Hej hej.. Har köpt ett hus som är byggt 1902.. Huset är renoverat under 90 talet samt under 2000 -2001.. Hela huset är i toppskick... Bortsett från halva övervåningen.. Det är inget fel så men den är inte inredd... De första jag reagerade på var att golvet där de inte va inrett ligger ca 60 cm över golvet i den inreda delen.. :surprised: Vid en närmre koll visar det sig att det är hela 126 cm mellan balkarna för taket på BV o balkarna som håller golvet på vinden!!!!!! Nån som vart med om detta tidigare o kanske vet nåt om hur pass med jobb det är för att sänka golvet till samma nivå som resten av ovanvåningen????
 
hmm... fattar inte riktigt; har du inte samma nivå på golvet på övervåningens olika rum? Är övervåningen en vindsvåning, så att "balkarna" du talar om utgör en del av takstolarna? Vad är det för material mellan bjälkarna? ???
 
Ok... Ska förtydliga mig.. ;)
Ovanvåningen delas av av en vägg.. På ena sidan vägen ( där de är inrett ) Ligger golvet på en nivå.. På andra sidan väggen, ( där det inte är inrett ) är golvnivån 60 cm högre!! Vad jag kan se verkar det som om att bjälkarna som golvet i den oinredda delen "bara" är fästa i takstolen utan att ha nån funktion.. Men det är ju ett stort frågetecken.. Bjälkarna som golvet vilar på i den oinredda delen ligger ca 125 cm ovanför bjälkarna som innertaket på BV är fästa i... Jag har alltså 125 cm utrymme som jagkan krypa runt på ... Hur pass med jobb kan det va att få hela ovanvåningen i samma nivå.... Är det 100 timmar eller är det 1000 timmar... Lite den frågeställningen jag är nyfiken på...
 
Kan tillägga att hela OV ligger på ca 80 KVM 1½ plans hus..Ca halva ytan är inredd o andra halvan är det inte...
 
Totte_S
Det låter ju onekligen som det finns potential. Om jag fattat dig rätt så är väl i princip det värsta som kan hända att de bjälkar som "bara" är fästa i takstolen" är en väsentlig del av takstolen, och då ska du kanske låta någon med kunskaper i dimensionering räkna lite på hur en modifiering skall göras. Men har de gjort det i halva så borde resten inte vara något problem heller. När väl takstolarna är avväxlade låter det mer som ett arbete där timmarna räknas i 100-tal än 1000-tal ;)

Kan du inte fixa en bild till oss så vi får se, det låter spännande.
 
Jag har en bild på hur den oinredda delen ser ut men tyvärr inte på kryputrymmet... Vet dock inte hur man lägger upp bilder här.. ???
 
Tror du måste lägga bilderna på nån webbsida först och länka...
 
OK.. Krångligt värre.. ??? Den som e intresserad kan jag annars skicka bilder till direkt.. ::)
 
Totte_S
Du kan maila mig bilderna på
totte_s "snabela" hotmail.com
Så kan jag fixa in dem här på forumet ;)
 
Det ska jag göra.. :)
 
Totte_S
Ok här ser vi förhoppningsvis bilderna stefan79 skickade mig. Tog mig friheten att förminska dem lite...;) ;D
showimg.jpg
showimg.jpg
 
Japp tack så mycket för hjälpen.. :DKan ju förklara lite.. Mattorna ligger över ett vanligt plank golv... Spånen vet jag inte varför de ligger där.. ligger ca 130 isolering under spånen och under isoleringen sitter det spånskiva.. När den andra halvan av OV blev renoverad så lät de träbalkarna va synliga.. De e ju ett måste... Så snyggt!! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.