Har ställt till det och kapat begränsningskabel till vår Husqvarna 430x.
Är det ok att skarva med lödkabelsko och rejält med krymslang eller gör man bort sig då?
 
Det går alldeles utmärkt att göra så.
Jag löder löst och en krympslang med lim över lödningen och kabelisoleringen.
 
Redigerat:
Perfekt. Dum fråga kanske men kör klipparen med begränsningskabeln i mitten av maskinen eller i ytterkant? Alltså kommer den klippa en bit utanför begränsningen? Har inte använt den än.
 
Ja klipparen går en bit över begränsningskabeln, olika mycket beroende på klippare, på vissa så kan man ställa in hur mycket den ska gå över.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det går alldeles utmärkt att göra så.
Jag löder löst och en krympslang med lim över lödningen och kabelisoleringen.
Funderade precis på om det var någon som hade testat detta.
Husqvarnas skarvar är ju onödigt dyra, samt att det oftast går 2st på varje brott.
Vilken typ av skarvhylsa använder du?
Blir det för dåligt med den enklaste, typ Biltemas som man klämmer ihop + givetvis krympslang med lim?
 
Eftersom jag har lödkolv/lödstation så använder jag ingen speciell hylsa utan trär på en 10-15cm lång bit krympslang (med lim) på ena kabeln, skalar upp ca 1cm på vardera tråden å en liten bit avskalad kabel, tvinnar ihop ändarna, löder, trär på krympslangen å värmer med varmluftspistolen.

Dessa plus en bit extra krympslang ska fungera lika bra som ren lödning.
https://www.kjell.com/se/produkter/...tion/krympslang/lodskarvhylsa-14-27-mm-p40659
Presshylsa blir onödigt klumpig att få över en krympslang som tätar bra mot kabeln.
 
  • Gilla
tomson5 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.