
 
8
Kändes lite "Overkill" då höet kommer vara inne i burar som är över metern bort från elementet. Så inget löst liggandes kring elementet. Blir nog ett oljefyllt från Classe för 1300kr 700w borde räcka för de behov jag behöver under kallaste vintern månaderna.

Är inte för kaninerna jag har elementet, dom klarar sig, det är ägarna som vill slippa frysa när man är hos dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.